Gå til innhold

Vente på Nikon D75?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera, og har primært sett på Nikon D70s kit. Jeg har en litt erfaring med analoge SLR, slik som Konica T3, men har ingen erfaring med digitale kamera - så langt.

 

Siden jeg er PC-entusiast, så er det naturlig for meg å sjekke ut hvilke modeller som kommer, i tillegg til hva som finnes på markedet i dag. I den forbindelse har jeg kommet over følgende informasjon, som angår den kommende Nikon D75. Informasjonen er oversatt med Babelfish fra kinesisk:

 

"Autumn (focal point: Specialized level SLR as well as long burnt lens): D75 (9 million picture elements 1.5x focal distance percentage 0 US dollars) N75s (replaces N55, N75 and N80; Increases the iTTL flash system. Basic level 35mm Shan Fanji) 105/1.8 AF-S DC the ED entire picture (replaces old funds same specification lens, speed is quicker) 13,5/2 AF-S DC the ED entire picture (replaces old funds same specification lens) 85/1.4 AF-S the ED entire picture (replaces old funds same specification lens)"

 

Kilde: http://www.cyoo.net/info/9748.htm

 

Det var ikke så lett å skjønne dette her, men så langt jeg kan forstå så kommer det en arvtager til D70s med ni megapixeler. Når dette skjer er mer uklart.

 

Jeg er klar over at oppløsning er av mindre betydning i forhold til god optikk, men det kan vel være at andre aspekter av kameraet er forbedret også.

 

Så det jeg lurer på er om noen vet noe mer om Nikon D75, og eventuelt når det blir lansert i Norge og om det er en vesentlig forbedring fra D70s. Jeg behøver ikke kjøpe kamera i morgen, men kan vente litt hvis det er verdt det. Kan fint klare meg med Konica'en en stund til, jeg.

 

Jeg skal primært bruke kameraet til en annen hobby jeg har, kystfort og bunkers. Det innebærer både å ta bilder ute, men også inne. Inne i bunkers er det som oftest lite eller ingen form for lys, så jeg må uansett også investere i en god blitz og linser mer egnet for slike forhold enn kit-linsa.

 

Har dere noen gode råd å gi meg, så setter jeg pris på det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et absolutt must for deg er Sigma 30mm 1,4. Det vil fungere veldig godt i dårlig opplyste bunkerser, er skarpt og fint, samt koster ikke skjorten. En 50mm blir nok ikke så brukendes til det bruket, så dette er nok ditt beste alternativ. En Sigma 28mm 1,8 kan også gjøre nytten, og koster nesten halvparten av det 30mm'eren koster. Begge to er kjent for å være skarpe, så de passer fint til bilder av rust og forfall. I tillegg bør du nok ha en standardzoom som Sigmas nye 17-70mm 2,8-4,5 og en skikkelig tripod. Lange teler får du lite bruk for.

Vet ikke om det med venting. Kanskje prisene på D70s synker litt snart, men det har jeg ingen forutsettning for å gjette. Jeg mener at man skal hoppe på toget når man er klar, ikke vente på et nytt tog i det uendelige. Uansett er du den typen fotograf som er perfekt for et kamera i den klassen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
"Autumn (focal point: Specialized level SLR as well as long burnt lens): D75......
Det står faktiskt:

2007 autumns (focal point: Specialized level SLR as well as long burnt lens): D75......

 

og eventuelt når det blir lansert i Norge og om det er en vesentlig forbedring fra D70s.
Har aldri hørt at D75 er påtenkt engang, noen som drømmer om det.

REF: http://www.kenrockwell.com/nikon/d75.htm

 

As of April 2005 the D75 is purely speculation by dingbats on the internet who simply extrapolate model numbers and guess.......everything you've read is from people just guessing.

 

If you need a camera today just buy a D70 and don't worry.

 

Jeg behøver ikke kjøpe kamera i morgen, men kan vente litt hvis det er verdt det
Skal man bestandig vente på det nyeste så får man aldri kjøpt noe. Gå i fotobutikken og finn ett kamera som du liker og som passer lommeboken og kjøp det nå. Innen D75 kommer så har du fått masse glede av det kameraet du kjøpte.
Lenke til kommentar
"Autumn (focal point: Specialized level SLR as well as long burnt lens): D75......
Det står faktiskt:

2007 autumns (focal point: Specialized level SLR as well as long burnt lens): D75......

 

Ja, jeg så også det. Og det var derfor jeg lurte på om det var verdt å vente trekvart-år eller ikke. Men jeg har også skjønt at det ikke er samme automatikk i kamera-roadmaps som for PC-hardware. En rask googlerunde viser at D75 henger litt i det blå, så og si. Men det kunne jo være at noen visste noe konkret.

