Gå til innhold

Excel: Konvertere tall med punktum til komma.

ken8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har limt inn en tabell fra nettet.

Der er tallene markert med "." (punktum) i stedet for "," (komma).

feks:

101.00

10.00

0.56

87.00

Disse tallene kan jeg ta søk og erstatt med.

MEN

3.45 blir i excel mar.45

3.49 blir i excel mar.49

2.38 blir i excel feb.38

når jeg tar søk og erstatt på disse blir det 01,03,1945 og 01,03,1949 osv.

Hvordan kan jeg få alle disse "tallene" til tall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tallene er uoprettelig borte. 3.45 tolkes av Excel som første mars 1945. Den datoen har numerisk verdi 16497 (=dager siden nyttår til år 1900) og kommer aldri mer til å bli tre komma noe. Beklager.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet (endret)

Så når jeg kopierer fra web-siden vil jeg aldri kunne få 3,45 i excel?

Har heldigvis mulighet til å laste ned tabellen i txt filer og importere, der kan jeg velge at "." er komma verdier.

Endret av ken8
Skrevet

Du skrev "har limt inn" så jeg regnet med at dette var en engangsoperasjon. Hvis dette er noe som skal gjenta seg, er det absolutt smart å gå via en tekstfil og utføre søk-erstatt der, eller eventuelt skrive en makro som gjør det i import-øyeblikket. Litt komplisert akkurat det

En annen måte er å sette opp hele pc'en til amerikansk standard i kontrollpanelet, med punktum som desimalseparator, mm/dd/yyyy-datoer og at det der. Ikke særlig brukervennlig for pc-livet forøvrig.

Alle velmente tips om å endre celleformat, er med å respekt å melde det skjære vrøvl -jeg setter umåtelig pris på fungerende bevis for det motsatte.

Beste hilsen Harald

Skrevet
Alle velmente tips om å endre celleformat, er med å respekt å melde det skjære vrøvl -jeg setter umåtelig pris på fungerende bevis for det motsatte.

Det der kan jeg skrive under på :)

Får vel forholde meg til txt fila. Er datoer og tall som er i fila, så det letteste er foreløpig å importere og velge hvilken kolonne som skal formateres som tall.

Takker for all hjelp. Og si fra hvis noen finner ut en lur løsning på hvordan lime inn "punktum-tall" som tall :)

Skrevet

Skal du via importveiviseren ja. Da er det litt enklere:

Velg format Tekst på den brysomme tallkolonnen. Den vi få venstremarg og inneholde '3.45 . (Du kan teste dette og påfølgende ved å skrive inn en apostrof før 3.45 i en ledig celle).

Søk-erstatt punktum med komma i denne kolonnen. Så står det

'3,45

Skriv 1 i en tom ledig celle. Kopier denne cellen.

Merk tekstkolonnen din, gå meny Rediger - Lin inn utvalg, kryss av for Multiplisér og OK. Så er det tall.

Alt etter importen kan du spille inn som en makro dersom posisjonene er de samme hver gang, så har du det på et knappetrykk.

HTH. Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...