Gå til innhold

Førstegangskjøper av Speilrefleks,trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

-Konica Minolta Zoomobjektiv 4.5-5.6/75-300 AF 

-EFORCE Kompatibelt NP-400 batteri 

-Konica Minolta Dynax 5D + 18-70 AF lens 

-Pixmania Compact Flash minnekort 1Gb 

-Hama Videoveske Syscase DFV 80 

Fant ut at jeg kan klare meg med 5D .Og den er nå bestilt.Gleder meg som en liten unge på juleaften.

5656677[/snapback]

 

Så fint, jeg tror du blir fornøyd, det viktigste er ett kamera som du føler for og som gir deg fotoglede og inspirasjon til videre utvikling.

Mange med deg har valgt KM og ingen grunn til å ikke gjøre det.

 

:) Per

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble nysgjerrig på 5D selv jeg nå. Prøvde å holde i det i en butikk i dag og synes det var et bedre grep enn EOS350D hvertfall. I tillegg var skjermen på 5D dobbelt så stor som på EOS350D. De bildene jeg har sett tatt med 5D så langt virker jo også overaskende bra. Er det dette kamera jeg bør satse på som ambisiøs amatørfotograf i overgang til dslr om dagen? Det virker bedre enn de andre kameraene i samme prisklasse (D50 og 350D) Har noen noen innspill som gjør at jeg ikke bør satse på KM?(Bortsett fra at de er kjøpt opp av sony, for dette er vel ingen ulempe?)

Lenke til kommentar

Mange her som driver og krangler gitt..

 

Jeg veit jo hvordan det er for å nevne det.Selv er jeg veldigs stor fan av Japanske biler og dette minner meg om slike diskusjoner jeg pleier å ha med VAG folka for å nevne noen.Jeg tror det er ikke noe fasit for hva som best for alle.Men noe kan være bra for noen og helt for jævlig for andre.

 

Og jeg personlig mener Konica Minolta er undervurdert her i landet,de lager veldig bra optikk og det har de fått ros for.Selv om de fleste her går for en EOS 350D så er samme som å kjøpe en Golf,alle har den ..Det blir liksom ikke noe spesielt .Er jo litt viktig det å

 

Og Sony kommer til å fortsette samme linja,de kommer ikke til å forandre linsesytemet .Det har jeg lest flere steder og de har sagt det selv å.Mange hardcore karer som sitter med masse optikk fikk jo panic,og når det gjelder garanti er det heller ikke noe problem.Man har jo forbrukerkjøpsloven i ryggen,og det skal gjelde i 5 år for slike produkter.

 

Til dere som ikke "tør" å kjøpe minolta bør tenke en gang til altså-Ikke hør på butikkselgerne-Snakket med mange og alle som en mente at konica var noe crap.Kjøp heller nikon,kjøp cannon osv ..Men mange profosjonelle folk mener at det billigere optikk til minoltaen og det er bedre valg.

 

Og alt dette sier jeg ikke for å forsvare mitt kjøp,tross alt har jeg brukt omlag 3 uker for å bestemme meg,og for å si det mildt,har gravd veldig mye informasjon og snakket med diverse folk.

 

Til dere som sitter på en budjsett :

 

Nybegynner : Konica Minolta 5D

Noe peil : Konica Minolta 7D

 

 

Undervurdert kvalitet .Og like bra som de andre merkene om ikke bedre.Man får mer for pengene,masse billige orginale objektiver på Ebay ..

 

Her er det en 5D galleri :

 

http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=35282

Endret av Noman
Lenke til kommentar
Vet ikke hva en skal kalle dette innlegget, kanskje rett og slett bare rør. Vil be PMnormaol følge med i timen. Glenn Østenrud har nok fulgt bedre med.

5663178[/snapback]

Om du kommer med noen argumenter for at det PMnormal sier bare er "rør", så er det kanskje noen som vil ta deg seriøst. Slik innlegget ditt står nå, gir det ikke diskusjonen noe annet enn irritasjon og rot. Så med mindre du kommer med argumenter, så er ditt innlegg faktisk enda mer "rørete" og fullstendig unyttig.

 

Har du ikke noe nyttig å komme med i en diskusjon, så er det faktisk bedre om du ikke sier noe som helst.

5663339[/snapback]

 

Det kan jo se ut til at en må ha samme meninger som brukermoderator for at innlegg skal bli godtatt på dette forum.

Om du leser PMnormal sitt innlegg hvor har sier: "Det er bare paranoia å tro at det systemet ikke overlever Sonys eierskap....osv. osv."

Jeg mener fortsatt bestemt at det han her fremfører kun er bare rør, så får jo du som brukermoderator også ha din mening, uten at du skal prøve å få meg til å ha den samme.

Men hva er det som er likheten på inlegget som PMnormal hadde og mitt? Jo, ingen av oss hadde argumenter. Det var kun ukvalifisert synsing han kom med, som jeg kalte for rør. Dette fordi de fleste av oss VET at Sony ennå ikke har avgjort hvordan opplegget rundt deres overtakelse av KM vil slå ut, dette være seg modeller eller systemet. dette blir først klar om ca tre uker.

Jeg kunne ikke se at du dermed svarte PMnormal at han måtte komme med argumenter for sin synsing.

På hvilket grunnlag mener du PMnormal har rett å kalle en annens innlegg for paranoia??

At det er noen her som mener at deres oppfatninger om merker, systemer etc. etc. er det korrekte er noe som preller av meg, er nok for gammel innen foto til det.

Jeg har forresten også KM systemet (7D) så det var ikke noe nedrakking av det

pluss disse: Canon EOS 1Ds Mark II, 5D og 30D

Samt: Nikon D2x og D200

+ totalt 62 objektiv og har drevet i dette faget siden 1968.

5663596[/snapback]

30D ?

Lenke til kommentar

Har fått kameraen min og jeg må si jeg er veldig fornøyd.Har lest diverse guide om speilrefleks,iso blenderåpninggen åpning/lukkingtidene .Og jeg kan vel si at jeg har skjønt litt.Her er en bilde jeg tok i Manuell modus :10 f9 iso:200

post-5398-1141412563_thumb.jpg

Endret av Noman
Lenke til kommentar

Har lest innleggene her og har kost meg over alle de standhaftige innleggene som er skrevet. Jeg er en gammel gubbe som har fotografert i mange år og som har kommet til det punktet der det må invisteres i en digital speilrefleks.

 

Siden jeg sitter med et stort utvalg av Olympus OM utstyr hadde jeg ingen binding direkte til produsent når valget skulle tas selv om OM optikken kan brukes til 4/3 systemet via en adapter.

 

Har derfor kikket på alle de fire systemene som er i dag i tillegg til 4/3 systemet.

 

Min konklusjon var at jeg venter litt med 4/3 systemet til det er flere hus å velge mellom dermed har jeg masse fin fast optikk dog med MF når jeg kjøper meg et 4/3 hus (kanskje en Leica) og endte opp med å velge KM 7D.

 

For meg var det dette kameraet som var mest likt et analogt hus i bruk og i et mekanisk flott hus. I tillegg har det en masse fine tekniske data som KM strør om seg med og som sikkert er flotte greier. En ting jeg fant nyttig var Anti-shaken siden all optikk kan nytte seg av den.

 

Men som sagt var det den analoge likheten som vant mitt valg og det solide huset.Hadde jo lest at KM legger ned og at Sony tar over KM's objektiv fatning og speilrefleks teknologi så jeg måtte i tenkeboksen før jeg bestilte utstyret..

 

Da husket jeg tilbake på når Olympus valgte å legge ned OM linjen sin og panikken jeg fikk for ikke å få tak i noe utstyr til kameraene mine. Men gjenom årene byttet jeg ut mine første piratobjektiver med flott orginaloptikk og etter hvert kjøpte jeg inn lyssterke objektiver med fast brenvidde. Alt til en rimelig penge. Det siste jeg kjøpte for bare halvannet år siden var en OM4 Ti i topp stand. De to første OM husene mine har jeg hatt i USA for total renovering og alt utstyret funker utmerket og jeg har alt jeg trenger til systemet selv om det døde for mange år siden. Det eneste som ble for dyrt var å få tak i en OM 3 i bra stand siden dette huset er blitt et samlerobjekt. Så jeg har vært misunlig på Nikon gutta som har kunnet kjøpe et nytt mekanisk hus fra butikken hvis de ville(helt opp til nå siden Nikon legger ned all analoge hus utenom F6).

 

Drar vi parralellen til KMs retur fra markedet vil jeg tro at selv om Km har forlatt markedet vil piratene supplere optikk i mange år enda og etter det jeg leste var det 16 millioner KM AF objektiv ute i verden så hvis Sony kommer med et hus er det potensielle kjøpere der ute.

 

Og siden både Sony og KM eier deler av Tamron vil nok i alle fall Tamron produsere piratoptikk i tillegg til antageligvis å produsere orginal Sony optikk til KMs A fatning.

 

Det vil si at vi som har kjøpt KM i siste liten vil kunne bruke utstyret vårt i årevis uten problem med tilgang på optikk og forhåpentligvis også få tilgang på nye hus.

 

Mitt håp er at vi vil få nye produkter fra Sony som vil være like inovative som det spesielt Minolta har vært i utviklingen av kamerautstyr og at de bruker sin evne til å markedsføre å produsere nye produkter i samme grad som de gjør med sin elektronikk forøvrig.

 

Så vi som har kjøpt "katta i sekken" får håpe på at Sony tar KM med på samme opptur som de fikk gjort med Ericssons mobiltelefoner.

 

Hvis ikke får vi ta bilder med det utstyret vi har å lete på bruktmarkedet.

 

Dessuten sliter vel vi menn med at vi heller setter oss ned å sammenligner "utstyret" i steden for å bruke det uansett fabrikat.

 

mvh

Audun

Endret av Kvinaud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...