Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan forsterker ta skade av å monteres bak på sub?

reyerd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt min gamle forsterker montert fast bak på subkassen, men den tok plutselig kvelden(billig shit) så nå har jeg investert i en god phoenix gold amp, det jeg lurer på er om pga av rystelser som produseres av subben, kan forsterkeren ta skade av det? det er ikke noe kolosalt voldsværk av en sub heller, bare en 10" boston pro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da skal jeg ikke ta å gjøre det da? får se om jeg finner en annen løsning på hvor jeg skal plasere den da! den burde jo være fast skrudd.

Skrevet

Du kan jo lage en plate til bunnen av bagasjerommet og skru den fast..

Selv har jeg ofte hatt forsterkere skrudd fast på basskasser, men da har selve kassene vært skrudd fast og de har nok ristet mindre enn resten av bilen (skikkelig bygd kasse vibrerer ikke mye)..

Skrevet
Det bør du ikke gjøre, slike rystelser kan løsne deler over tid.

5639365[/snapback]

...og fikse ting over tid.

Etter at jeg monterte basskasse i min forrige Honda, fungerte plutselig de elektriske vindusheiserne bak. De som hadde vært døde i flere år.

Men forsterkeren skal du vel være litt mer forsiktig med ja, som folk nevner her!

Skrevet

kassen er orginal fra hifiklubben, men den er liten og sykt tung så den står i ro under kjøring. men jeg skal for sikkerhets skyld finne en annen plass å montere den:)

Skrevet

Er kassa skikkelig bygd trenger du ikke bekymre deg. Rystelsene fra selve bilen, under kjøring vel så ille som subkassa. Dessuten er en bilst.forst bygd for å tåle vibrasjoner og rystelser.

Har selv hatt forst. skrudd fast på basskassa. 0 problem.

Skrevet (endret)

men et spørsmål, det var ingen innebygd aktivt delefilter i forsterkern, og den er brokoblet på subben min, problemet er bare det at det blir en brommelyd når jeg kobler til strømmen og fjærner strømmen, samme lyd blir det når jeg bytter sang på spillern, akkurat som om det smeller i subben. Det som er tingen er at lyden ikke er der når det billige dritt delefiltret er frakoblet, men da spiller jo subben fulltone, ingen bra. Delefilteret er no name, ble kjøpt hos bilstereospesialisten tror jeg det het, i tromsø. har phono inn og phono ut, en bryter for hvor det skal dele signalet og to "volumbrytere", en svart og en rød ledning hvor strømmen skal inn og så er det svart med gul skrift. Har koblet strømmen til det på jordinga på forsterkern og remoten som kommer fra spilleren, slik at det ikke er på konstant. signalkabelen fra spilleren er phoenix gold, og vidre ut fra delefilteret er det tara labs kabel. sånn at det er ikke billige signalkabler som er problemet. Forsterkeren er foresten en pg ms275 og subben en boston pro 10.5lf.

Regner med at problemet løses enkelt med å skaffe meg et delefilter, enten nytt aktivt eller et passivt, har funnet et pg passivt til 300 brukt. men er i tvil om hvordan det blir. har ellers veldig lyst på et gammelt pg aktivt delefilter i samme stil som ampen, hvitt, men eneste jeg har funnet til salgs er på ebay og selgeren nektet helt å sende til norge, jeg tilbød han tilogmed ekstra penger for det! ax-204a eller ax-406a, så om noen vet om noen som har et de vil bli kvitt for en billig penge, pm meg.:)

Endret av reyerd
Skrevet

Bostonsuben er faktisk ikke så ille den, du skal ikke kimse av hverken den eller forsterkern ;)

Du kan jo høre med pjondo her på forumet om han kan hjelpe deg med dette, eller se om du finner noe på Eltek.

En ny spiller med dedikert subutgang er jo også en løsning da denne vil ha innebygd delefilter. Får du tak i en med tidskomp med det samme så får du utlignet evt. fasefeil i tillegg ;)

Skrevet

Om det låt bedre uten delefilter er det noe seriøst ramlende galt fatt.

Bostonsuben er en robust sak, men den er ikke beregna på å spille fulltone. Du bør nok la den spille fra ~80 Hz og nedover og helst fra ~60 om de øvrige komponentene kan spille ned dit uten problemer.

Har du prøvd suben på en forsterker med innebygd delefilter?

Skrevet (endret)

Ja jeg hadde den tilkoblet på en "dårlig" forsterker før den røk! Men det var nok kraft i massevis, boston subben skal bare ha ifølge manualen 50-1100 watt. men det delefilteret som jeg hadde på phoenix golden var noe dritt, slik at det er forståelig at det ikke ble noe bra.

Her er et bilde av det, litt stort bilde da, men er på pappa sin maskin og har ingen gode bildebehandlingsprogram.

IMG_0812.JPG

de hvite hullene der er til å justere signalet med, står den på fult får jeg en syk sjark lyd utav subben, justerer jeg den litt ned er det fortsatt samme lyd men ikke like intens, skrur jeg det helt ned forsvinner lyden men da kommer ingen lyd utav subben.

Edit: bilde ble alt for stort, nesten 5mb huff.

Endret av reyerd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...