 

og eventuelt når det blir lansert i Norge og om det er en vesentlig forbedring fra D70s.
Har aldri hørt at D75 er påtenkt engang, noen som drømmer om det.

REF: http://www.kenrockwell.com/nikon/d75.htm

 

As of April 2005 the D75 is purely speculation by dingbats on the internet who simply extrapolate model numbers and guess.......everything you've read is from people just guessing.

 

If you need a camera today just buy a D70 and don't worry.

 

Jeg behøver ikke kjøpe kamera i morgen, men kan vente litt hvis det er verdt det
Skal man bestandig vente på det nyeste så får man aldri kjøpt noe. Gå i fotobutikken og finn ett kamera som du liker og som passer lommeboken og kjøp det nå. Innen D75 kommer så har du fått masse glede av det kameraet du kjøpte.

5628596[/snapback]

Lenke til kommentar
Et absolutt must for deg er Sigma 30mm 1,4. Det vil fungere veldig godt i dårlig opplyste bunkerser, er skarpt og fint, samt koster ikke skjorten. En 50mm blir nok ikke så brukendes til det bruket, så dette er nok ditt beste alternativ. En Sigma 28mm 1,8 kan også gjøre nytten, og koster nesten halvparten av det 30mm'eren koster. Begge to er kjent for å være skarpe, så de passer fint til bilder av rust og forfall. I tillegg bør du nok ha en standardzoom som Sigmas nye 17-70mm 2,8-4,5 og en skikkelig tripod. Lange teler får du lite bruk for.

Vet ikke om det med venting. Kanskje prisene på D70s synker litt snart, men det har jeg ingen forutsettning for å gjette. Jeg mener at man skal hoppe på toget når man er klar, ikke vente på et nytt tog i det uendelige. Uansett er du den typen fotograf som er perfekt for et kamera i den klassen.

5628573[/snapback]

Dine råd vedrørende linser er notert og vil bli fulgt opp når jeg handler. :)

Lenke til kommentar

Garanterer at ikke nikon kommer med et 9 mp slr med det første. De har jo nettopp lansert en 10mp!! ..........som er relativt billig og bra(alt er relativt).

Personlig tror jeg den aldri kommer. Å lage en mp-brikke er ikke bare bare. De har sikkert betalt sony dyre dommer for 10mp brikken, og nå skal de ha en 9 mp?

Lenke til kommentar

Som andre sier, dette er spekulasjoner, eller i beste fall folk som lurer andre til å tro at dette er lekkasjer fra Nikon. D200 har jo vært klart for markedet i flere år allerede, i følge disse folkene, i utallige versjoner. Frem til og med den faktiske lanseringsdatoen, var det ingen som hadde riktig informasjon om D200, så ikke tro at Nikon lekker informasjon om D75 når det er halvannet år til det kommer... om det i det hele tatt kommer da.

 

Om det kommer en ny D70 er altså umulig å si. Den vil nok komme, men når? Nå skal Nikon ha lansering om ganske kort tid, mot slutten av denne måneden tror jeg. Hvis de ikke kommer med noe som kan tyde på en ny D70s da, så kan du kjøpe en D70s trygt uten å være redd for at den blir utdatert med det første. For selv om de lanserer en D75 nå, vil det ta flere måneder før den er lett å få tak i. De har fortsatt problemer med å levere nok D200 til å dekke etterspørselen.

 

Sitter du på gjerdet og venter, så går du, som Pingla sier, glipp av mye fotoglede. For når D75 kommer, så vil det kanskje være speskulasjoner om en ny 350D. Og så har vi det gående. D70s er bra nok for de aller fleste, og har du bare litt erfaring med SLR fra før, så vil du ikke ha noen glede av et bedre DSLR enn dette uansett. Selv D50 kunne vært nok, men vil allikevel anbefale D70s pga. kit-linsen som alene er verdt prisøkningen.

 

Kjøp nå du, evt. vent til Nikons førstkommende lansering om du er villig til å vente et halvt år eller noe sånt til du får deg kamera.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Jeg skal primært bruke kameraet til en annen hobby jeg har, kystfort og bunkers. Det innebærer både å ta bilder ute, men også inne. Inne i bunkers er det som oftest lite eller ingen form for lys, så jeg må uansett også investere i en god blitz og linser mer egnet for slike forhold enn kit-linsa.

 

Har dere noen gode råd å gi meg, så setter jeg pris på det!

5628536[/snapback]

 

Istedet for lysterk optikk, så heller en god vidvinkel + blits (siden du uansett må bruke blits ned i bunkeren.

 

Kamera; Nikon D70 med 18-70 objektiv

Blits: Nikon SB600 (Eventuellt Nikon SB800) Hvor stor er en bunker?

