Gå til innhold

Gaming laptop til 13k - ASUS A6Ja/Netshop259IEN?


Anbefalte innlegg

Skal ha en laptop til altmuligbruk, men som klarer å dra spill! (Her er det snakk om bl.a. BF2, COD2 og lignende nye spill)

Har 13 000 kroner og svi av på en slik, og ikke noe mer dessverre :hrm:

 

Etter litt lesing på forumet her og diverse nettbutikker, står jeg igjen med 2 alternativer (vel, kanskje noe fra Dell kunne ha gått an, vet ikke helt? Satt og såvidt prøvde og konfigurere en Inspiron 9400 med ett nVidia Geforce 7800 Go, men kom ikke noe særlig under 14500 kroner - hvordan er Geforce 7800 Go kontra de andre nevnte grafikkbrikkene her forresten?).

 

ASUS A6Ja fås for 12 995 fra komplett.no. Den har ATI X-1600 med 256MB grafikkminne. Videre har den Intel Core Duo T2300 1.66 GHz ( Dual-Core ) CPU, er ikke helt med på de forskjellige CPU'ene til laptops men denne er vel like bra eller bedre enn de forskjellige Centrino/M typene til Intel?

A6Ja har "kun" 512MB minne, er det for lite til å dra nevnte spill, eller veier skjermkort og CPU opp for dette? Hvis for lite, er det satt inn bare 1x512 eller 2x256 i denne? Hvis jeg skal ha 1GB minne i denne, hva er den beste løsningen og hva vil det koste? 80GB harddisk, DVD brenner og WinXP Pro er greit.

 

Neste alternativ er Netshop 259IEN. Som standardkonfigurasjon fås den også til 12 955 kroner. Denne har Nvidia 6600 m/256MB minne - hvordan er denne grafikkchipen kontra ATI X-1600?

Synes ellers jeg får mindre for pengene med denne kontra ASUS.

-Dårligere CPU?? Pentium M 740/1,73GHz er vel dårligere enn CPU i ASUS?

-Mindre harddisk - Samsung 60GB i stedet for 80GB i ASUS

-XP home i stedet for XP Pro på ASUS

-512MB minne her også, men skal jeg ha 1GB så koster det ikke mer enn 308 kroner ekstra.

Uansett koster plutselig denne en del mer enn ASUS hvis jeg skal rette opp de "manglene" jeg beskriver over.

 

Hvilken bør jeg velge når spill er 1. pri, men skal brukes til mye annet også?

Hvilken av disse 2 grafikkbrikkene er best til nye og kommende FPS spill?

Hvor mye minne bør jeg ha i en slik laptop?

Burde jeg satse på en 15,4" WSXGA eller evt. en 17"? Eller er 15,4" WXGA greit til spill?

 

Har jeg oversett noen laptoper som møter mine kriterier, så skrik ut!

 

Mange spørsmål men jeg håper noen har noen svar - takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var is samme situasjon som deg, og valgte asus.

 

X1600 er raskere enn 6600Go, den yter mye bedre i nye spill som BF2.

 

Intel Core Duo er en dual core versjon av Pentium M med økt FSB, så det er mye bedre hvis du bruker programmer som brukerk DC (programmer som photoshop, de nyeste spillene, etc).

 

Asusen har 1x512MB RAM, har kjøpt 512 extra til under 400 kroner, alt fungerer bra med det.

 

Harddisken er eneste som er litt treg i Asusen, den kjører nemlig bare på 4200 RPM.

 

Hvis du skal ha noenting som kan gjerne veie litt mer så er Clevo sin 17" bærbar det beste du kan få.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha noenting som kan gjerne veie litt mer så er Clevo sin 17" bærbar det beste du kan få.

5667814[/snapback]

 

Hvilket merke er dette og hvor kan jeg se på en slik?

 

 

Jeg har forøvrig fundert litt på en ide her! Jeg har en stasjonær som begynner å dra på årene, og tenker så som at hvis jeg kjøper en laptop som er heftig nok så kan jeg heller kvitte meg med hele stasjonære og kun ha laptop!

 

Har en 250GB ekstern HDD og hvis jeg kjøper en til, har jeg nok diskplass kombinert med HDD i laptopen.

Kjøper også da en 19" LCD skjerm og ett trådløst mus og tastatursett som brukes hjemme når den skal leke stasjonær.

 

Hvis jeg f.eks. kjøper ASUS A6Ja eller en Inspiron 9400 med heftig skjermkort, og setter inn alt fra 1 til 2GB med minne så burde vel det være en bra løsning?

 

Hadde jeg fått igjen litt for stasjonærPC'n så kunne jeg ha lagt i litt til i en laptop.

F.eks. kunne Inspiron 9400 med 17" WUXGA skjerm og Geforce 7800 Go, og 1 eller 2GB minne da vært ett alternativ.

 

Spørsmålet er om jeg i det hele tatt får igjen noe særlig for min stasjonære da?

Det som evt. skal selges da, er hovedsaklig dette:

-Chieftec Dragon maxitower, sølv - m/ny 520W PSU

-ASUS P4P800 Deluxe hovedkort

-Pentium 4 2,4GHz 533 CPU

-1GB minne

-Sapphire Radeon 9800Pro 128MB skjermkort

-Creative Soundblaster 5.1 lydkort

-Plextor 52x CD brenner

-Philips DVD-ROM

-1xWD 40GB hdd, 1xWD 80GB hdd 8MB cache, 3x WD 120GB hdd 8MB cache

-Samsung 19" CRT med trinitron rør

-HP 15" LCD skjerm

-MS Internet Pro tastatur, Logitech MX500 mus og en Logitech trådløs mus

-En eller annen Lexmark printer, ca. 2 år gammel...

 

Hva kunne jeg evt. ha fått igjen for dette?

 

En laptop av de jeg vurderer er vel uansett bedre enn min gamle stasjonære på det meste vil jeg vel tro?

Lenke til kommentar
Jeg var is samme situasjon som deg, og valgte asus.

 

X1600 er raskere enn 6600Go, den yter mye bedre i nye spill som BF2.

 

Intel Core Duo er en dual core versjon av Pentium M med økt FSB, så det er mye bedre hvis du bruker programmer som brukerk DC (programmer som photoshop, de nyeste spillene, etc).

 

Asusen har 1x512MB RAM, har kjøpt 512 extra til under 400 kroner, alt fungerer bra med det.

 

Harddisken er eneste som er litt treg i Asusen, den kjører nemlig bare på 4200 RPM.

 

Hvis du skal ha noenting som kan gjerne veie litt mer så er Clevo sin 17" bærbar det beste du kan få.

5667814[/snapback]

 

 

hei har også snust på den asus`n men har vært å sett på sidene til komplett å jeg kan ikke finne 512 ram til den pcen.. hvor er det du har leitet? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg var is samme situasjon som deg, og valgte asus.

 

X1600 er raskere enn 6600Go, den yter mye bedre i nye spill som BF2.

 

Intel Core Duo er en dual core versjon av Pentium M med økt FSB, så det er mye bedre hvis du bruker programmer som brukerk DC (programmer som photoshop, de nyeste spillene, etc).

 

Asusen har 1x512MB RAM, har kjøpt 512 extra til under 400 kroner, alt fungerer bra med det.

 

Harddisken er eneste som er litt treg i Asusen, den kjører nemlig bare på 4200 RPM.

 

Hvis du skal ha noenting som kan gjerne veie litt mer så er Clevo sin 17" bærbar det beste du kan få.

5667814[/snapback]

 

 

hei har også snust på den asus`n men har vært å sett på sidene til komplett å jeg kan ikke finne 512 ram til den pcen.. hvor er det du har leitet? :hmm:

5684212[/snapback]

 

 

 

Du finner minne under tilbehør til maskinen bl. a ...(nederst på siden)

Lenke til kommentar
Jeg var is samme situasjon som deg, og valgte asus.

 

X1600 er raskere enn 6600Go, den yter mye bedre i nye spill som BF2.

 

Intel Core Duo er en dual core versjon av Pentium M med økt FSB, så det er mye bedre hvis du bruker programmer som brukerk DC (programmer som photoshop, de nyeste spillene, etc).

 

Asusen har 1x512MB RAM, har kjøpt 512 extra til under 400 kroner, alt fungerer bra med det.

 

Harddisken er eneste som er litt treg i Asusen, den kjører nemlig bare på 4200 RPM.

 

Hvis du skal ha noenting som kan gjerne veie litt mer så er Clevo sin 17" bærbar det beste du kan få.

5667814[/snapback]

 

 

hei har også snust på den asus`n men har vært å sett på sidene til komplett å jeg kan ikke finne 512 ram til den pcen.. hvor er det du har leitet? :hmm:

5684212[/snapback]

 

 

 

Du finner minne under tilbehør til maskinen bl. a ...(nederst på siden)

5685000[/snapback]

 

 

ja mn de kostet mer enn under 400,,

Lenke til kommentar

Når man skal kjøpe bærbar til 13 000.- kr kan jeg ikke skjønne hvorfor 50-100kr +/- på ram skal ha noe å si ;)

 

skal kjøpe meg bærbar selv og er ganske sikker på at jeg går for Asus A6Ja fra Amentio.no og kjøper på 1gb extra ram for ca 850kr. :) Genialt at man får med bæreveske og mus siden jeg ellers måtte kjøpt med det i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Når man skal kjøpe bærbar til 13 000.- kr kan jeg ikke skjønne hvorfor 50-100kr +/- på ram skal ha noe å si ;)

 

skal kjøpe meg bærbar selv og er ganske sikker på at jeg går for Asus A6Ja fra Amentio.no og kjøper på 1gb extra ram for ca 850kr. :) Genialt at man får med bæreveske og mus siden jeg ellers måtte kjøpt med det i tillegg. :)

5689848[/snapback]

 

Ja det er sant at 100 eller 150 lappen har ikke mye å si mn når han sier at han skal kjøpe 512 ram til under 400 å komplett koster det for en ram 550 eller noe sånt... man begynner jo å lure da :cool:

Lenke til kommentar
Når man skal kjøpe bærbar til 13 000.- kr kan jeg ikke skjønne hvorfor 50-100kr +/- på ram skal ha noe å si ;)

 

skal kjøpe meg bærbar selv og er ganske sikker på at jeg går for Asus A6Ja fra Amentio.no og kjøper på 1gb extra ram for ca 850kr. :) Genialt at man får med bæreveske og mus siden jeg ellers måtte kjøpt med det i tillegg. :)

5689848[/snapback]

 

Ja det er sant at 100 eller 150 lappen har ikke mye å si mn når han sier at han skal kjøpe 512 ram til under 400 å komplett koster det for en ram 550 eller noe sånt... man begynner jo å lure da :cool:

5689875[/snapback]

Oh, jeg kjøpte det noen måneder før, prisen er litt høyre nå, men du får 512MB DDR2 SO-DIMM fra TwinMOS for 465 NOK nå.

 

komplett.no

Lenke til kommentar

Hei!

'

Er på jakt etter laptop jeg også, og har sett på akkurat samme bærbare som trådstarter men nå lurer jeg om det finnes noen annen laptop som man kanskje også burte vurdere...

 

Hvorfor jeg søker en annen laptop:

 

-jeg syns det som trekker ned på asusen er batteritid (kun mellom 2 og 2,5h), langsom hdd og kun 512mb minne.

 

-netshop sin laptop er "litt" dyr om man ser på hva man får for den prisen (cpu, hdd størrelse, minne også 512, win xp home, ikke bæreveske og mus)

 

Finnes det en annen laptop som må vurderes?

Hva med MPX sin MW1 laptop som du finner her!!

 

Eller finnes det en bedre en disse??

 

Svar mottakes med et stort :D

Lenke til kommentar

Maskinen du har linket til har bare en GF6600Go (som er mye dårligere på spill) en single Core CPU, og er ikke widescreen... Du får 512MB ekstra for 465 NOK hos komplett.no, så det eneste som er positivt med maskinen fra mpx er harddisken, noenting som kan byttes senere i Asus sin PC hvis du ikke er fornøyd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...