Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettet blir frakoblet hver gang...


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ikke helt sikker på hvor jeg poster slikt, men jeg får prøve meg her. :)

 

Jo, jeg har et problem med nettet. Når hustelefonen blir tatt i bruk, om noen ringer og jeg tar telefonen så frakobles nettet i et lite sekund eller to. Det skjer av og til om jeg ringer ut med telefonen også. Det er ikke alltid det blir frakoblet, men som regel skjer det. Jeg har vel egentlig alltid hatt dette problemet, så jeg lurer på om det er noe med routeren eller tilkoblingen, siden dette går på samme linje som tlf. Jeg har ikke store peilingen på det.

Det er en router fra nexgentel om det har noe å si.

 

Om noen har hatt samme problem så hadde det vert kjekt å få vite om det faktisk går ann å fikse det eller ikke.

 

Robin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan Telefon har du, er den kobla paralelt med internetlinja, altså på samme linje, eller bruker du Bredbåndstelefon?

 

Prøv å koble telefonen slave posisjon, noen splitter mellom telefon og internet kan være sånn.

5686327[/snapback]

 

Det er ikke bredbåndstelefon. Å jeg skjønner meg ikke helg på å koble telefon i slave posisjon..

 

Jeg har koblet en ledning fra telefonuttaket fra veggen til splitteren jeg fikk med routeren, den er koblet i "Line", så har jeg en kabel fra splitteren på "ADSL" til routeren. Så er det en ledig på splitteren, den heter "phone".

Lenke til kommentar

ja det var vel egentlig det jeg mente med slave posisjon, jeg pleier å kalle det det, hadde litt dårlig tid når jeg skrev det, mange kobler feil akkurat der, fordi hvis du "opererer" splitteren finner du ut at phone porten er de i midten og at linje er resten :p telefonen bruker altså bare de 2 i midten og linje bruker resten hvis ikke jeg husker feil akkurat nå. men håper det virker nå da for din del

Lenke til kommentar

Phone er Telefon på norsk og siden vi bor i Norge så kobles altså telefonen til den utgangen på splitteren .

 

Og denne "mange kobler feil akkurat der, fordi hvis du "opererer" splitteren finner du ut at phone porten er de i midten og at linje er resten" er litt på kanten siden det er en haug med splitterprodusenter .

 

Har dere to gutter tenkt på at det finnes ett tredje alternativ som er mye mere sannsynlig ? Og det er at splitteren er ødelagt fra grunnen av og må byttes .

Lenke til kommentar
hvis du "opererer" splitteren finner du ut at phone porten er de i midten og at linje er resten  telefonen bruker altså bare de 2 i midten og linje bruker resten hvis ikke jeg husker feil akkurat nå

 

Analog tlf og adsl bruker kun et trådpar (2 tråder).

 

Men feilen er nok at splitteren ikke står først på tlf linja. Hvis en tlf er koblet på linja før splitter så vil internett "falle ut" når noen bruker tlf.

 

Du må koble om i tlf punktene så du får linja inn i huset direkte til splitter, så skal tlf i huset kobles på phone på splitter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Så telefonen må være i splitter.. Jeg har et telefonuttak på rommet, men telefonen står i et annet rom der det også er telefonuttak. Må jeg da flytte enten splitter eller telefon slik dei står ilag? Då funker det kanon bra?

Lenke til kommentar

Om du setter splitteren inn der den er beregnet så vil alle andre telefonuttak i huset fungere som de skal .

 

Og om du lurer på hvor dette er så er det først på linja før første stikk .

 

Og dermed blir alle telefoner eller telefonuttak om du vil i splitteren . Noe som i de fleste tilfeller gjør at man må dra en kabel fra splitteren til der man ønsker at modemet skal stå eller man plasserer modemet der splitteren står .

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig litt rart hele greiene for de fleste telefonene som fins berører ikke mere enn de 2 midterste kontaktene i kontakten, de 2 i midten er for telefon og de 2 utenfor er til ADSL/ISDN, hmm. hos meg har jeg 2 veggkontakter til telefon og har internet i den ene kontakten og telefon i den andre (så etter istad), og her har jeg ikke det problemet som du har!

jeg har bare en vanlig trådløs telefon i den ene kontakten, og ADSL i den andre.

Jeg har i tillegg Bredbåndstelefon på ADSL linja og jeg kan prate i begge telefonene samtidig som jeg surfer på nettet.

 

Egentlig litt rart fenomen at linja kutter litt når telefonen "aktiveres".

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig litt rart hele greiene for de fleste telefonene som fins berører ikke mere enn de 2 midterste kontaktene i kontakten, de 2 i midten er for telefon og de 2 utenfor er til ADSL/ISDN, hmm.

5691231[/snapback]

 

ADSL bruker de to i mitten slik som telefonen gjør.

Lenke til kommentar

Postene i denne tråden er ikke akkurat folkeopplysning på sitt beste.

 

Kabelen fra telesentralen kommer inn til huset.

På første inntak må du splitte signalet i en lavfrekvent (telefon) og høyfrekvent (adsl) del.

Dette gjør du alså ved å 'bryte linja' og sette inn en splitter før signalene går videre.

(Alternativt så kan en bruke en splitter pr telefonuttak.)

 

Hvis du ikke bruker splitter vil ADSL tilkoblingen bli brutt når du bruker telefonen.

Lenke til kommentar
Det er vel egentlig litt rart hele greiene for de fleste telefonene som fins berører ikke mere enn de 2 midterste kontaktene i kontakten, de 2 i midten er for telefon og de 2 utenfor er til ADSL/ISDN, hmm.

5691231[/snapback]

 

ADSL bruker de to i mitten slik som telefonen gjør.

5692288[/snapback]

 

Hos meg bruker telefonen de 2 i midten og ADSL de på utsiden

------- adsl

------- telefon

------- telefon

------- adsl

 

bare en primitiv måte å illustrere det på :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...