Vidvinkel: Sigma 10-20 eller Tokina 12-24 (Da får du med deg mye av ett kystfort)

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar

Jeg nevnte vel vidvinkelzoom i et innlegg også, men jeg tror han får mer bruk for å kunne jobbe på frihånd. Man kan si hva man vil, men skal du ta bilder av mange detaljer, så blir stativ en hemsko. Derfor ville jeg valgt lyssterk optikk i tillegg til kitzoomen i første omgang, fordi 18mm holder til det aller meste vidvinkelbruk. Videre vinkel gir gjerne for ekstrem effekt til dokumentasjon, men er klart noe han bør skaffe seg på sikt.

Lenke til kommentar

Jeg takker for alle råd som er komet så langt!

 

Hvor stor er en bunker? Fra en ti tolv kvm til mange hundre. Utfordringene inne er som kjent at det er ofte er helt mørkt. Jeg har bruk for å ta oversiktsbilder av hele rommet, korridorer osv, men også detaljerte bilder av utstyr som måtte finnes i bunkeren. Ofte er det fuktig og våt betong, noe som har en tendens til å "skinne" kraftig i blitslys. Jeg har tenkt litt på aktiv lyssetting, men det er A: Dyrt og B: Tungt å dra med seg i felten.

 

Ute har kystfortene det til felles at de ligger ved havet, naturligvis. Og jeg har slitt litt med at det ofte er vanskelig å få en god balanse mellom lys og skygge, særlig i overskyet vær. Det er ikke alltid en kan fotografere konstruksjonene med ryggen mot havet, snarere tvert imot. Og da blir det gode bilder av havet, mens detaljene i forsvarsverkene blir litt borte pga at denne delen av blidet blir for mørkt.

Lenke til kommentar

Mangel på detaljer i kontrastfulle områder vil altid plage deg, og å gradere lyset i etterbehandling blir nok av og til nødvendig. Her skifter forholden nok så mye, at du får bare prøve deg frem. 18mm på Nikon gir deg en ekv brennvidde med 27mm på film, og det skal holde til ganske mye. Stativ trenger du nok uansett hvordan vi snur og vender på det. Blitz blir vanskelig å bruke, som du selv skriver, så regn med lange lukkertider på en del bilder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hvis du har muligheter til stativbruk, bør jo dette være greit. Jeg ville nok hatt PMnormals 30/1.4 høyt på aktuelt-lista, men begynn med kit-zoomen 18-70, og hvis den blir for trang, så er Sigmas 10-20/4-5.6 et veldig bra alternativ. Eneste innvendingen min er at 10mm blir nesten for ekstremt for meg, jeg ønsker meg heller 4 mm i andre enden. 4-5.6 er jo ikke mye å skryte av til lysstyrke, men f.eks må også 12-24-f/4-Nikkoren blendes ned for å bli bra.

 

Problemstillingen med mørk for/bakgrunn kan du angripe med stativ ved å ta flere eksponeringer og sette sammen etterpå.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Et absolutt must for deg er Sigma 30mm 1,4. Det vil fungere veldig godt i dårlig opplyste bunkerser, er skarpt og fint, samt koster ikke skjorten. En 50mm blir nok ikke så brukendes til det bruket, så dette er nok ditt beste alternativ. En Sigma 28mm 1,8 kan også gjøre nytten, og koster nesten halvparten av det 30mm'eren koster. Begge to er kjent for å være skarpe, så de passer fint til bilder av rust og forfall. I tillegg bør du nok ha en standardzoom som Sigmas nye 17-70mm 2,8-4,5 og en skikkelig tripod. Lange teler får du lite bruk for.

Vet ikke om det med venting. Kanskje prisene på D70s synker litt snart, men det har jeg ingen forutsettning for å gjette. Jeg mener at man skal hoppe på toget når man er klar, ikke vente på et nytt tog i det uendelige. Uansett er du den typen fotograf som er perfekt for et kamera i den klassen.

5628573[/snapback]

Dine råd vedrørende linser er notert og vil bli fulgt opp når jeg handler. :)

5628638[/snapback]

Vil du ha noe videre saa er 24mm 1.8 et flott alternativ. Har denne og elsker den. Eneste som er aa klage paa er stoerrelse (veldig veldig stor) og autofokus (ikke veldig rask, rett og slett. Og braakende). Skarphet og farger er flotte greier, byggekvaliteten er flott, manuellfokus funker kjempefint (selv om min 50mm F/1.4 manuellfokus er mye mer behagelig), og er generelt sett kjempefornoeyd.

Lenke til kommentar

Det er normalt ikke et problem å kjøpe brukt, men 30mm'eren er så ny at det ikke finnes mange brukte enda. Har sett en for Nikon, og en for Canon. Sistnevnte skulle selger har 3000 for, og det synes jeg er en grei pris for et så nytt objektiv. Nikonblitzer har jeg ikke peiling på, men du har mer bruk for et skikkelig stativ, enn blitz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...