marsboer Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Jeg skal sette opp en linux filserver nå. Har valgt debian AMD64 distroen til dette. GUI driter jeg i, jeg har ingenting i mot kommandolinje og kommer nok kun til å kjøre dette (via SSH). Til filserveren skal jeg benytte dette kortet siden det har linux støtte. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314640 og kjøre 8 stk s-ata harddisker i raid 5. Mitt spørsmål er for det første hva jeg skal velge for å overføre filene. Jeg har prøvd samba med fedora core 4 før, og det var rett og slett patetisk dårlig hastighetsmessig i forhold til å overføre filer til/fra den samme maskinen med windows xp installert. Det var jo sannsynligvis min feil dette og kanskje virker det bedre denne gangen. Jeg vurderer derfor å benytte ftp, men hvis det finnes andre alternativer for å enkelt overføre mellom windows og linux så tar jeg gjerne i mot tips. (blir vel samba tenker jeg, men da må jeg i såfall få opp hastigheten mer enn sist.) Mitt andre spørsmål er om jeg burde kjøre hardware raid0 (type billig!) som raid kontrolleren støtter eller om jeg bør kjøre linux software raid. Vil software raid i såfall ha den samme funksjonaliteten med hotswap o.l?? Mitt siste spørsmål er hvilket filsystem jeg bør velge. Det blir stortsett bare én bruker av filserveren, og det som skal ligge der er stortsett filer av middels til stor størrelse. I tillegg skal musikk og film streames fra serveren. Håper på noen fornuftige svar! Hvis ikke blir det nok muligens win2k3 server igjen. Endret 23. februar 2006 av marsboer
Palme Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 For filoverføring er sftp perfekt. Du kan såklart også bruke samba, som ikke skal så allverdens mye til for å sitte opp. Når det gjelder filsystem ville jeg satset på ext3 eller reiserfs (personlig bruker jeg helst ext3, men det er bare meg) Forresten meget bra kort du har valgt deg! Har faktisk samme kort på ene serveren min. Fungerer utrolig bra.
buskmann Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Jeg har en Pentium 2 sak fra 1998. Den kjører bl.a. Samba på FC4. Bånner 100 Mbps-nettverket. Loaden ligger på ca 2%. Meningsløst å kryptere (SFTP) over lokalt nett, gir overhead.
Torbjørn Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Styr unna highpoint rocket raid-kortene! Det er min erfaring. De fungerer delvis med release kernel som følger med installer - men de gidder ikke, etter min erfaring, å oppdatere driveren sin for nyere kernel releases. Det er bare å google litt og lese forum hvor kontrolleren diskuteres så vil du se at det er gjennomgangstemaet Vurder andre kontrollere, evt 2x4 porters og software raid.
Mr.Elendig Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 GNU/Linux med samba har i dei fleste tester hatt større ytelse enn ein windowsbasert filserver. Som eit alternativ til samba, så har man jo alltids NFS. sftp/ssh er genialt når det gjelder transport av data over usikre forbindelser. Til eit lukka internett, så ser eg ikkje heilt behovet.
AudunSæther Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Selv om SSH lokalt er dette kanskje litt overkill, men det fungerer utmerket. Personlig streamer jeg alt fra serveren over sshfs (men noe som kanskje ikke er aktuelt om klientene er windows). Samba er og satt opp, og har fungerer godt med streaming mot windows-bokser. Til ren filoverføring benytter jeg utelukket vanlig ftp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå