Orjanp Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg kjører en mysql database(v.5.0.18) lokalt på maskinen min. Jeg ønsker å opprette tabeller ved hjelp av en fil. Hva er syntaksen for innlasting av fil? Har testet: LOAD DATA INFILE 'filnavn'; Får denne feilmeldingen: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'infile '/home/orjanp/tables.sql'' at line 1 Query not active load infile '/home/orjanp/tables.sql' Har testet både med full path og kun filnavn. Fila ser slik ut: CREATE TABLE Professor ( ProfessorID INT NOT NULL PRIMARY KEY, Name VARCHAR(50) NOT NULL) TYPE = InnoDB; CREATE TABLE Course ( CourseID INT NOT NULL PRIMARY KEY, Name VARCHAR(50), Credits INT) TYPE = InnoDB; I tillegg har jeg en fil som ser slik ut: INSERT INTO Professor (ProfessorID,Name) VALUES (1,'Prof. Dawson'); INSERT INTO Professor (ProfessorID,Name) VALUES (2,'Prof. Williams'); INSERT INTO Professor (ProfessorID,Name) VALUES (3,'Prof. Ashby'); INSERT INTO Course (CourseID,Name,Credits) VALUES (1,'Mediaeval Romanian',5); INSERT INTO Course (CourseID,Name,Credits) VALUES (2,'Philosophy',5); INSERT INTO Course (CourseID,Name,Credits) VALUES (3,'History of Computing',5); Har opprettet en database og valgt den. Det er ikke noe problem å opprette en tabell manuellt. Heller ikke noen problem å slette en tabell. Kjører dette under linux og bruker Tora som klient for å koble meg til databasen og utføre kommandoer. Har også testet ved å logge meg inn via mysql i terminal. Noen som har noen tips? Ørjan... Endret 19. februar 2006 av Orjanp
CruellaDeVille Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Jeg kjører en mysql database(v.5.0.18) lokalt på maskinen min. Jeg ønsker å opprette tabeller ved hjelp av en fil. Hva er syntaksen for innlasting av fil? Har testet: LOAD DATA INFILE 'filnavn'; Får denne feilmeldingen: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'infile '/home/orjanp/tables.sql'' at line 1 Query not active load infile '/home/orjanp/tables.sql' Har testet både med full path og kun filnavn. Fila ser slik ut: CREATE TABLE Professor ( ProfessorID INT NOT NULL PRIMARY KEY, Name VARCHAR(50) NOT NULL) TYPE = InnoDB; CREATE TABLE Course ( CourseID INT NOT NULL PRIMARY KEY, Name VARCHAR(50), Credits INT) TYPE = InnoDB; I tillegg har jeg en fil som ser slik ut: INSERT INTO Professor (ProfessorID,Name) VALUES (1,'Prof. Dawson'); INSERT INTO Professor (ProfessorID,Name) VALUES (2,'Prof. Williams'); INSERT INTO Professor (ProfessorID,Name) VALUES (3,'Prof. Ashby'); INSERT INTO Course (CourseID,Name,Credits) VALUES (1,'Mediaeval Romanian',5); INSERT INTO Course (CourseID,Name,Credits) VALUES (2,'Philosophy',5); INSERT INTO Course (CourseID,Name,Credits) VALUES (3,'History of Computing',5); Har opprettet en database og valgt den. Det er ikke noe problem å opprette en tabell manuellt. Heller ikke noen problem å slette en tabell. Kjører dette under linux og bruker Tora som klient for å koble meg til databasen og utføre kommandoer. Har også testet ved å logge meg inn via mysql i terminal. Noen som har noen tips? Ørjan... 5630389[/snapback] jeg tror konsoll for mysql fungerer likt på linux og windows, koden etterpå fungerer på win iallfall. mysql -u username -p databasename< input-filename.sql Dette er syntaks, username = ditt brukernavn, databasenavn = databasen data skal inn i, input-filename = filen hvor DDL og DML er lagret Dette er gamlemåten, prior til v5. Googlet meg frem til denne syntaksen for LOAD DATA: LOAD DATA INFILE 'data.txt' INTO TABLE tbl_name FIELDS TERMINATED BY ',' ENCLOSED BY '"' LINES TERMINATED BY '\n'; Ser ut til at dette kan brukes først når tabellene er opprettet. Den gamle syntaksen kan også brukes til å opprette tabeller samt populere de med data. Håper dette kan hjelpe deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå