Gå til innhold

Kjøpt meg 650-1300mm linse, med bilder


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

jeg har kjøpt meg en 650-1300mm linse fra USA, får den neste uke. Onkel som bor der borte, betalte $230 for den. Så får jeg sendt den hjem med en kompis som er over disse dager.

 

Er det noen som har vært borti disse linsene. Regner med at kvaliteten er heller dårlig, får det du betaler for, men for den prisen tenkte jeg at jeg kunne bare prøve.

 

 

Om dere vil kan jeg sikkert legge ut noen bilder tatt med den etter hvert om det er ønskelig.

 

 

Har forresten et Canon 350D kamera.

Endret av theyoytoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok heller kjøpt et teleskop til den prisen. Da får du med et godt stativ også, og så er det bare å skaffe seg et adapter for teleskop til EOS.

 

Objektivet vil være for mørkt for å ta bilder av månen, ubrukelig under 35m (objektivet fokuserer ikke nærmere) og ubrukelig for ting i bevegelse, da du ikke kan ha lavere lukkerhastighet enn 1/650-700 på vid, og ikke mindre enn 1/1400 på tele.. Sier litt om at man trenger MYE lys...

 

Jeg for min del ville nok heller vurdert en systemkupong hos Norsk Tipping på lotto for 2000kr, og heller satse på å vinne nok da til å kjøpe en EF 400L og extender. Koster "bare 70.000"...

 

:wow:

Lenke til kommentar
Ville nok heller kjøpt et teleskop til den prisen. Da får du med et godt stativ også, og så er det bare å skaffe seg et adapter for teleskop til EOS.

5646514[/snapback]

 

Jeg har et flott teleskop, hvor får man tak i adapter til 350D? Noen som vet.........hadde vært dritkult da!

Lenke til kommentar
Ville nok heller kjøpt et teleskop til den prisen. Da får du med et godt stativ også, og så er det bare å skaffe seg et adapter for teleskop til EOS.

 

Objektivet vil være for mørkt for å ta bilder av månen, ubrukelig under 35m (objektivet fokuserer ikke nærmere) og ubrukelig for ting i bevegelse, da du ikke kan ha lavere lukkerhastighet enn 1/650-700 på vid, og ikke mindre enn 1/1400 på tele.. Sier litt om at man trenger MYE lys...

 

Jeg for min del ville nok heller vurdert en systemkupong hos Norsk Tipping på lotto for 2000kr, og heller satse på å vinne nok da til å kjøpe en EF 400L og extender. Koster "bare 70.000"...

 

:wow:

5646514[/snapback]

 

1/1400 er da ikke så ille, er det? Det følger jo regelen om 1/brennvidden som lengste akseptable lukkertid.. Bruker man stativ, burde det holde?

 

Tommy

Lenke til kommentar
1/1400 er da ikke så ille, er det? Det følger jo regelen om 1/brennvidden som lengste akseptable lukkertid.. Bruker man stativ, burde det holde?

 

 

Tror nok innlegget bare gjentok regelen, for å fortelle hva som trengs. De fleste forstår jo også at objektivet ikke oppnår raskere lukker på tele enn vidvinkel når det er f8-16. Det vil nok være umulig å få 1/1400 med dette objektivet i telenden er jeg redd. Strengt tatt er jeg redd det objektivet "theoytoy" har kjøpt sansynligvis ikke er verdt plastikken det er laget av en gang.

Lenke til kommentar
Ville nok heller kjøpt et teleskop til den prisen. Da får du med et godt stativ også, og så er det bare å skaffe seg et adapter for teleskop til EOS.

 

Objektivet vil være for mørkt for å ta bilder av månen, ubrukelig under 35m (objektivet fokuserer ikke nærmere) og ubrukelig for ting i bevegelse, da du ikke kan ha lavere lukkerhastighet enn 1/650-700 på vid, og ikke mindre enn 1/1400 på tele.. Sier litt om at man trenger MYE lys...

 

Jeg for min del ville nok heller vurdert en systemkupong hos Norsk Tipping på lotto for 2000kr, og heller satse på å vinne nok da til å kjøpe en EF 400L og extender. Koster "bare 70.000"...

 

:wow:

5646514[/snapback]

 

1/1400 er da ikke så ille, er det? Det følger jo regelen om 1/brennvidden som lengste akseptable lukkertid.. Bruker man stativ, burde det holde?

 

Tommy

5647606[/snapback]

 

 

Og når har du nok lys til å tenke på 1/1400 med f16? Greit nok om du skal følge OL på sola (planeten, ikke Sola.. :p ), men forløpig så er det en fysisk umulighet..

 

Tror du må over 1/2000 for å få "skarpe" bilder med det objektivet, og det eneste som lar seg avbilde med den tankegangen er en kampestein i medlys på en dag hvor det er vindstille.. :roll:

 

Edit: Med en 350D blir jo "egentlig" den aktuelle korteste lukkertid 1300*1.6= 1/2080, altså raskeste lukker som er mulig å velge på kameraet (1/4000). Det jeg prøver å få frem er at objektivet er ubrukelig for ting i bevegelse, faktisk også månen. Objektivet tar inn så lite lys at månen har flyttet for mye på seg innen eksponeringen er ferdig. Derfor: Et teleskop med adapter vil sannsynligvis hjelpe til med å få frem vesentlig bedre bilder..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
Hoho! Hvor mye veier det monsteret der? Må vel nesten ha med en 2-3 sherpaer til å bære det når du skal ut å ta bilde...... :D

 

Hadde vært moro å få sett noen bilder når du har fått det. Lykke til!

5648258[/snapback]

 

Det veier nok ikke så mye som du tror, 70.5 oz veier det. Med omregningstabell til metriske mål blir det temmelig nøyaktig 2 kg, ikke allverden for et så stort objektiv og det er vel neppe laget av de tyngste materialene.

Lenke til kommentar
Hoho! Hvor mye veier det monsteret der? Må vel nesten ha med en 2-3 sherpaer til å bære det når du skal ut å ta bilde...... :D

 

Hadde vært moro å få sett noen bilder når du har fått det. Lykke til!

5648258[/snapback]

 

Det veier nok ikke så mye som du tror, 70.5 oz veier det. Med omregningstabell til metriske mål blir det temmelig nøyaktig 2 kg, ikke allverden for et så stort objektiv og det er vel neppe laget av de tyngste materialene.

5648457[/snapback]

 

Hehe, og det sier vel egentlig det meste. Når det kommer til tele er det egentlig en regel som gjelder - STABILITET. Og det lages ved tyngde i materiale. Og jeg tviler også på at det hjelper å henge en sandsekk under objektivet og kamera, for da bøyes vel plastikken nok til at lobjektivets elementer skyves ut av stilling.. ;-)

 

Men jeg skal ikke ødelegge gleden ved å kjøpe et nytt objektiv. Ingen ting er vel bede enn at trådstarter finner et brukbart område å benytte objektivet på. Er det noe som er sikkert, så er det at trådstarter ihvertfall har en glitrende mulighet til å lære mye om telefoto, og de krav som stilles:)

Lenke til kommentar

"High Definition Optics" :hmm:

 

Oppløsning på 1920*1080.. ;-) Får visst bare utnyttet 2,1 megapixler av kameraet..

 

Måtte bare.. hehe

 

Seriøst: Theyoytoy: Blir kult å se bilder fra objektivet, selv om jeg ler litt av det nå. Trodde ikke at noe slikt fantes engang før nå, så har lært noe jeg og:-)

Lenke til kommentar

Tommelfingerreglen om 1/lukketid lig brændvidden er vel primært til håndholdt - og man kan godt være heldig med lavere lukketid - jeg har været heldig med ned til 1/30 på 500 mm (godt nok på monopod)

 

Iøvrigt har afstanden også noget at sige, så hvis det er til små fugle på ikke så langt hold kan det måske gå.

 

men du kommer nok ikke udenom fjernudløser/ forsinket udløsning, og måske også det der hedder spejllås (spejlet klapper op 2 sek før billedet tages for ikke at få rystelser fra det)

Lenke til kommentar
Ville nok heller kjøpt et teleskop til den prisen. Da får du med et godt stativ også, og så er det bare å skaffe seg et adapter for teleskop til EOS.

 

Objektivet vil være for mørkt for å ta bilder av månen, ubrukelig under 35m (objektivet fokuserer ikke nærmere) og ubrukelig for ting i bevegelse, da du ikke kan ha lavere lukkerhastighet enn 1/650-700 på vid, og ikke mindre enn 1/1400 på tele.. Sier litt om at man trenger MYE lys...

 

Jeg for min del ville nok heller vurdert en systemkupong hos Norsk Tipping på lotto for 2000kr, og heller satse på å vinne nok da til å kjøpe en EF 400L og extender. Koster "bare 70.000"...

 

:wow:

5646514[/snapback]

 

1/1400 er da ikke så ille, er det? Det følger jo regelen om 1/brennvidden som lengste akseptable lukkertid.. Bruker man stativ, burde det holde?

 

Tommy

5647606[/snapback]

 

 

Og når har du nok lys til å tenke på 1/1400 med f16? Greit nok om du skal følge OL på sola (planeten, ikke Sola.. :p ), men forløpig så er det en fysisk umulighet..

 

Tror du må over 1/2000 for å få "skarpe" bilder med det objektivet, og det eneste som lar seg avbilde med den tankegangen er en kampestein i medlys på en dag hvor det er vindstille.. :roll:

 

Edit: Med en 350D blir jo "egentlig" den aktuelle korteste lukkertid 1300*1.6= 1/2080, altså raskeste lukker som er mulig å velge på kameraet (1/4000). Det jeg prøver å få frem er at objektivet er ubrukelig for ting i bevegelse, faktisk også månen. Objektivet tar inn så lite lys at månen har flyttet for mye på seg innen eksponeringen er ferdig. Derfor: Et teleskop med adapter vil sannsynligvis hjelpe til med å få frem vesentlig bedre bilder..

5648440[/snapback]

 

Jeg rotet litt med utsagnet "lavere lukkertid" altså at det ikke var kort nok lukkertid...jeg misforsto altså.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Vurderer selv å kjøpe en sånn en.Men spørs hvor bra det er da.

 

Vil gjerne se noen bilder før jeg tar avgjørelsen.

5666686[/snapback]

Ikke kjøp den!

 

Den er så lysvak at den aldri vil bli brukt. Det vil rett og slett være umulig å ta skarpe bilder selv med tripod vi det nok bli for mye vibrasjoner, desuten vil det være vanskelig å fokusere bildene manuelt f16 er ikke lystyrke nok til at du klarer å fokusere noe særlig bra selv manuelt. Prøv selv og blend din egen linse ned til f16 og prøv å finn fokus. De fleste amatører (proffer også for den sags skyld) trenger ikke disse brenviddene, og skal man ha dem så må man opp i nærmere 50k. Er ikke noe vits i kaste bort nesten 2000 kroner på noe som ikke vil fungere, ekstremtele koster nok desverre en del mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...