Gå til innhold

Minnekort til EOS 350D


Anbefalte innlegg

Var innom lokal forhandler idag som mente jeg måtte ha et Sandisk minnekort som kostet 1100 kr hos han for å få maks ut av kamera..

 

Er selv usikker hva som jeg må ha og trenger derfor noen anbefalinger på valg av 1 gb minnekort til EOS 350D.

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke minnekort var det? Extreme III?

Tror kanskje du vil klare deg med et Ultra II kort som er noe tregere!?

 

Uansett er 1100.- utrolig dyrt for et 1 Gb kort fra Sandisk!

Har akkurat bestilt et 2 Gb Sandisk Extreme III kort på nettet, og det kosta under 1000.-

5648256[/snapback]

 

Vet det var et extreme men vet ikke nr.. Men hva anbefaler du? Viktig at kortet ikke hindrer kamera i og yte maks..

Lenke til kommentar

Da var det et Extreme III kort. Tror det har vært en del andre tråder her på forumet om mer eller mindre det samme temaet. Gjør et søk! Er ikke helt sikker på hva folk anbefaler til ditt kamera? Tror vel egentlig ikke du vil merke noe forskjell på Ultra II og Extreme III, ettersom begge er svært raske kort.

 

Uansett hva du bestemmer deg for så er det utvilsomt billigst å bestille det via nettet!

Bruk produktguiden til Akam for å finne den beste prisen! Det er også greit å sjekke om de har det på lager, eller om du må vente i månedvis!

Lenke til kommentar
Vet det var et extreme men vet ikke nr.. Men hva anbefaler du? Viktig at kortet ikke hindrer kamera i og yte maks..

5648321[/snapback]

Hva mener du med å hindre kamera i å yte maks? Hvis du mener bildekvalitet, så er det ingen forskjell på minnekort, uansett type eller hurtighet. En annen sak, er hvor lange bildeserier du tar. Jeg har aldri opplevd at noe minnekort er for treigt til å ta en anstendig serietagning på min 20D, uansett hurtighet. For alle andre enn sportsfotografer er det med hurtighet teoretiske data. I mine 24 år som fotograf har jeg aldri tatt serier på mer enn ti bilder, og aldri opplevd at kortet har begrenset det. Selv ville jeg valgt Extreme II, men det er ingen grunn til at man ikke kan klare seg fint med vanlig, blått Sandisk. Dette med korthastighet er blitt et hysteri, fordi nesten ingen trenger den hurtigheten.

M.a.o. bør du tenke over hvor lange serier du vil ta. Hvis du ønsker å kjøpe et dyrt kort for å imponere kompisene dine med hvor lange serier du kan ta, så kjøper du det raskeste. Selv synes jeg man ser ut som en total "pratt" hvis man fyrer av 40 bilder i serie av et vanlig motiv. Bildekvaliteten er den samme uansett, og så lange bildeserier inneholder stort sett ingen gode bilder, hvis man ser bort fra sport og bilder av kjøretøy i ekstrem fart.

Nå må du ta høyde for at jeg bruker 20D. Det er mulig at bufferen på 350D er utrolig mye dårligere enn den på 20D, men det har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
netshop.no har hyggelige priser på SanDisk Ultra II for tiden!

5648553[/snapback]

 

Helt enig. Bestiller et herfra jeg! Men burde jeg gå for ultra 3 kort som bare er 100,- dyrere en ultra 2?

5649117[/snapback]

 

Skjønner fremdeles ikke hvorfor noen vil bestille fra Netshop.no, når de faktisk ikke er billigst!? Finnes flere nettbutikker som har lavere priser på disse kortene :hmm:

Lenke til kommentar
Skjønner fremdeles ikke hvorfor noen vil bestille fra Netshop.no, når de faktisk ikke er billigst!? Finnes flere nettbutikker som har lavere priser på disse kortene :hmm:

5649406[/snapback]

databutikken.com ble nevt tidligere her. Det hjelper jo lite om de er billigere på Ultra II og Extreme III (1 GB) når de ikke har brikkene på lager! :roll:

Lenke til kommentar
Vet det var et extreme men vet ikke nr.. Men hva anbefaler du? Viktig at kortet ikke hindrer kamera i og yte maks..

5648321[/snapback]

Hva mener du med å hindre kamera i å yte maks? Hvis du mener bildekvalitet, så er det ingen forskjell på minnekort, uansett type eller hurtighet. En annen sak, er hvor lange bildeserier du tar. Jeg har aldri opplevd at noe minnekort er for treigt til å ta en anstendig serietagning på min 20D, uansett hurtighet. For alle andre enn sportsfotografer er det med hurtighet teoretiske data. I mine 24 år som fotograf har jeg aldri tatt serier på mer enn ti bilder, og aldri opplevd at kortet har begrenset det. Selv ville jeg valgt Extreme II, men det er ingen grunn til at man ikke kan klare seg fint med vanlig, blått Sandisk. Dette med korthastighet er blitt et hysteri, fordi nesten ingen trenger den hurtigheten.

M.a.o. bør du tenke over hvor lange serier du vil ta. Hvis du ønsker å kjøpe et dyrt kort for å imponere kompisene dine med hvor lange serier du kan ta, så kjøper du det raskeste. Selv synes jeg man ser ut som en total "pratt" hvis man fyrer av 40 bilder i serie av et vanlig motiv. Bildekvaliteten er den samme uansett, og så lange bildeserier inneholder stort sett ingen gode bilder, hvis man ser bort fra sport og bilder av kjøretøy i ekstrem fart.

Nå må du ta høyde for at jeg bruker 20D. Det er mulig at bufferen på 350D er utrolig mye dårligere enn den på 20D, men det har jeg liten tro på.

5649356[/snapback]

 

Var kanskje litt sterke ord fra en som ikke har peiling, men det jeg mente med å hindre kamera i å yte maks var dette med serietagning.. Var redd jeg kanskje ikke hadde mulighet for dette med et dårlig kort.. Men i og med det kun var snakk om 100 kr i prisforskjell gikk jeg for et Extreme III

 

Uansett så takker jeg for ditt svar her, greit å ha med seg videre! Vil tro det stemmer bra det du sier med hysteri rundt minnekort. Det er som alt annet av elektronik.. Masse "hyping"..

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvor stort buffer 20D har, men 350D har vel et buffer som tar 14 bilder? Det er mulig det er ved bruk av minst et Ultra II kort, men uansett bør et buffer på kanskje 10 bilder være nok for de fleste.

 

Selv om 350D (og D50) er et kamera for "nybegynnere", så ønsker de fleste seg faktisk et raskt kort. De som spør får vite at det ikke er nødvendig med mindre de har store planer om lange bildeserier, men de fleste kjøper allikevel 1GB Sandisk Extreme III fremfor Sandisk 2GB standard selv om prisen er den samme. Det viktigste er dog at man kjøper et stabilt og sikkert kort. Sandisk er ikke noe dårlig valg i så måte.

 

Ellers er det som kkristi sier, at om ikke prisforskjellen er stor, så går du for Extreme III på grunn av medfølgende programvare og at man da selv i fremtidige kamera kan utnytte kortet fullt ut. Dagens entry-level DSLR klarer ikke å utnytte et Extreme III kort fullt ut, men det kan det hende morgendagens entry-level kamera kan.

 

Ellers er det med minnekort som megapixler. Vi MÅ jo ha det beste til enhver tid, ellers får vi elendige bilder (håper alle her inne forstår ironi :!: )

 

EDIT: kkristi var før meg med antall bilder i bufferet til 350D

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Skjønner fremdeles ikke hvorfor noen vil bestille fra Netshop.no, når de faktisk ikke er billigst!? Finnes flere nettbutikker som har lavere priser på disse kortene :hmm:

5649406[/snapback]

databutikken.com ble nevt tidligere her. Det hjelper jo lite om de er billigere på Ultra II og Extreme III (1 GB) når de ikke har brikkene på lager! :roll:

5649428[/snapback]

 

 

Ok, men f. eks. Mamoz selger Extreme III (1Gb) for 750 spenn og de har det på lager!

45 kroner spart tror jeg! Blir en god og kald halvliter det :dribble:

Synes produktguiden er fin jeg!

Lenke til kommentar

Dette med at bufferet ikke brukes av de fleste hobbyfotografer, dvs at vi ikke bruker seriebildefunksjonen, er nok noe som henger igjen fra analoge kamera der hvert bilde kostet endel. Med digitalt bruker jeg seriebilder når jeg fotograferer feks ungene sammen. Det er ellers nærmest umulig å time et godt bilde. Jeg bruker det også på gruppefoto av voksne++. Utrolig greit å kunne fjerne det bildetder tante Agathe lukker øynene og onkel Frankenstein ser litt rar ut.

Med litt erfaring med dslr tror jeg nok at andre også vil få øynene opp for seriebilder og de mulighetene som ligger der. Dette er imho et behov som kommer med erfaring, ikke planlegging ;) Jeg er derfor enig med kundene til Afseth som ønsker et raskt kort, selv om det nok ikke er noen vits med raskere kort enn ultra2 til 350 med mindre prisen er nesten lik.

Endret av Walter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...