Gå til innhold

Spilltyper og forkortelser (FPS, RPG etc)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har lekt meg på Amiga, Dreamcast, xbox og nå x360. Jeg liker feks Rayman, men også spill som Condemned og Resident Evil. Jeg har nå sett meg ut Oblivion som snart kommer, og det kalles et RPG-spill. Der er poenget!

Jeg kommer ofte over disse forkortelsene, uten at jeg vet forskjellen på de. I reklamesnutten for Oblivion ser man fra karakterens synsvinkel, men det gjør man da også i et FPS-spill (som jeg vet står for First Person Shooter).

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på disse typene? Spill omtales ofte også som "Plattformspill", men det sier meg lite.

Det er beklagelig at jeg ikke har fått med meg denne grunnleggende informasjonen, og håper noen av dere kan opplyse meg!!

Eksempler: Plattformspill, RPG, FPS, bla bla :)

mvh Hans E.H.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

RPG står jo for Role Playing Game. Man spiller rollen til en person, og man kan utvikle denne personen fysisk (og spykisk?). F.eks. man blir sterkere, mer intelligent, får større utstråling (charisma) etc.

I et FPS (First person Shooter) løper man bare rundt og skyter ting og tang. :p

Plattformspill er når man gjør seg ferdig met ett og ett brett. (Rayman, Super Mario Bros etc.) Vet ikke om denne definisjonen har forandret seg litt siden 2D-dagene. :p

Skrevet

Takk for hjelpen. Jeg fant mye god informasjon på wikipedia.no, da jeg søkte på "dataspill". Disse rollespillene (RPG) tar ganske lang tid (etter det jeg forstår), så jeg tror plattformspill passer best for meg:-). Jeg har kjøpt Kameo til x360, og det ser ut som et kjekt eventyrspill/ plattformspill. mvh Hans E.H.

Skrevet

FPS kan også stå for Frames Per Seccond, dvs hvor mange bilder skjermkortet ditt klarer å vise per sekund. Ut i fra settningen, så skjønner du (forhåentligvis) hva forfatteren mener :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...