Gå til innhold

Progettare L'Armadietto di Mostro Rosso


Anbefalte innlegg

Aller først må jeg rette en stor takk til Lakkompaniet AS i Fredrikstad generelt og Rune spesielt! Han har kommet med masse gode råd når det gjelder lakkering.

 

Jeg skal jo som dere ser senere i tråden re-lakkere kabinettet innvendig i en matt, sort finish. I tillegg har jeg nå bestemt meg for å lakkere hele kabinettet utvendig i en helt spesiell rødfarge, nemlig Corso Rosso. Det er den som ER Ferrari-Rød! I den forbindelse tok jeg igjen kontakt med Lakkompaniet AS. Rune kunne fortelle meg at de kunne blande denne fargen for meg og fylle den på en sprayboks!

 

Prisen for dette er ikke mer enn 250,- pr. boks og da får du akkurat den fargen du vil ha, genialt spør du meg! Jeg bør også nevne at den helt spesielle matte lakken jeg skal ha heter Presto Matt og koster 60,- pr. boks.

 

Så folkens, er dere ute etter en HELT spesiell farge er Lakkompaniet AS i Fredrikstad de dere skal kontakte! Her finner dere mer:

 

post-53665-1143650731_thumb.jpg

 

Jeg må også få takke Aslak på Hydrolift i Fredrikstad for Karbonfiber-duken jeg fikk!

 

post-53665-1143650934_thumb.jpg

 

 

 

Hei!

 

Dette blir mitt første ordentlige casemod. Jeg har tidligere pysla litt med katoder, neonwire, UV-reaktiv lakk inni kabinettet på vifter osv. men ikke gått så grundig til verks som denne gangen.

 

Jeg har en del idéer om modding av mitt nyinnkjøpte CMStacker og første steg er priming og lakkering med matt svart innvendig. Har kledd nesten hele stua i svarte søplesekker og brukt omtrent hele Spydeberg i Telefonkatalogens Gule Sider for Østfold som maskering.

Jeg har desverre ikke eget hobbyrom så stua for duge, dessuten synes jeg det gjorde seg med litt svart lakkstøv på den nye, eggeskallshvite skinnsofaen. Jeg prøver å overbevise øksa om det samme enda...

 

Etter å ha påført hele boksen med primer (holdt til 3 lag) har jeg i dag lakkert 5 (tynne!!) lag med matt svart. Selv om jeg trodde jeg hadde vært pinlig nøyaktig med maskering av kabinettet utvendig er det allikevel lekket gjennom en del steder. Dermed blir det å gå over hele kabinettet utevendig med lynol.

 

Grunnen til at jeg valgt matt svart er følgende: Jeg har fått det for meg at matt svart vil gi minst refleksjoner av lys inni kabinettet. Dermed vil effekten av uv-reaktive kabler, vifter o.l. bli bedre. Enig? Har du kjørt bil på en landevei uten gatebelysning en typisk høstkveld i oktober skjønner du kanskje hva jeg mener? Lyset blir på en måte borte og det som belyses er det eneste som gir lys.

 

Her er bilder fra første del:

 

 

Kabinettet klart til priming

post-53665-1141421412_thumb.jpg

 

 

Detaljbilde av bunnen før priming

post-53665-1141421423_thumb.jpg

 

 

Detaljbilde av brønnene før priming

post-53665-1141421435_thumb.jpg

 

 

Ferdig! 3 lag med primer!

post-53665-1141421446_thumb.jpg

 

 

Ferdig primet

post-53665-1141421455_thumb.jpg

 

 

Ferdig primet

post-53665-1141421464_thumb.jpg

 

 

1. lakkering. Har man ikke lakkeringsstudio i stua lager man ett med hjelp av 10 søplesekker og 50 meter med papirtape!!

post-53665-1141421473_thumb.jpg

 

 

Ikke særlig vakkert

post-53665-1141421482_thumb.jpg

 

 

Ikke nå heller...

post-53665-1141421492_thumb.jpg

 

 

Nå derimot...Ferdig!

post-53665-1141421500_thumb.jpg

 

 

Litt (!!) feil vinkel.

post-53665-1141421506_thumb.jpg

 

 

Jaja, det kommer ikke til å synes uansett

post-53665-1141421512_thumb.jpg

 

 

Er første gangen jeg lakkerer. Har aldri satt mine ben i en lakkboks før dah!

post-53665-1141421520_thumb.jpg

 

Jeg er rimelig fornøyd med finishen på det som kommer til å bli synlig. Planene er at det skal bli et så stort vindu som mulig på venstre siden. Jeg gidder rett og slett ikke kjøpe en "ferdig-modda" sidedør, jeg vil ha eget design og større vindu!

 

Jeg har tenkt å plassere Hiper'n i bunnen, men er litt usikker på hvordan det vil bli med kabling i forhold til Asus A8NSLI-32. Jeg kommer ikke til å montere noe inn i kabinettet før jeg er ferdig med kapping og montering av plexi på venstre siden.

 

Neste steg blir å skjære ut et hull til vindu i døra og tilpassing av 2 lag plexi. I hver av disse skal jeg bore hull i sidene og belyse med hhv. røde og blå dioder. Dessuten skal jo mønsteret som skal belyses graveres/freses ned i plexien. Jeg har en Dremel som nok ska få jobbe litt når det er tid for det. Ta en kikk på avataren min og gjett hva motivet skal være...hehe. Takk forresten til Chase sitt "Arctic Ice prosjekt" for idéer om plexivindu/belysning.

 

Deretter har jeg tenkt å skjære ut et rektangulært hull på toppen hvor denne skal inn:

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=J...0X4BL&mcat=c486

 

Til slutt har jeg tenkt å ha en logo i en av brønnene foran. Jobber med designet av logoen og det blir tilnærmet samme prinsipp som beskrevet lenger opp, belyst med dioder fra siden.

 

Kom gjerne med råd, idéer og innspill.

 

Kommer plutselig tilbake, men nå er det hælja og da er det :fun:

 

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

 

PS!

Kommentarer postes her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f=304&t=546080&st=0

 

:thumbup:

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering.

 

Jeg var ikke fornøyd med lakkeringsjobben og gikk til innkjøp av en stk. pensel og en pytteliten boks med Humbrol Matt 33. Noen steder har lakken også rent litt, bl.a. på den øvre holderen til PSU'en. Jeg pussa forsiktig med P600 papir, tørka med en fuktig klut og prikket med penselen over området. Resultatet ble bedre enn forventet så jeg kommer til å gå over alle områdene som blir synlig gjennom vinduet med denne metoden etterhvert.

 

Her er bilder fra denne operasjonen:

 

 

Tydelig nå som lakken har tørket. Irriterende selv om det kanskje ikke vil synes. Jeg VET at den "blemma" er der.

post-53665-1141488625_thumb.jpg

 

Synes bedre her.

post-53665-1141488634_thumb.jpg

 

Etter to runder med pensel, mye bedre!

post-53665-1141488642_thumb.jpg

 

Sett i forhold til hvor blank Plastic Padding Black Matte tror jeg at jeg skal ta hele kabinettet innvendig med denne metoden. I hvertfall de områdene som blir synlig gjennom vinduet.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Her er et par nærbilder som viser forskjellen på den relativt blanke overflaten fra Plastic Padding Black Matte sprayet på og Humbrol Matt Svart 33 påført med pensel. Hårene dere ser blir slipt vekk før neste strøk.

 

Nærbilde av brønnene

post-53665-1141593094_thumb.jpgpost-53665-1141593102_thumb.jpg

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Dette skrev jeg i kommentartråden til Arbeidsloggen min:

 

(Sitat)

Jeg drev litt research i forbindelse med at jeg skal frese ut bokstavene som befinner seg på toppen av CMStacker kabinettet mitt. Det jeg var på utkikk etter var et gjennomsiktig acryl-actig stoff som i utgangspunktet er viskos, altså flytende, som kunne helles ned i det utfreste området, som etter herding forble gjennomsiktig, ikke gulnet og som kunne pusses, poleres og ellers bearbeides etter herding.

 

Bokstavene på toppen av kabinettet er altså:

 

COOLERMASTER CMSTACKER

 

Problemet med å frese ut O'ene, A'ene og R'ene er jo at dersom jeg freser ut hele bokstaven i ett sitter jeg igjen med bare omrisset. Skjønner? Derfor måtte jeg ta dette i to operasjoner. Altså frese halve bokstaven, fylle på med masse, vente til det har herdet og så ta andre halvparten av bokstaven.

 

Jeg hadde nesten gitt opp da jeg googlet "2-komponent" og kom over denne siden:

 

Relekta Import

 

De har masse forskjellig lim som (hevder de selv) både kan lime acryl/plexi/repsol uten synlig limmerker så lenge forarbeidet er grundig OG som er flytende ved påføring og stivt, gjennomsiktig og bearbeidbart etter herding.

 

Må ta en telefon til de på nytt og høre om f.eks "Megaplast" reagerer med andre plasttyper. Vil ikke ha ett lim som lett limer f.eks. PMMA (Acryl) men som reagerer med ABS (Acrylnitrilbutadienstyren)

(Sitat slutt)

 

 

Jeg gir opp, jeg får ikke tak i et lim som er transparent etter herding, som verken reagerer med acryl eller abs og som kan bearbeides etterpå.

 

Men en hyggelig fyr på Display Produkter AS i Trondheim ga meg en ny idé. Han sa:

-"Fres ut bokstavene i abs'en på toppen av kabinettet, deretter freser du ut omrisset av bokstavene i acrylglass, noen timer med finpussing og du har bokstaver som passer perfekt i hullene i abs'en på toppen av kabinettet!"

 

Genialt! Noen ganger trenger man input utenfra for å få nye impulser. Jeg har vridd hue ørti ganger rundt for å finne en løsning i stedetfor å tenke andre muligheter. Problem løst!!

 

I dag skjæres det hull til vinduet på siden av kabinettet, kommer sikkert med en foto-update i løpet av kvelden.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Kjapp microupdate:

 

TUSEN TAKK til Kjetil og Trond hos Plaskomponenter AS i Fredrikstad!

Jeg ringte og hørte om jeg kunne få kjøpt en plexibit av noe avkapp.

Kjetil (selger) spurte hvor mye jeg trengte.

Ca. 50x50cm sa jeg.

Ta en tur innom så skal du FÅ en bit!

Som sagt så gjort og Trond (formann) var velvilligheten selv. Han fant en passende bit i 10mm tykkelse, men etter at den var kappa ferdig oppdaga ha at ha hadde kappa i en frosta plate. Dermed bar det avgårde lenger inn på lageret med gaffeltruck hvor han henta en splitter ny plate som han skjærte en bit til meg etter å ha feilkappa en frosta bit av et avkapp!

:cry:

 

Så nå sitter jeg her med en bit på 60x60cm med 10mm tykkelse helt gratis!

:dribble:

Takker og bukker for enetående service!!

:w00t:

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Jeg blir mer og mer misfornøyd med lakkeringsjobben. For det første er lakken fra Plastic Padding altfor blank og sluttresultatet med pensel for å matte ned lakkeringa irriterer grenseløst. :wallbash:

 

Derfor blir det re-lakkering av kabinettet med ny type lakk i løpet av uke som kommer. Jeg forhørte meg litt i nærområdet her om lakktyper osv. og kontaktet etterhvert Hagbart Johansen AS i Fredrikstad. De anbefalte en lakktype som heter Opel Rally som skulle være mattere enn den til Plastic Padding. Den skulle påføres med malersprøyte og det ene med det andre og krevde egentlig proff-utstyr. Problemet med den i tillegg er at den kommer til å reagere med lakken jeg allerede har påført med koking som resultat. Dermed må jeg i tilfelle pusse ned ALT jeg har gjort hittil!! :realmad:

 

Hagbart Johansen AS ba meg kontakte Lakkspesialisten AS i Fredrikstad for å høre hva de skulle ha for hele jobben, altså fjerning av lakk og påføring av ny Opel Rally.

 

Jeg snakka med innehaveren der, Rune, og han fortalte at han hadde en mye billigere løsning til meg. Han har nemlig en lakk som heter Presto som finnes i 3 varianter av matt svart. Og den matteste av de er enda mattere enn Opel Rally og den gir INGEN refleksjon overhodet! Og det beste er at den kan påføres eksisterende lakk uten koking!

