Gå til innhold

Samsung Syncmaster 940B, ubehagelig å se på?


Denim

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg kjøpte meg ny pc forrige uke (Komplett`s testvinner) med en Samsung Syncmaster 940B LCD skjerm.

Problemet er at jeg synes skjermen er noe ubehagelig å se på, spesielt på hvit bakgrunn. Jeg synes faktisk det ser litt ut som om skjermen flimerer litt, og at tekst blir litt "hakkete" (men bare på lyse bakgrunner) Merker at jeg blir sliten i øynene av å surfe på nettet i ca. 30 minutter. :ermm:

Kjører på oppløsningen 1280x1024 pixler.

Jeg har et ATI Radeon 9600 Pro skjermkort og bruker DVI kabel.

Har også installert de nyeste driverne for skjermen og skjermkortet.

 

Er det noen som vet hva dette kan dreie seg om? :hmm:

Endret av Denim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Jeg kjøpte meg ny pc forrige uke (Komplett`s testvinner) med en Samsung Syncmaster 940B LCD skjerm.

Problemet er at jeg synes skjermen er noe ubehagelig å se på, spesielt på hvit bakgrunn. Jeg synes faktisk det ser litt ut som om skjermen flimerer litt, og at tekst blir litt "hakkete" (men bare på lyse bakgrunner) Merker at jeg blir sliten i øynene av å surfe på nettet i ca. 30 minutter. :ermm:

Kjører på oppløsningen 1280x1024 pixler.

Jeg har et ATI Radeon 9600 Pro skjermkort og bruker DVI kabel.

Har også installert de nyeste driverne for skjermen og skjermkortet.

 

Er det noen som vet hva dette kan dreie seg om?  :hmm:

5687381[/snapback]

 

 

Hei Denim, jeg har samme problemet. Skjermen er så stor og når man surfer på en side med hvit bakgrunn ser det ut som at det flimrer ja, har selv samme oppløsning som du og kjører på 75HZ.

Lenke til kommentar

Okey har sammenlignet 940B med en 17 tommer CRT skjerm på 85 Hertz, er ikke noe forskjell, sikkert bare meg som synes skjermen er stor og VELDIG lys, hvordan skal jeg dempe lyset? Har brightness på 0 og fortsatt er det veldig mye lys på hvite bakgrunner.

Lenke til kommentar
Okey har sammenlignet 940B med en 17 tommer CRT skjerm på 85 Hertz, er  ikke noe forskjell, sikkert bare meg som synes skjermen er stor og VELDIG lys, hvordan skal jeg dempe lyset? Har brightness på 0 og fortsatt er det veldig mye lys på hvite bakgrunner.

5688976[/snapback]

CRT flimrer jo noe inn i granskauen også da. :innocent:

Lenke til kommentar
Okey har sammenlignet 940B med en 17 tommer CRT skjerm på 85 Hertz, er  ikke noe forskjell, sikkert bare meg som synes skjermen er stor og VELDIG lys, hvordan skal jeg dempe lyset? Har brightness på 0 og fortsatt er det veldig mye lys på hvite bakgrunner.

5688976[/snapback]

CRT flimrer jo noe inn i granskauen også da. :innocent:

5690077[/snapback]

 

 

Jo det gjør det, men en av grunnene til at LCD skjermen her "ser ut som at det flimrer" er pga høy lysstyrke og kontrast.

Lenke til kommentar
Ojojoj ikke bra med flimring.

 

Det jeg lurer på er om noen har merket dette på samsung 930bf, siden jeg har planer om å kjøpe den, er dette noe som er felles for samsung skjermer?

5688205[/snapback]

Nei jeg har ikke merket noen flimringer med 930bf, den er veldig ok skjerm og fint design.

Men leste her et sted på forumet at mange foretrekker en annen type enn 930bf.

Lenke til kommentar
Denim jeg fant ut noe som hjelper mot flimringen, sett ned kontrasten på skjermen til 30 circa. Synes ikke å se flimring nå :)

5690064[/snapback]

 

Jeg prøvde å skru ned kontrasten nå nettopp, men synes at fargene ble litt "blåaktige". Skjer det hos deg også?

Har lekt litt med instillingene på skjermen, og funnet ut at "sport" -preset`en ikke er så aller verst, men fortsatt føler jeg at det kunne vært mye bedre.

 

Hmm.. Lurer på om jeg kanskje ikke skal benytte meg av angrefristen og bytte til en annen skjerm..?

Vil isåfall alle 19" ha samme tendensene, eller er det som du sier at 940B er spesielt lyssterk, som gjør det?

 

Har noen tips om en annen god 19" i omtrent samme prisklasse? (ca. 3500 maks)

Lenke til kommentar
Denim jeg fant ut noe som hjelper mot flimringen, sett ned kontrasten på skjermen til 30 circa. Synes ikke å se flimring nå :)

5690064[/snapback]

 

Jeg prøvde å skru ned kontrasten nå nettopp, men synes at fargene ble litt "blåaktige". Skjer det hos deg også?

Har lekt litt med instillingene på skjermen, og funnet ut at "sport" -preset`en ikke er så aller verst, men fortsatt føler jeg at det kunne vært mye bedre.

 

Hmm.. Lurer på om jeg kanskje ikke skal benytte meg av angrefristen og bytte til en annen skjerm..?

Vil isåfall alle 19" ha samme tendensene, eller er det som du sier at 940B er spesielt lyssterk, som gjør det?

 

Har noen tips om en annen god 19" i omtrent samme prisklasse? (ca. 3500 maks)

5690873[/snapback]

 

 

Ikke så blåaktig nej, men ble veldig blå første gangen jeg gjorde det. Er vel blitt vant til fargene nå. Jeg bruker ikke noe av Game/Movie/Text/Internet instillingene, bruker custom. Ja det er lysstyrken som gjør det jeg anbefaller deg å ta en tur innom linken her for mer informasjon:

 

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=974748

 

Jeg følte at jeg skulle sende inn skjermen når jeg ble lei av flimringa, men etter å ha fiklet med lysstyrke og kontrast har jeg fikset flimringen. Skjermen her er veldig god! Jeg råder deg sterkt i å skifte skjerm, men ditt valg.

 

En ting til, har du installert skjerm driverne? Hvis ja, da har du iallefall falt ned på 70 hertz fra 75, noe som skaper mer flimring. Ikke install skjerm driverne :)

Lenke til kommentar

Har installert driverne ja, så den kjører på 70HZ. Men jeg trodde lcd skjermer ikke skulle flimre uansett hva slags oppdateringsfrekvens de kjørte på?

 

Tror jeg skal prøve å sende tilbake skjermen og heller kjøpe en annen, for jeg tror jeg kommer til å angre senere hvis jeg ikke gjør det... :dontgetit:

 

Noen som vet om denne skjermen er noe å satse på? Acer AL1951Ds

Denne kan jo også være et alternativ: LG L1950B-SF

 

Har også tittet litt på Viewsonic VX924, men synes det er litt synd at den ikke har høydejustering,..

Endret av Denim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...