Gå til innhold

Kjøp av nytt dualcore system, AMD (5-10k ?)


Anbefalte innlegg

Det er nå på tide å sparke ut (dvs mine foreldre får ny surfepc istedenfor den PII400 de bruker nå :) ) mitt gamle Athlon XP system og få inn en flunkene ny dual core.

Bruksområdene vil være blant annet å kunne utføre rimelige tunge beregninger (crunche bla. noen strengsammenligninger), høy grad av multitasking (jeg er blitt for lat til å lukke vinduer :blush: ) og litt spilling i blant.

 

Har allerede diverse optiske drev, disker, skjermkort,tv-kort og lydkort.

Det jeg trenger er cpu,hovedkort,minne og kabinett (evt psu).

 

Tentativ liste:

 

AMD X2 3800+ (dualcore, fornuftig pris, ingen spesielle planer om blodklokking)

ASRock 939DUAL-SATA2 (støtter AGP +PCIe, dvs. kan bytte ut mitt 6600gt engang på høsten når de nye dx10 kortene er etablert, billig)

2 GB minne (må ha såpass, merke spiller ingen rolle, helst i form av 2 brikker)

 

Bedre alternativer? :hmm:

 

Tar gjerne i mot forslag når det gjelder kabinett/psu (at LianLi er en favoritt hos mange er allerede notert)

 

Eventuelt også om det er noen cpu kjølere en bør vurdere istedenfor den som følger med.

 

på forhånd takk

 

 

 

juhu....første post :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett gjerne opp noe kriterier til kabinettet og psu, for eks stillegående, budsjett?

5681843[/snapback]

 

 

Når det gjelder psu må den kunne levere nok til å kjøre det nevne systemet og en tre-fire disker + en skjermkortoppgradering i den ikke så fjerne fremtid. Selv om ingeng kan spå i fremtiden antar jeg at jeg vil trenge en del watts.

 

På kabinettfronten er jeg litt mer usikker. Neon lys o.l har jeg ikke spesielt sansen for så slike kan lukes ut. At kabinettet har en høy WAF (wife acceptance factor) faktor er alltid et pluss selv om kabinettet nok blir stående under skrivebordet på en lite iøyenfallende plass.

 

 

Stillegående er et stor pluss. På det nåværende tidspunkt vil skjermkortviften overdøve alle andre støykilder med god margin. Når tiden kommer for å erstatte det har jeg lyst til å få en rimelig stillegående pc, dvs at kabinett/psu er stillegående om et halvt års tid er ønskelig :cool:

 

 

Når det gjelder pris eier jeg ikke min egen seddelpresse, men betaler heller noen hundrelapper ekstra for å få komponenter av nogenlunde kvalitet (ser for eksempel ikke for meg at jeg kjøper q-tech psu)

 

 

Noen forslag til minne ?

Lenke til kommentar

Har her satt opp et oppsett som jeg tror svarer veldig godt til dine kriterier. Noen vil nok si at strømforsyningen som følger med kabinettet er for liten, men en trenger strengt tatt ikke mer enn 350W til noe som helst (bortsett fra SLi eller overdrevet mange hdder), og at den er fra Fortron Source er bevis på at den vil gjøre jobben sin fint.

 

Som du ser er shg.no the ticket, frakten derfra kommer på 175kr.

Lenke til kommentar

Takk for responsen :)

 

Mist psu notert som mulig kandidat.

 

Når det gjelder 350 psu vil den kunne drive en x23800, 3+disker + eventuelt nytt skjermkort til høsten? Oppsettet til Big SturL ser ypperlig ut ellers.

 

Kjøp av nytt system henger også delvis sammen med flytting fra bergen til oslo (feil vei desverre....menmen). Istedenfor å flytte kabinettet over fjellet bestiller jeg heller nye deler til den nye adressen. Et mulig alternativ er å bruke min eksisterende cpu, en kapabel tagan 420w (måtte kjøpe ny etter at den gamle chieftech'en døde og tok med seg hovedkortet i samme slengen :hrm: ), dvs at jeg kjøper en billig psu til den gamle pc'en som blir i bergen. Aberet er at det enten blir en del logistikk med psu'er frem og tilbake eller multiple bestillinger. Gitt at tagan psu'en vil være nok for fremtidige behov.

 

bestilling blir vel ikke før om en uke uansett, får la de små grå arbeide....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...