:w00t:

 

Da har jeg planene klare for de neste dagene:

 

1) Skjære hull til plexivindu

2) Tilpasse plexi, frese ned 1mm slik at vinduet kommer i flukt med sidedør.

3) Matte ned eksisterende lakkering og påføre ny med Presto Matt-Matt

:thumbup:

 

Kommenter gjerne, men gjør det HER

 

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Mini-Update:

 

Har kutta ut hullet til vinduet i dag.

 

Først kutta jeg grovt med vinkelsliper, deretter tok jeg hjørnene med Dremel.

Deretter gikk jeg over mere nøyaktig på kantene med Dremelen. Her er noen bilder fra prosessen:

 

Alt klart, briller er et must (se lengre ned)!! :cry:

post-53665-1142087338_thumb.jpg

 

Ikke særlig vakkert? :thumbdown:

post-53665-1142087165_thumb.jpg post-53665-1142087173_thumb.jpg

 

Litt grader etter vinkelsliperen? Fyttihe.... :whistle:

post-53665-1142087181_thumb.jpg

 

Forsiden

post-53665-1142087189_thumb.jpg

 

 

Hehe, ikke mye som blir igjen av skivene etter bruk. Kappskivene jeg brukte er varenummer: 20-5766. Det er 36 i pakka og koster 79,- hos Clas Ohlson.

post-53665-1142087195_thumb.jpg post-53665-1142087202_thumb.jpg

Her ser dere grunnen til at briller er uunværlig. Den største biten av de tre smalt som et prosjektil i vernebrillene. Kan bare tenke seg hva som kunne skjedd uten briller! :cry:

 

Ytterligere oppdatering senere i kveld kanskje... Nå skal jeg finslipe, pusse og få rette kanter! :thumbup:

 

Kommenter gjerne, men gjør det HER

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Ferdig med forming av sidedøra. Jeg er definitivt IKKE ferdig med sliping og pussing av døra!! :realmad:

 

Jeg klarte jo selvfølgelig å glippe taket i flatfile én jævla gang etter at jeg var ferdig med Dremelen og vinkelsliperen! :wallbash:

 

Resultatet ser dere i foto-updaten under. :cry:

 

Jeg begynte altså i dag morges med vinkelsliper og fortsatte med Dremel. Når huller var ferdigkappa var det frem med flatfil og rundfil i hjørnene. Grunnen til at det ene hjørnet ble i 90 graders vinkel og ikke avrunda som de 3 andre var at jeg hadde lagd litt for lange kutt langs sidene slik at et avrundet hjørne her ville se latterlig ut med mye mindre radius enn de 3 andre. Dermed ble det rettvinklet hjørne, men jeg synes faktisk det ble en smule...dritkult! :w00t:

 

Deretter var det mye småfikling med flatfil (og ovennevnte glipptak) og da kulda ble for ille flytta jeg inn i stua med vannslipepapir. I et lyst øyeblikk mellom 2 turer til kjøleskapet for mere godt drikke så jeg brynet til kjøkkenknivene mine ligge på kjøkkenbenken og tenkte at de burde gjøre nytte for seg annet enn til å sørge for at kokkeknivene mine skjærer gjennom all slags kjøtt som...eeehh...kniv i varmt smør. :cool:

 

Og for å være ærlig, resultatet ble mye bedre enn jeg hadde trodd! Alle ujevnheter fra kutting med Dremel og vinkelsliper'n som jeg ikke hadde klart å rette opp med filene ble retta opp i løpet av et par timer med (typisk meg) tålmodig arbeid (blir jo aldri fornøyd)!

 

Så, hva sier dere? Ikke verst for første gangs casemod, eh?

