Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har funnet mange moduler på cpan.org som jeg har lyst å prøve, men jeg er skikkelig dårlig på dette så langt.

Har begynt å bruke cgi modulen litt nå, men har rett og slett levd i en modul-fri verden alt for lenge.

Min erfaring når det kommer til perl er bare på web. Helt blank på bruk av perl lokalt, og skjønner niks nada.

Så når jeg skulle begynne å lese gjennom tutorialene for å innstallere moduler fra cpan ble skjønte jeg lite.

Det står jo bare forklart hvordan du skal gjøre dette hvis du har shell. Noe jeg (tror) jeg ikke har.

Har ftp tilgang og det meste annet, og det er det jeg kan, så hvis noen kunne ha gitt noen tips til hvordan jeg kan innstallere cpan moduler med dette, så hadde det vært kjekt!

Det er CGI:FormBuilder jeg vil innstallere, hvis dere lurte.

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte på en del perl forum, og fant noen som nevnte at jeg skulle lage en modules mappe, og plassere modulene inni denne.

Prøvde noe, men fikk ikke scriptet til å hente modulene.

 

Brukte denne:

 

use lib '/home/kjetil_b/public_html/modules';  

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å innstallere CGI::Formbuilder og HTML::Template.

I modules mappa har jeg laget 2 mapper. CGI og HTML.

- CGI mappa:

FormBuilder.pm

-- FormBuilder

Field.pm

Messages.pm

(og noen flere .pm filer)

--- Source

--- Template

 

- HTML mappa: (her har jeg ikke laget en egen mappe for Template modules)

Template.pm

-- scripts

-- t

-- templates

 

 

Dette er oppbygginga. Har prøvd å bruke Makefile.pl som følger med, både med og uten chmod, men får bare Internal server error.

Må jeg kjøre denne fila i alle tilfeller?

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar

Hei, kjetil_b,

jeg holdt også på slik en gang i tiden..

 

Problemet med modulene du forsøker å installere er at de er avhenging av mange andre moduler, uten at jeg kan si nøyaktig hvilke, og det er ofte vanskelig å få det til på den måten du forsøker, særlig om de har XS komponenter (XS er et c lignende språk for optimalisering av perl) da disse må legges inn på spesielle steder osv..

 

Vil anbefale deg å på det sterkeste å koste på noen lusne kroner og skaffe deg et egent domene navn og server hosting.

Fantastisk host'ing kan du nå få for så lite som $1.5-$2 pr mnd. Domene navn får du for en for en hundrings (max). Da vil du ha alle disse modulene ferdig installert (pluss at du får med masse annet snacks på kjøpet).

Lenke til kommentar
Hei, kjetil_b,

jeg holdt også på slik en gang i tiden..

 

Problemet med modulene du forsøker å installere er at de er avhenging av mange andre moduler, uten at jeg kan si nøyaktig hvilke, og det er ofte vanskelig å få det til på den måten du forsøker, særlig om de har XS komponenter (XS er et c lignende språk for optimalisering av perl) da disse må legges inn på spesielle steder osv..

 

Vil anbefale deg å på det sterkeste å  koste på noen lusne kroner og skaffe deg et egent domene navn og server hosting.

Fantastisk host'ing kan du nå få for så lite som $1.5-$2 pr mnd. Domene navn får du for en for en hundrings (max). Da vil du ha alle disse modulene ferdig installert (pluss at du får med masse annet snacks på kjøpet).

5710810[/snapback]

 

Litt artig at du sier dette, siden jeg faktisk har egen server, og har hatt det i over 1 år nå. Veldig fornøyd. Betaler 650 kr året, men så har jeg masse plass, enormt med bandwidth og støtte for det meste.

Det første jeg gjorde var å sjekke cpanelet mitt og hvilke innstallerte moduler jeg hadde. Det er veldig mange, men desverre ikke de jeg vil ha; HTML::Template og CGI::FormBuilder.

 

Kan sikkert spørre om de gidder å innstallere de for meg, men er litt usikker på om de er pliktet til å gjøre dette. Har hatt litt trøbbel med support, så er lei av å mase, men kan jeg be de om å innstallere modulene for meg?

 

Takk for fint svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...