Gå til innhold

Tips til en støyfri pc


leigulas

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ferdig med ekstrem overklokking, da dette gjerne medfører støy!

Jeg benytter meg av et vannavjølt cpu/gpu/chipset system, med en treradsradiator. Til radiatoren (120mm) ønsker jeg noe stillere en de to 16db viftene som jeg benytter på den (originalt fulgte de med coolermaster stacker kabinettet)

Hovedsynderen er min psu OCZ powerstream 520 som støyer en del (ultra silent my a#") og til slutt kommer så klart pumpen, men den støy kan jeg ikke leve med foruten.

 

Jeg behøver tips om hvilke fire stk 80mm kabinettvifter

og opptil fire stk 120mm vifter jeg bør skaffe.

 

Noen sier Nexusviftene er gode, andre sier silenx er å anbefale. Jeg har også sett en god del rykter om at silenx er veldig oppskrytt og at leverandøren selv har satt overproporsjonelle specs på de.

 

Med en slik dyr psu jeg har, vil jeg nødig bryte garantien ved å åpne lokket og bytte ut viftene, men heller investere i en vannavkjølt psu, som det forsåvidt kun finns sort av å få kjøpt her til lands, og den er også svært dyr (men veldig fristende)

 

Gjennomsnitlig cputemp på normal load er 41 grader. (Amd A65 3500 Newcastle @2470mhz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg disse:

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...scl&mcat=15s351

 

Mange fabrikanter oppgir latterlige verdier når det gjelder luftmengde kontra støy. Mist kan du stole på! Disse hører du rett og slett ikke, det er min erfaring. Har brukt disse før og kommer til å bruke disse igjen i mitt CMStacker som står og venter på innmaten.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har også CM stacker og har tenkt å bytte ut min X600 pro GPU med en vifteløs gigabyte gforce 6600gt. Lurer på hvor mange nye vifter jeg bør kjøpe. Har tenkt å ha en i luka på stackeren, pluss kanskje skifte i front (på hardiskmuodulen) og den som blåser ut bak.

 

Er det noen som har prøvd viftestyring? Vil ikke ha masse blinkende lys.

 

Hva med dempematter? er det noen vits?

 

G

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har også CM stacker og har tenkt å bytte ut min X600 pro GPU med en vifteløs gigabyte gforce 6600gt. Lurer på hvor mange nye vifter jeg bør kjøpe. Har tenkt å ha en i luka på stackeren, pluss kanskje skifte i front (på hardiskmuodulen) og den som blåser ut bak.

 

Er det noen som har prøvd viftestyring? Vil ikke ha masse blinkende lys.

 

Hva med dempematter? er det noen vits?

 

G

5673107[/snapback]

 

Har selv CMStacker og synes idéen din har noe for seg. Om du velger en Mist 120mm i front som kan flytte en del luft samt, som du sier, en bak bør det gjøre susen. Ville muligens ta med en 80mm i tillegg på det gitteret på sidedøren. Viftestyring er ikke dumt, og det finnes da løsninger uten glorete lys også., f.eks denne:

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...3BL&mcat=15s230

 

Ikke vurder matter engang, det negative med de er langt verre å hanskes med de enn positive. Se forøvrig denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=542856&hl=

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Hadde du bra med vifter i det kabinettet med matter?

 

Både CPU og NB holder stabilt 36-38 grader på min pc, så selv om det øker til 56-58 grader med matter er vel det akseptabelt?

Men det er klart kabinettet mister sin varmeledende funskjon. cpuen er forresten en athlon 64 939 3000+, altså relativt lavt klokket. Driver forøvrig ikke med overklokking ol.

 

G

Lenke til kommentar
Hadde du bra med vifter i det kabinettet med matter?

 

Både CPU og NB holder stabilt 36-38 grader på min pc, så selv om det øker til 56-58 grader med matter er vel det akseptabelt?

Men det er klart kabinettet mister sin varmeledende funskjon. cpuen er forresten en athlon 64 939 3000+, altså relativt lavt klokket. Driver forøvrig ikke med overklokking ol.

 

G

5678844[/snapback]

 

Jeg hadde et Aerocool kabinett med 4x80mm vifter i front nede samt en 80mm på sidedøren til innsug. Til utsug hadde jeg en 120mm montert på utsiden via en 120>80mm funnel. Alle viftene var Papst vifter. Jeg hadde i tillegg fjerna viftegrillene med dremelen for å få bedre gjennomstrømming men det hjalp lite. Forhandleren av kabinettet hevder at det skal ha "svært god luftgjennomstrømming", men min erfaring er at det er bare bull...Her er forøvrig nevnte kabinett:

 

http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...7cd5a0e21431d78

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar
da har du jo 7 vifter..... er veldi mye det. silenX er det beste. 11db utgaven, er 14 db viftene som er veldig oppskrytt lydmessi. var en stor test av et norsk nettsted men klarer ikke finne det igjenn,

5672301[/snapback]

 

 

Er det kanskje "Den store viftetesten" på MCPC.no du tenker på?

 

http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=94

5681388[/snapback]

 

 

var nok det, rota rundt i firefox menyene og sletta alle snarveiene jeg hadde :p

 

men nå er jo HW kommet med en test som sier at det ikke er noen forskjell på viftene, mere eller mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
DENNE vifta ser jo ganske bra ut. Er det noe og satse på? Tror dere at man vil høre den når man plugger den rett inn i en molex-kontakt og slår PC'n på?
Lenke til kommentar
DENNE vifta ser jo ganske bra ut. Er det noe og satse på? Tror dere at man vil høre den når man plugger den rett inn i en molex-kontakt og slår PC'n på?

5682705[/snapback]

 

 

Hvis tallene fra produsenten er korrekt vil du ikke det, men ta det med en klype salt. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt enten Mist, Papst eller SilenX!

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...