Gå til innhold

Har ikke valg for å starte linux


Anbefalte innlegg

Jeg har en IDE og en S-ATA harddisk

Windows er på IDE og linux på S-ATA.

 

Etter jeg hadde installert linux, kom det en feilmelding når jeg skulle starte opp. Jeg fant ut at hvis jeg trykket F12 og valgte boot fra S-ATA, så startet grub (er det ikke det den heter) hvor jeg kunne velge mellom linux og windows.

Etter ca. en uke forsvant feilmeldingen og windows startet uten at jeg gjorde noe. For å velge linux måtte jeg fremdeles gjøre det med F12 o.s.v.

 

Nå starter windows uten at jeg gjør noe og hvis jeg trykker F12 og velger boot fra S-ATA starter også Windows.

 

Hvordan kan jeg fikse dette? Må jeg reinstallere linux? Windows skal jeg reinstallere om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekk bootrekkefølgen i BIOS. Og hvis windows starter selv om sata blir valgt, så må du nok installere GRUB på nytt. Hvordan man gjør dette avhenger av distribusjonen din.

 

Siden Microsoft ikke engang kan forestille seg at folk kan bruke annet enn windows på en pc, har windows av og til en tendens til å gjøre slike ting.. :p

Lenke til kommentar

Jeg fikk det ikke til.

 

På den måten hvor jeg skulle bruke CDen og installere grub på nytt fant jeg aldri ut hvor jeg skulle trykke for å mounte partisjonene.

 

På den måten med diskett fikk jeg denne feilmeldingen da jeg skrev sudo grub-install "(fd0)":

unable to lookup pc8-t via gethostbyname()

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...