 

Her er bildene:

 

Her ser dere tydelig ripene fra filinga med flatfila :realmad:

post-53665-1142106585_thumb.jpgpost-53665-1142106598_thumb.jpg

Bildet til høyre viser brynet jeg brukte. Lange, seige drag langs og dermed forsvant alle ujevnheter. Anbefales!! :w00t:

 

Hva pokker gjør jeg med dette da? Vent og se... :D

post-53665-1142106607_thumb.jpg

 

Kjempefornøyd om jeg skal skryte litt av meg selv...og det ska jeg! :lol:

post-53665-1142106619_thumb.jpgpost-53665-1142106628_thumb.jpg

 

Angående de ripene etter glippen med fila... På mandag skal jeg få lånt meg en plansliper og ta hele døra. Jeg har jo, som dere ser av bildene, begynt å slipe for hånd men fy fader for en jobb! Dessuten er det umulig å slipe for hånd og få et resultat JEG er fornøyd med!!

 

Dersom ikke det heller blir pent nok lakkerer jeg hele Stacker'n utvendig i farge: Corso Rosso! Og vet du ikke hvilken farge det er? ta en kikk her så vet du hvilken farge jeg mener... :!:

 

Kommentarer ønskes mottatt her!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

I går ble jeg ferdig med å skjære til vinduet. Jeg brukte drøye 3 timer på å slipe og pusse vekk alle ujevnheter på sidene slik at de er jevne og glatte.

 

Men så...da jeg skulle montere vinduet til døra oppdaget jeg at jeg hadde et jævla problem. Eller tre egentlig.

 

For det første har jeg kuttet alt for stort hull. Det siste bildet i forrige posten viser dette tydelig. Når døra skal av og på og det sitter et vindu på innsiden vil jeg ikke få skjøvet døra langt nok tilbake i sporet sitt til at den kan tas av. Den stoppes av bakre hjørnestolpe mens hakene oppe og nede på døra enda er i sporene sine. Skjønner? Det betyr også at jeg ikke kan få døra på plass heller.

 

For det andre (og tredje) har jeg ikke tenkt på avstanden til midtstolpen og til psu-holderen. Fra utsiden av døra og målt innover i kabinettet er det nøyaktig 9mm's avstand til disse. Dette er forsåvidt ikke noe stort problem, dette kunne jeg glatt ha fiksa med noen timers forsiktig bearbeiding.

 

Det som forhindrer meg i å feste vinduet på innsiden er det jeg skrev først. Jeg må altså feste vinduet på utsiden og da trenger jeg hjelp. Jeg er nødt til å gjøre noe med kantene på vinduet for at det ikke skal se helt Noldus ut.

 

Jeg tenkte først å frese kantene i 45 graders vinkel. Jeg tror det kan bli ganske pent. Det bryter i hverfall ned det voldsomme inntrykket en 10mm plexiplate utenpå døra gir.

 

Nå har jeg tenkt et par timer og funnet ut at det jeg trenger er denne:

Fres.bmp

"Håndoverfres CO/TECH med trinnløs turtallsregulering. Turtall ubelastet 11500-28000 o/min. Fininnstilling av arbeidsdybde. Spindellås for enkelt fresebytte. Effekt 1200 W. Leveres med spennhylser for 6 og 8 mm skaft, sideanlegg og støvsugeradapter."

Pris: 298,- hos Clas Ohlson

 

Med denne kan jeg frese ned området utenfor omrisset av vinduet nøyaktig 1mm slik at vinduet og innsiden av døra blir kant-i-kant. I tillegg kan jeg frese kantene i 45 graders vinkel eller rett og slett avrundet. Tror spesielt det siste blir kjempetøft jeg!

 

Jeg har også tenkt litt på dette med lakkering og for å bryte ned ytterligere inntrykket av dette tykke glasset vurderer jeg å lakkere plexien også. Dvs. Kun det området som er utenfor omrisset av vinduet. Hva tror dere om det?

 

Dermed blir det ingen lakkering før jeg er ferdig med fresing av glasset. Onsdag er det lønning og da blir det en tur til Clas og handle inn overfres, pinnefreser osv.

 

Jeg har som jeg tidligere har nevnt ikke modda kabinett før, og det vises tydelig nå. En som har holdt på med dette en stund vet selvsagt å forberede seg. Jeg kunne spart masse tid og ekstra arbeid om jeg hadde satt meg ned og laget en plan som tar for seg casemoddinga punkt for punkt.

