Gå til innhold

Teleskop og adapter


Anbefalte innlegg

For å få stor brennvidde, har jeg lest at man kan bruke et teleskop og et adapter mellom objektiv og okularet på teleskopet. Noen som har forsøkt dette? Jeg har et gammelt teleskop liggende, det heter Mirador. På Okularet står det kun 25x, og dette kan skrues av. Da sitter jeg igjen med et "hull" og en ny linse. Ellers så bruker jeg et Canon 350D med 17-40 L-linse som er 77mm i diameter. Fint om noen som har erfaring om dette, kan utdype dette litt og om jeg kan bruke dette teleskopet. Og til siste: Hvordan skal slike adaptere tilpasses objektiv og okular?

Endret av Kick150
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har ikke selv prøvet, men har indtryk af det mest bruges i ornitologkredse. prøv evt. at stile spørgsmålet på www.fugleognatur.dk eller netfugl.dk eller lign. sider.

5627639[/snapback]

 

Takk for det. Skal se om jeg ikke får lagt det inn der. Men håper det er noen her ute som har prøvd :)

Lenke til kommentar
For å få stor brennvidde, har jeg lest at man kan bruke et teleskop og et adapter mellom objektiv og okularet på teleskopet. Noen som har forsøkt dette? Jeg har et gammelt teleskop liggende, det heter Mirador. På Okularet står det kun 25x, og dette kan skrues av. Da sitter jeg igjen med et "hull" og en ny linse. Ellers så bruker jeg et Canon 350D med 17-40 L-linse som er 77mm i diameter. Fint om noen som har erfaring om dette, kan utdype dette litt og om jeg kan bruke dette teleskopet. Og til siste: Hvordan skal slike adaptere tilpasses objektiv og okular?

5627576[/snapback]

 

Du finner litt info her:

http://www.kikkertspesialisten.no/fotografering.htm

 

De ser ut til å ha en del relevant utstyr også. Men det ser dj*vligt dyrt ut.

 

Kunne tenkt meg å prøve noe sånt selv, men prisen er avskrekkende....

 

Håkon

Lenke til kommentar

Så en artikkel om det i et fotomagasin i høst. Prisen er nok høy for teleskop av bra kvalitet, men har du et fra før er det ikke så dyrt. Du trenger bare et adapter som passer til kameraet i den ene enden og teleskopet i den andre. Bør også kunne lages selv, bare å passe på at det er lystett.

 

Prøv å lage en adapter selv både med og uten objektiv i mellom. Mister lysmåling men da ser du fort om det er noe som kan satses på.

 

Har lyst til å prøve selv...........

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
Peter Dam på fotokritik har taget denne serie med det - han svarer garanteret gerne på spørgsmål, hvis du sender ham en mail.

 

Fotokritiks debatforum er i øvrigt mellem 3 og 4 gange så aktivt som her, hvis der skulle være nogen der tør binde an med dansk ...

5628971[/snapback]

 

Var innom og kikket litt på kikkertspesialisten, og prisene var rimelig høye ja. Bhphotovideo.com har en del utstyr til digiscoping (som det blir kalt), men finner ingenting som passer mitt objektiv. Filterdiameter på 77mm er ganske stort, virker det som. Har også forstått at man kan få adaptere til to måter å ta bilder på, og det er uten okularet og med okularet. Men jeg synes det er vanskelig å finne ut av hva som passer meg uten at det koster meg skjorta. Å lage et adapter selv, blir nok ikke akutelt for meg. Har ikke helt fantasien til slikt, he he. Men nå har jeg mailet kikkertspesialisten for å få råd og vink, så kanskje det blir en løsning lell. Om det blir så mye dyrere enn å kjøpe en telezoom/zoom, får jeg se på. Men det hadde vært spennende å få prøvd dette.

Lenke til kommentar
For å få stor brennvidde, har jeg lest at man kan bruke et teleskop og et adapter mellom objektiv og okularet på teleskopet. Noen som har forsøkt dette? Jeg har et gammelt teleskop liggende, det heter Mirador. På Okularet står det kun 25x, og dette kan skrues av. Da sitter jeg igjen med et "hull" og en ny linse. Ellers så bruker jeg et Canon 350D med 17-40 L-linse som er 77mm i diameter. Fint om noen som har erfaring om dette, kan utdype dette litt og om jeg kan bruke dette teleskopet. Og til siste: Hvordan skal slike adaptere tilpasses objektiv og okular?

 

Du bruker ikke objektivet, du skaffer en overgang til adapteret som sitter på kikkerten. Dermed brukes ikke hverken objektivet eller kikkertens okular.

 

Du trenger følgende:

 

1. Selve teleskopet

2. Kamerahuset

3. Adapter for å fotografere gjennom. Dette leveres av kikkertprodusenten

4. En såkalt T2-ring for å adaptere kamerabajonetten til kikkertens adapter.

 

Nedenfor ser du en beskrivelse av fremgangsmåten, samt bildeeksempler som viser deg hva du kan forvente dersom du bruker et toppkvalitets teleskop som Swarovski ST/AT 80. Hvis du har en gammel Mirador skytebanekikkert med 60mm objektiv, vil du ikke få en tilsvarende kvalitet, men Mirador har også slike adaptere. Prinsippet er uansett det samme som du ser her:

 

http://www.designoptikk.no/swarovski_foto.htm

Lenke til kommentar
For å få stor brennvidde, har jeg lest at man kan bruke et teleskop og et adapter mellom objektiv og okularet på teleskopet. Noen som har forsøkt dette? Jeg har et gammelt teleskop liggende, det heter Mirador. På Okularet står det kun 25x, og dette kan skrues av. Da sitter jeg igjen med et "hull" og en ny linse. Ellers så bruker jeg et Canon 350D med 17-40 L-linse som er 77mm i diameter. Fint om noen som har erfaring om dette, kan utdype dette litt og om jeg kan bruke dette teleskopet. Og til siste: Hvordan skal slike adaptere tilpasses objektiv og okular?

 

Du bruker ikke objektivet, du skaffer en overgang til adapteret som sitter på kikkerten. Dermed brukes ikke hverken objektivet eller kikkertens okular.

 

Du trenger følgende:

 

1. Selve teleskopet

2. Kamerahuset

3. Adapter for å fotografere gjennom. Dette leveres av kikkertprodusenten

4. En såkalt T2-ring for å adaptere kamerabajonetten til kikkertens adapter.

 

Nedenfor ser du en beskrivelse av fremgangsmåten, samt bildeeksempler som viser deg hva du kan forvente dersom du bruker et toppkvalitets teleskop som Swarovski ST/AT 80. Hvis du har en gammel Mirador skytebanekikkert med 60mm objektiv, vil du ikke få en tilsvarende kvalitet, men Mirador har også slike adaptere. Prinsippet er uansett det samme som du ser her:

 

http://www.designoptikk.no/swarovski_foto.htm

5637847[/snapback]

 

Aha, takk skal du ha :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...