Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardisken borte etter at jeg la inn ubuntu


Anbefalte innlegg

Jeg bestemte meg for en stund tilbake å prøve linux, derfor bestilte jeg ubuntu 5.10. Nå er den lagt inn, men til min store fortvielse, så oppdaget jeg at den ene hardisken min er borte, selvsagt er det den med alt viktig på, musikk,spill,film, dokumenter. Hardisken er av type maxtor 6E030L0. Kan noen hjelpe meg å finne den igjen! Og en ting til, den finnes i bios, men ikke i win xp home, el ubuntu.

 

Ha en flott dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk, men kan du bruke litt mer, " vanlig ord" kan litt data, men ordforadet er ikke er helt bra :p Hvordan kan jeg isåfall få den tilbake? litt kjipt å miste den. har nå prøvd å ta den fysisk bort, og så koble den til igjen, slik at den kan blir funnet som "ny maskinvare" , men dette hjalp heller ikke.

 

ha en god kveld! :)

Lenke til kommentar

ok, da er jeg litt mer med, men nei jeg har ikke det programet. betyr det at alt er borte?

jeg har to det jeg jeg kaller hardisker, altså to bokser. den ene finnes forsatt, men den andre ikke.

utrolig hvordan ordforådet har utvilket seg, husker min første pc fra ca 96, da kalte vi hele kabinettet for harddisk, og nå er ikke hardisken lenger harddisk.. hehe.. jaja

tusen hjertlig takk for hjelp!

Lenke til kommentar

OK, Ubuntu bruker et annet filsystem enn Windows, så det er fare for at du har mistet innholdet på den disken. Du kan prøve å installere et filgjenopprettingsprogram og så søke gjennom disk 2 - mulig du må formatere den først for å få den lesbar for Windows-programmer. Jeg bruker selv et program som heter File Scavenger 3.0, det er ganske bra til å hente opp slettede filer. Lykke til... :thumbup:

Lenke til kommentar

Sist jeg gjorde noe lignende løste jeg det slik.

Det Ubuntu gjorde (etter at du ba omdet :whistle: ) var å slette "innholdsfortegnelsen" til disken, og skrive på "coveret" at språket er ext3 (Windows forstår bare spåket ntfs eller fat, og nekter å se den)

 

Det du lærte var å partisjonere litt av disk 1 (hda i Linux) til windows og litt til Ubuntu. Da slipper du å kludre til backup-disken (hdb i linux) ved neste forsøk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...