Gå til innhold

19" LCD til maks 5k


NilsJohan

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg en 19" LCD nå, maks 5k. Gamle CRTen min begynner å synge på siste verset (mørk flekk som blir større og større...). Spiller en god del fps så det er viktig for meg at det er minimalt med etterslep. Samtidig ser jeg en del på digitale bilder på PCen, så det kan gjerne være et kompromiss mellom god fargegjengivelse og lav responstid. Leste at skjermer med lav responstid gjerne har dårlig fargegjengivelse, er dette nødvendigvis sant eller finnes det unntak? Hvordan er f.eks. Samsung SyncMaster 940BF på fargegjengivelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest meg rød i øynene på tester av 19"-skjermer har jeg funnet ut at jeg tror Samsung 970P er bra. Den er ikke best på noe, men den ser ut til å være ganske god på det meste. 930 og 940 bruker bare 6-bits fargekanaler, mens denne bruker 8-bits. Det betyr at den kan vise 16,7 mill. ekte farger. Når det står at de kan vise 16,2 mill. farger kan de egentlig bare vise 262144, og så interpolerer de med nærliggende pixler for å lure øyet. Til spilling er det neppe spesielt merkbart, men til film og ikke minst foto kan det bli for dårlig.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...