Hvert punkt skulle da hatt en detaljbeskrivelse for hvordan det skulle gjennomføres, hva man møter på av problemer og hvordan de løses. Videre skulle hvert punkt hatt en kravspesifikasjon til verktøy og utstyr. Det er noe å tenke på til neste gang! :thumbup:

 

Har forresten kommet på et passende navn på prosjektet. 10 poeng til 1. mann som kan gi en norsk eller engelsk oversettelse av den!

 

Kommentarer ønskes mottatt her!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Da har det vært litt kamikaze-shopping på Clas Ohlson i dag og så har jeg henta lakken:

 

Kjekt å ha... :!:

post-53665-1142540671_thumb.jpg

 

Gleder seg til lakkering! :p

post-53665-1142540627_thumb.jpgpost-53665-1142540636_thumb.jpg

 

Jeg satser på en oppdatering i løpet av hælja!

 

Kommentarer ønskes mottatt her!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

En liten update:

 

Jatta...skulle bare re-lakkere innsiden jeg... :roll:

begynte lørdag morgen med å skru av dørene, og før jeg visste ordet av det hadde jeg skrudd av alt som var festa med skruer. Angrer no helt forjævlig på at jeg ikke tok bilder for hver del som ble fjerna. Skal bli skikkelig lett å få skrudd det sammen på riktig måte igjen... :scared:

post-53665-1142784464_thumb.jpg

 

Neste jeg gjorde var å matte ned ALLE delene som skal primes/lakkes. Her holder jeg på med høyre side.

post-53665-1142784478_thumb.jpg

Førs sandpapir, så våtslipepapir, korning 120->240->400->800. Skal det være så skal det være!

 

Dette er falsen til bunngrillen og den skal VEKK!

post-53665-1142784497_thumb.jpg

Jeg har tenkt jeg skal feste det opp ned og må feste det fra innsiden fordi det sitter skruefeste på undersiden som ville medført en glippe på 2-3mm. Den ble skjært bort med Dr. Emel seff!

 

Hansker er no' dritt gitt! Etter at jeg kutta vekk falsen til bunngrillen var kuttet skarpt som et barberblad og et ubetenksomt øyeblikk medførte et 5cm langt kutt i hånda som gikk omtrent inn til beinet. Men store gutter gråter ikke for sånt, litt svinn må man regne med. Neste gang jeg og Dr. Emel skal leke blir det nok med hansker på ja... :mad:

post-53665-1142784505_thumb.jpg

 

Her er alle delene ferdig mattslipt og klar til priming/lakkering.

post-53665-1142784516_thumb.jpg

 

Nærbilde av hovedkortplata. Blitzen gjør at lakken ser blankere ut enn de er, jeg er storfornøyd med finishen på Presto Matt Svart! :thumbs:

post-53665-1142784539_thumb.jpg

 

Det sorte er ferdig og dørene har fått sitt første strøk. Det ser mer signal-rødt ut enn det er, igjen takket være blitzen.

post-53665-1142784548_thumb.jpg

 

Har ikke tatt bilde av selve kabinettet enda, det står ute i sola og tørker enda, men mer update kommer plutselig!

 

Så langt er jeg kjempefornøyd, men masse pussing gjenstår. Jeg gjør ikke noe mer før i morgen, nå skal lakken tørke og herde. I morgen blir det våtsliping av dørene med masse vann og P800-korning for å få vekk det som måtte være av støv og ujevnheter. Deretter ett nytt lakkstrøk og repetér igjen og igjen til jeg er tom for lakk eller fornøyd...alt ettersom hva som kommer først!

 

Nå ska jeg ut i sola og begynne på plexivinduet som skal avrundes i kanter og hjørner med rasp, så fil, så sandpapir og til slutt våtslipepapir.

 

Kommenter gjerne, men gjør det HER

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Har ikke fått gjort så masse i dag, men har pusset dørene med P1200 vannslipepapir og lakkert de én gang til. I tillegg har jeg maskert ferdig kabinettet. Jeg håper at jeg får primet minst ett strøk i morgen, kanskje to. Det avhenger av temperaturen ute. Er det for kaldt blir det fort "roser" i lakken selv ved tynne strøk.

 

Så her er bilder fra dagens innsats:

 

post-53665-1142883207_thumb.jpg

 

post-53665-1142883225_thumb.jpg

 

post-53665-1142883271_thumb.jpg

 

Kommentarer ønskes mottatt her!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Hei!

 

I dag har jeg lakkert dørene og de to røde bakplatene for 3. gang. I tillegg har jeg primet bunnen av kabinettet og tatt første lakkering av den. Jeg digger den rødfargen mer og mer og kan ikke vente til jeg kan fjerne all maskering, sette på dørene og se hvor rått det blir med kombinasjonen svart og rødt.

:dribble:

 

EDIT 22/3: Har snakka med Rune på Lakkompaniet i dag og han skal ta den siste finishen for meg når jeg er ferdig med lakkering av utsiden av kabinettet. Jeg har én boks igjen av den Ferrari-Røde lakken og når jeg er ferdig skal jeg levere kabinettet til ham sånn at han lakkerer med 2-komponent klarlakk som herder og gjør kassa like blank og skinnende som Italienske fullblods-gamper fra Modena!

:evil:

 

Jeg regner med at hele lakkjobben er ferdiggjort i løpet av uke 14. Grunnen til at det drøyer såpass lenge er at jeg må ha en boks til med "Ferrari Corsa Rosso" og Presto Matt Svart og jeg får ikke handla de før jeg får lønning igjen i slutten av måneden. Dermed blir det ingen flere foto-updates før jeg er helt ferdig med kabinettet, men da blir det til gjengjeld en skikkelig feinschmecker-update med bilder i STORT format på hjemmesia mi på Webshots!

:dribble:

 

Kommentarer ønskes mottatt her!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Det har ikke skjedd så innmari mye siden sist. Jeg har gått og venta på at Lakkompaniet AS skulle få inn mer Presto Matt Svart så arbeidet har stoppa opp litt. Jeg kunne jo selvfølgelig ha fortsatt videre, men jeg vil, nei vent, la meg omformulere. Jeg SKAL ha perfekt finish innvendig før jeg fortsetter!

 

I går fikk de inn mer av den lakken og jeg henta en boks til så kabinettet og dørene ble ferdige da. I dag skal yttersiden få den siste finishen.

 

Én ting la jeg merke til i går. Da jeg skulle fjerne maskeringen på yttersiden av dørene fulgte litt av den røde lakken med tapen da jeg dro den av. Jeg lurer på om jeg har primet litt dårlig eller at det kan ha vært noe fett igjen på dørene da jeg lakka de. Faen så irriterende med tanke på at finishen på dørene var perfekt før jeg lakkerte innsiden med svart. Neste gang jeg skal maskere noe som skal ha en høy finish skal jeg IKKE bruke den billigste tape'n til Clas'ern! :realmad:

 

Jeg har desverre ikke tatt noen bilder, jeg lovte jo at det ikke kom flere bilder før kabinettet kom tilbake fra klarlakkering hos Lakkompaniet AS. Men nå er det så lenge siden det har skjedd noe at jeg nok kommer til å legge ut noen flere bilder i kveld dersom jeg blir fornøyd med sluttresultatet.

 

Jeg hadde håpet at jeg skulle få kabinettet fiks ferdig før påske, men det drøyer nok lenger enn som så. Jeg har en idé som involverer karbonfiber og istedetfor selv å støpe en form av glassfiber som senere brukes til å støpe det jeg skal støpe i karbonfiber har jeg en fyr som skal gjøre dette for meg. I følge Knut på Slevikkilen Båtbyggeri er denne karen, som forøvrig heter Bjørge, Norges ledende når det gjelder å støpe i Karbonfiber. Det lover jo godt for sluttresultatet! Går det som jeg håper blir dette selve prikken over I'en! :thumbup:

 

Så folkens, jeg regner med å ha en liten/middels/stor (avhengig av sluttresultatet) foto-update i kveld, men vi får se...

