Patience Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Min kjære far sitter nå hjemme og er litt lei seg for at han som regler er utrolig dyktig med det meste - klarte å bytte på + og - på den bærbare pc'en sin ved tilkopling til 12 V på en ACER pc. Det begynte å lukte litt svidd inni pc'en før han nappet ut kabelen i all hast. Det er ekstern strømforsyning på den.. Tror dere maskinen er ødelagt? Synes så utrolig synd på han..
skarsk Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Jeg vet at på noe elektronisk utstyr sitter det en diode over ±-inngangen. Hensikten er å hindre at feil polaritet ødelegger utstyret. Denne dioden blir permanent kortsluttet, og må skiftes eller tas vekk før man kan bruke utstyret igjen. Om dette er tilfelle på Acern, vet jeg ikke.
sedsberg Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 (endret) Hva slags Acer er det? Jeg kan kanskje sjekke om det er noe slikt. Funker den enda? Når det lukter svidd så er det som regel et veldig dårlig tegn. Endret 26. februar 2006 av sedsberg
Jarmo Skrevet 26. februar 2006 Skrevet 26. februar 2006 Det finnes en tråd om samme saken her i huset, ikke så gammel heller men hvor...
Patience Skrevet 26. februar 2006 Forfatter Skrevet 26. februar 2006 Hva slags Acer er det? Jeg kan kanskje sjekke om det er noe slikt.Funker den enda? Når det lukter svidd så er det som regel et veldig dårlig tegn. 5670532[/snapback] Det husker jeg faktisk ikke.. Jeg bor i Oslo, min far i Tromsø. Mulig vi må kjøpe oss en ny laptop da.. Men den han hadde fikk han jo utrolig billig da..
HansM-740GL Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 har selv en Acer laptop, men jeg har aldri noen mulighet til å bytte om + og - på strømforsyninga. Har du klipt kabelen og skjøta den? Skjønner ikke, men når det lukter svidd så tror jeg det er over og ut.
sedsberg Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Er han veldig heldig kan det være en simpel komponent som har tatt kvelden (og forhindret skade videre i PC-en). Som f.eks. en beskyttelsesdiode, spenningsregulator e.l. Er han VELDIG heldig sitter strøminngangen (med en DC-DC-konverter) på eget kretskort i PC-en. Da kan det hende dette kan byttes.
sedsberg Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Enten det eller høre med et lokalt dataverksted om de kan se på den.
Gjakmarrja Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Enten det eller høre med et lokalt dataverksted om de kan se på den. 5684584[/snapback] Eller din lokale yrkeskole som tilbyr VK1 Elektronikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå