Gå til innhold

Panasonic DMC-FZ30 - bra nok med 66x SD?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha lest utallige poster og tester her på forumet og ellers, sto valget mellom Canon EOS350D (speilrefleks) og Panasonic DMC-FZ30 (stillbilde)

 

Har testet Canon EOS350D kameraet, og likte det. Men som så mange nevner, objektivet som følger med er ikke noe særlig, og skal man ha ett par andre koster det en del penger.

 

Er ikke noe proff fotograf, så langt i fra, så er ute etter ett "amatør" kamera, som likevel har noen proffe funksjoner. Og etter en god del lesing, fant jeg ut at Panasonic FZ30 har det meste jeg er ute etter.

Liker blant annet stablisatoren og 12x zoomen. Ser at andre brukere her på forumet er veldig fornøyd med sitt kamera.

 

Prisen for kamera + ekstra batteri + veske = ca 6.500 kroner.

For EOS-350D ville det blitt ca 10.000 med ett greit zoom objektiv.

 

Har siste tiden kjøpt to 66x SD brikker en på 512 MB og en på 1 GB. Brikkene er TwinMOS Secure Digital 1024MB(512MB) Ultra-X , 66x (10/7,9MB lese/skrive hastighet)

Vil disse være raske nok for FZ30 kameraet? Og hvor stor plass tar ett bilde i RAW format og ett bilde i beste JPG format?

 

Setter pris på innspill og erfaringer rundt dette kameraet. Kan jo alltids bytte hvis jeg har kjøpt "katta i sekken"..... :ermm:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått kameraet, og tok meg en tur ut til Mølen i dag.....det var kjempe vær men litt sur vind der ute.

 

Minne brikken var rask nok den, men ser at Panasonic anbefaler minst 10 MB/s lese og skrive hastighet hvis man skal filme i 30fps VGA oppløsning.

Prøvde dette, og fikk ingen problemer, men brikken er jo ikke så langt unna med sine 7.9 MB/s.

 

Men en ting er sikkert, når jeg filmet går en GB fort....

 

uansett, ett utrolig bra kamera. Raskt som bare det, og etter å ha brukt kameraet i flere timer ute i kulden (ikke minus da...) og tok 375 bilder + ett par minutter med film og batteriet minket ikke en strek en gang.

 

Her er to bilder, testet zoomen litt. Står på samme sted, og zoomer inn mot Farris fabrikken her i Larvik. Ganske bra bilde, og jeg holdt kameraet, og sto ikke støttet mot noe.

 

post-46264-1140802492_thumb.jpg

 

post-46264-1140802458_thumb.jpg

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Bildene fra FZ 30 tar ca. 3.5 MB i beste JPG-kvalitet, og snaut 16 MB i RAW. Når det gjelder hastighet, kjører jeg selv på et Sandisk Ultra II som leser/skriver 10/9 MB/s og et Kingston Elite Pro, som if.g. MPX skriver opptil 7.5 MB/s. Jeg har iallfall ikek merket noen sene tendenser på noen av disse, hverken på kjappe enkeltbilder, serieopptak eller videosnutter.

Når det er sagt, må jeg nevne at fabrikatet TwinMos ikek er særlig godt omtalt her på forumet. Det er en del som har rapportert dårlig kvalitet/pålitelighet på dem, meg selv inkludert. Det ble korrupt, og lot seg ikke reparere. Det samme har jeg hørt av andre. Sandisk og Lexar er de som anbefales i bransjen. De er som regel dyrest, men på den annen side en svært viktig del av kameraet. Mitt Kingston-kort er vel mer i midt-på-treet-klassen, jeg har iallfall ikke hatt problemer med det etter å ha tatt et 4-sifret antall bilder med det.

Lenke til kommentar

Da vet jeg det når jeg skal kjøpe ny brikke i fremtiden. Ser at 1 GB er i minste laget, og det er jo tungvint å bytte brikke mens man tar bilder.

Så satser nok på en 2 GB brikke i fremtiden. Men akkurat nå er det ikke så mye i lommeboken.....

 

Og så blir det vel neppe at jeg tar så mange bilder på en gang. I går ble det jo testing siden det var første gang jeg brukte det.

 

Litt OT: Vil det være dumt å bruke 5 MP som standard? Kan jo få en god del mer bilder på brikken da, og ser jo at ett sted mellom 5-6 MP er der mange ligger nå.

 

Har ingen planer om å redigere eller printe ut i store formater. Og da skulle vel 5 MP holde?

Lenke til kommentar

Heisan

 

Jeg har også Panasonic FZ30 og jeg har kjøpt to stk 1 Gb Sandisk Ultra II Plus.

De er raske og pålitelige, samt at de inneholder innebygd USB-plugg (ved å brette ut kortet !!)

Da er det lett og enkelt å overføre bildene til PC-en", uten å "lete etter kabelen.

 

Hastigheten på kortet er 10/9 Mb/s.

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...4729&plid=14729

 

Prisen er heller ikke avskrekkende.

 

Sandisk har også kort med 20 Mb/s hastighet, men for meg er 10 Mb/s nok. Da prioriterer jeg heller enkelheten med overføring av bilder.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er greit at Sandisk ikke koster mer, men jeg handler kun på komplett og netshop, siden jeg kan dra inn og hente varene direkte. Og netshop hadde ikke Sandisk på lager og komplett hadde ikke Sandisk i det hele tatt.

 

Så kjøpte Corsair brikken nå. Den har 133x - 15.5 MB skriv og 21 MB lese hastighet.

Og Corsair er jo kjent for gode minne brikke generelt, så helt ræva kan de vel ikke være?

Har kjøpt den, så det vil vel tiden vise, om jeg har kjøpt "katta i sekken". eneste som var surt, var at de senket prisen med 100 kroner etter jeg kjøpte brikken.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...