 

EDIT 4/6, 17.31: Legger ut to bilder av siste lakkeringsjobben av kabinettet og følger opp med flere bilder når kabinettet er ferdig sammenskrudd igjen. Er nesten ferdig, men én liten detalj gjenstår.

post-53665-1144337355_thumb.jpg post-53665-1144337380_thumb.jpg

 

Kommentarer ønskes mottatt her!

 

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Nå er endelig kabinettet levert til klarlakkering hos Lakkompaniet AS så nå gjenstår bare den forferdelige ventetia til Påsken er over før jeg får sett resultatet... :cry:

 

Hvis jeg skal oppsummere litt så har jeg altså brukt én boks Presto Primer, én boks Plastic Padding Black Matte (som ikke er matt i hele tatt!!) 2 bokser Presto Matt Svart (som er SKIKKELIG!! matt) og 4 bokser Ferrari Corsa (som er en så digg rødfarge at man kan få stå av mindre).

:dribble:

 

Jeg kunne ingenting om lakkering før jeg begynte men har lært en del og ikke minst lært av de feilene jeg har gjort. Verdien av å påføre tynne strøk kan ikke understrekes nok! Tenk deg, du har påført 10 tynne lag med lakk og skal ta et siste, ytterste, smooth lag med lakk og i et sinnssykt øyeblikk er du ukonsentrert og holder boksen stille et mikrosekund for lenge og...du har ei blemme som renner og ødelegger hele lakkjobben!

:wallbash::realmad::scared::angry::yucky::sick::confused:

 

En annen ting som er ekstremt viktig er å f o r s i k t i g matte ned objektet mellom hver lakkering dersom du vil ha best mulig resultat. For hver lakkering blir overflaten da jevnere og blankere til du til slutt sitter med så perfekt resultat du kan ved hjelp av aerosol-bokser. Gutta på Lakkompaniet AS sa at lakkjobben min var bortimot perfekt så god tid, nøyaktighet og tålmodighet er en dyd og sluttresultatet er belønningen i form av et speilblankt, skinnende rødt monster!

 

Ha en forbanna god Påske alle sammen enten dere er på fjellet, ved sjøen eller på TG!!

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er endelig kabinettet tilbake fra klarlakkering og jeg vil bare si én ting...

:dribble:

Fyf... for en finish det ble!! Nå står det på jobben foreløpig, skal få tatt noen skikkelig bra bilder av det før jeg tar det med hjem og begynner montering av div. snadder. Kommer tilbake med mer rett over helgen!

 

Ha en god helg alle sammen!

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Prosjektet er herved avgått ved døden. Ubudne "gjester" har for en liten tid tilbake forsynt seg av diverse elektroniske godsaker og duppeditter, deriblant CMStackeren som var nesten ferdig og klar til testkjøring og bruk.

 

Kabinettet har faktisk kommet til rette igjen men iPod'en, EOS'en, LCD-skjermene og annet rask er og blir borte (takk til Onkel Politi for tross alt å ha funnet igjen noe av tyvegodset). :thumbup:

 

Men Stackeren var i sørgelig forfatning ved retur og er ubrukelig som kabinett, det er bl.a. umulig å feste noe nytt HK da halvparten av skruehullene til spacerne er FUBAR, videre er kabinettet skrapt opp og ripete og bærer tydelig preg av å ha vært utsatt for røff og ukyndig behandling.

 

Jeg orker rett og slett ikke begynne på å reparere skadene, motløsheten er en lei fiende og jeg gir rett og slett opp dette prosjektet.

 

Men midt oppi all elendigheten satt jeg og lekte med tanker på hva Stackeren tross alt kan brukes til all den tid det ikke lenger egner seg som et PC-Kabinett. BARSKAP!! Det må da bli et tøft barskap ut av dette?

 

Plass til shot-glass i PSU-ramma øverst, vekk med alle griller og hull, 5.25" og 3.5" brønner, erstatt med Plexi, inn med lys og speil og Voilá! Et rått barskap har sett dagens lys!

 

Noen som vet hvordan jeg kan få en PSU til å gi strøm til vifter og lys uten å være koblet til med ATX-kontakten?

 

Mvh,

 

Han Derre

 

PS! Dersom en moderator kunne stengt denne tråden samt kommentar-tråden tilhørende denne vil jeg bli takknemlig! DS¡

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...