Gå til innhold

Bluetooth eller WiFi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er WiFi det samme som infrarød? Uansett, Blutetooth har en god del lengre rekkevidde, men kan ha litt trøblete installasjon, og kan noen ganger falle ut. Bluetooth-mus er kjent for å være litt mindre responsive enn vanlige mus, ikke egnet så godt til spilling. Andre sier derimot at du ikke merker det.

Lenke til kommentar

Trodde Bluetooth nettopp var kjent for å ha kort rekkevidde(10m).

 

WiFi, Wlan, RF. Hva er forskjellen? Kan noen klare opp i denne begrepsjungelen? Hva er fordelene og ulempene når en skal velge keyboard/mus. Er det forskjell på responsen?

 

Hva tastaturpakke anbefales det?

Lenke til kommentar

wi-fi og WLAN (wirreless Local area network) er et mellomstort nettverk som bruker radiofrekvensene 802.11a ,802.11b og 802.11g. istedenfor kabler...

Wi-fi er en allmennyttig organisasjon som passer på at alle trådløse nettverks enheter bruker 802.11 standarden. På den måten kan du koble deg inn på trådløse nettverk enkelt.Bluetooth er en radiofrekvens som alle enheter som har bluetooth kan enkelt tilkoble seg til med en rekkevidde på ca. 10-100 meter. Denne teknologien er mest brukt til handsfree, trådløs tilkobling til skrivere, headset, tastatur og mus. Å bruke bluetooth til internett er lite brukt, siden de fleste bruker wi-fi...

Bluetooth kan støtte ca. 700kbps mens wifi kan støtte 11mbps, 22mbps, 54mbps, 108mbps og nye ca 300mbps. Mange av hastighetene bruker forskjellige bånd, som 2.4 ghz båndet...

 

hvis du skal kjøpe tastatur og mus anbefaler jeg ledning, det er ingen trådløse tilkoblinger som kan matche ledning!

 

Men hvis du vil bruke trådløst anbefaler jeg bluetooth, helst et dyrt til 1000kr...

-har erfaring selv betalte 300 for et trådløst et, klikket en god del...

:cool:

Endret av Sindre1001
Lenke til kommentar

"wi-fi" er det samme som wireless (lan) nettverk, har enda ikke sett et sånt tastatur og mus oppsett. Bluetooth har absolutt ikke en vanlig rekkevidde på 100m. Du kan regne med 10m, men kan også få mindre. Frekvensen for bluetooth kan lett bli avbrutt av andre elektroniske ting som gjør at rekkevidden t.o.m. blir kortere enn de garanterte 10m. Jeg ville absolutt anbefale vanlig trådløst mus og tastatur og kanskje Logitech som merke. hadde selv Logitech trådløst og det virket på 50m avstand da jeg testet utenfor huset jeg bodde i.

Lenke til kommentar
Jeg ville absolutt anbefale vanlig trådløst mus og tastatur og kanskje Logitech som merke. hadde selv Logitech trådløst og det virket på 50m avstand da jeg testet utenfor huset jeg bodde i.

5738792[/snapback]

 

Husk også at dersom du ikke vil at andre skal kunne enkelt snappe opp hva du skriver, så bør det være mulig å kryptere trafikken.

Lenke til kommentar
"wi-fi" er det samme som wireless (lan) nettverk, har enda ikke sett et sånt tastatur og mus oppsett. Bluetooth har absolutt ikke en vanlig rekkevidde på 100m. Du kan regne med 10m, men kan også få mindre. Frekvensen for bluetooth kan lett bli avbrutt av andre elektroniske ting som gjør at rekkevidden t.o.m. blir kortere enn de garanterte 10m. Jeg ville absolutt anbefale vanlig trådløst mus og tastatur og kanskje Logitech som merke. hadde selv Logitech trådløst og det virket på 50m avstand da jeg testet utenfor huset jeg bodde i.

5738792[/snapback]

 

 

 

Er ikke enig med deg der, Bluetooth kan faktisk få en rekkevidde på 100meter.

Jeg var inne og sjekket på billionton, der fant jeg en bluetooth adapter UBTb1:

Her står det under features:■ Bluetooth wireless access up to a radius of 328 feet (100 Meters). Har også et vedlegg med ett bilde visst du ikke tror meg...

 

 

UBTB1

 

Features:

 

■ Bluetooth v1.2 compliance

■ Full speed USB v1.1 Interface

■ Bluetooth wireless access up to a radius of 328 feet (100 Meters)

■ Connect up to 7 different enabled Bluetooth devices

■ Encryption and authentication ensure safe, secure communications

■ Low power consumption

■ Internal antenna

 

Specifications:

 

Interface:

■ USB Version 1.1 compliance

 

Functions:

■ Main chip : Broadcom BCM2035

■ Bluetooth 2.4GHz~2.4835GHz license-free ISM Band frequency hopping

■ Connections within ranges up to 328 feet (100 Meters) (Varies depending on use environment)

■ Connect up to 7 devices in a Piconet

■ Data Rate : 723 kbps

■ Antenna: Multilayer ceramic Antenna

■ Class 2 Bluetooth radio

■ RF module sensitivity : -85dbm at 0.1% Bit Error Rate (BER)

■ Security : encrypted link, authentication

■ Bluetooth profiles support includes:

Generic access profile (GAP), Serial port profile (SPP),

Object push profile (OPP), File transfer profile (FTP),

Dial-up network profile (DUN), Fax profile (FAX)

Synchronization Profile (SYNC) Personal Area Network( PAN)

Basic image Profile (BIP) Headset Profile (HSP)

Hardcopy Cable Replacement Profile (HCRP)

HID Profile (HID)

post-95245-1142157549_thumb.gif

Lenke til kommentar

Trenger ikke hundre meter. Men vil at det skal være stabilt på 5-10 meter.

 

Når det gjelder tastatur/mus betyr ikke båndbredden noe heller. De sender ikke akkurat så mye data.

 

Hva skiller Bluetooth og vanlig trådløst tastatur av relevans for meg? Hva teknologi benytter "vanlig" trådløst seg av?

Lenke til kommentar

jeg bare sa hva visse ting var, jeg anbefalte ingenting....

Kjøp et bluetooth til 1000kr.

Logitech er sikkert bra nok.

Husk! Ikke kjøp billige tastatur, det bare henger seg opp! :no:

 

 

Du kan jo se på dette tastaturet her, jeg tror ikke det er bluetooth men det ser bra ut...

Du får med mus og en praktisk keypad med lcd display.

 

 

Logitech diNovo Cordless Desktop Notebook

 

og dette:

 

Logitech Cordless Desktop MX5000 Laser

:)

Lenke til kommentar
Trenger ikke hundre meter. Men vil at det skal være stabilt på 5-10 meter.

 

Når det gjelder tastatur/mus betyr ikke båndbredden noe heller. De sender ikke akkurat så mye data.

 

Hva skiller Bluetooth og vanlig trådløst tastatur av relevans for meg? Hva teknologi benytter "vanlig" trådløst seg av?

5742052[/snapback]

 

Jeg ser ut fra beskrivelsen av Logitech UltraX Media Desktop som benytter 27MHz RF teknologi (ikke Bluetooth) at et det har en rekkevidde på 10 fot. Det er jo ganske så kort og jeg lurer på om det virkelig kan ha så kort rekkevidde?

Lenke til kommentar
T2, bare sjekk anmeldelsen av M$' nye mus\tastatur-kombo, det har ekstremt lav rekkevidde, er snakk om 1,7 meter.

5742452[/snapback]

 

Da synes jeg det er helt idiotisk med trådløst utstyr. Jeg ønsker jo å bruke dette fra godstolen mot HTPC'en og da trenger jeg minst 4 meter!

Endret av T2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...