B4stian Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Ja, det kommer en "høyfrekvent pipelyd" fra maskinen hvert 5-10 sekund når den har stått på en god stund. Noen som vet hva det er?
ATWindsor Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Ja, det kommer en "høyfrekvent pipelyd" fra maskinen hvert 5-10 sekund når den har stått på en god stund. Noen som vet hva det er? 5640171[/snapback] Endel harddisker lager en sånn pipelyd jevnlig når de står i idle, har du testet om det er disken din som gjør det? AtW
ATWindsor Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Hvordan kan man teste dette? 5640219[/snapback] Legge øret inntil? AtW
B4stian Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Skrevet 21. februar 2006 Hvordan kan man teste dette? 5640219[/snapback] Legge øret inntil? AtW 5640225[/snapback] Tja... ikke så lett da, er jo en bærbar pc og ikke spør meg hvor harddisken ligger i den.
finfyr Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Min tråd om det samme...? Har du den samme lyden? Har du også en samsungdisk i din maskin?
ChingLing Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Hei, Lyden jeg tror du hører er drtøtslene som tikker. Om det høres ut som gresshopper så er det i allefall drøtsel lyden du hører. Det kan fixes ved å issolore de, men da mister du garantien på maskinen!
B4stian Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Skrevet 21. februar 2006 Høres ut som gresshopper ja, og det er en 80 gb Samsung disk.
ATWindsor Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Hei, Lyden jeg tror du hører er drtøtslene som tikker. Om det høres ut som gresshopper så er det i allefall drøtsel lyden du hører. Det kan fixes ved å issolore de, men da mister du garantien på maskinen! 5640412[/snapback] Hva er en drøtsel? AtW
ChingLing Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Chok / Ferritkjerne med kobbertråder spunnet rundt. Noen utgaver er inkapslet med med dårlig isolering.
ATWindsor Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Chok / Ferritkjerne med kobbertråder spunnet rundt. Noen utgaver er inkapslet med med dårlig isolering. 5640686[/snapback] Så det er en spole? AtW
ChingLing Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Ja og nei, spole er som regel uten skjerming, mens i Uniwillen og på nyere hovedkort er disse med delvis eller fullstendig skjerming.
Jarle;) Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Ja, det kommer en "høyfrekvent pipelyd" fra maskinen hvert 5-10 sekund når den har stått på en god stund. Noen som vet hva det er? 5640171[/snapback] Hei. Det kommer også ein tilnærma lik lyd fra min 259ien. Hos meg kommer denne høgfrekvente pipelyden mest sannsynlig fra vifta. Det er mest irriterende ved middels belastning av vifta. Samtidig som lyden forandrer seg ettersom vifta endrer belastning. Ved full belastning er den nesten ikke merkbar. Eg sendte ein mail tin netshop om mitt problem, og skal nå sende den inn for å bytte viftesystem. Men det kan jo være en annen lyd du har ?
B4stian Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Skrevet 21. februar 2006 Ja, det kommer en "høyfrekvent pipelyd" fra maskinen hvert 5-10 sekund når den har stått på en god stund. Noen som vet hva det er? 5640171[/snapback] Hei. Det kommer også ein tilnærma lik lyd fra min 259ien. Hos meg kommer denne høgfrekvente pipelyden mest sannsynlig fra vifta. Det er mest irriterende ved middels belastning av vifta. Samtidig som lyden forandrer seg ettersom vifta endrer belastning. Ved full belastning er den nesten ikke merkbar. Eg sendte ein mail tin netshop om mitt problem, og skal nå sende den inn for å bytte viftesystem. Men det kan jo være en annen lyd du har ? 5643516[/snapback] Er nok den samme... kommer bare noen ganger, altså det kan gå timevis imellom hver gang den begynner, men når den kommer så kommer den igjen og igjen ca. hvert 5-10 sekund. Høres nesten ut som svak, lys plystring.
GARDNR Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Hei, Lyden jeg tror du hører er drtøtslene som tikker. Om det høres ut som gresshopper så er det i allefall drøtsel lyden du hører. Det kan fixes ved å issolore de, men da mister du garantien på maskinen! 5640412[/snapback] Hva er en drøtsel? AtW 5640655[/snapback] Det heter drosselspole Blir vel omtalt som "drossler" i flertall, da det som regel er flere slike på et PCB. Den/de er gjerne årsaken til støyen men den har ikke overflate/membran til å faktisk lage en høyfrekvent lyd selv. Alle som har vært nær en høyspent trafo kiosk vet hvordan 50Hz høres ut, en vedvarende brumming. Endret 21. februar 2006 av GARDNR
finfyr Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 jeg refererte tidligere i denne tråden til min egen tråd, om omtrent det samme problemet. Har nå lagt til lyden jeg har i min maskin. Er dette også en spole? Lyden høres på slutten av opptaket... Harddisk.wav
ChingLing Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Den lyden som er på opptaket er nok av en harddisk som enten er nær slutten av livet eller som kjører hodene inn i parkeringsposisjon. (Kan også være at det er en skadet sektor den prøver å hente ut data fra). Endret 22. februar 2006 av ChingLing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå