Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan noen hjelpe meg harddisk-problemer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått ny stømforskyner og ny harddisk. Jeg tror hardisken er en nyere modell siden den bruker andre kabler enn de vanlig, jeg tror det er det man kaller en S-ATA harddisk.

(Jeg forstår meg ikke helt på å montere nye deler og instalere dem, eller de ordene som S-ATA osv.)

 

Jeg er ganske sikker på at jeg kobla det som skal kobles riktig i data'n, så jeg tror det er noe med instalasjonen som er feil. I data'n min har jeg en harddisk fra før av, i tilleg til den jeg kjøpte. Den var gammel og noen problemer med den, som fikk data'n til å restrte seg hele tiden. Det er grunnen til at jeg kjøpte nye hardisken og strømforsyneren.

 

Når jeg hadde montert hardisken, skulle jeg instalere den på data'n. Det gjorde jeg slik:

jeg slo på data'n og satt i xp cd'en og skulle instalere xp på den nye hardisken. så trykket jeg F6 for å da instalere driveren til den nye hardisken. så puttet jeg videre inn en diskett, som jeg tror er driveren for hardisken, og fortsatte da bare installasjonen. Alt virket fint, den instalerte, men jeg måtte hoppe over en fil som het "viamraid". Når dette var over, restrarta data'n og skulle videre til selve windovs installasjonen. Men det gikk ikke, det kom bare frem en feilmelding, som sier at jeg skal ta virusskjekk, og fjerne alle nye hardisker eller drivere, og at jeg skal skjekke om hardisken er riktig konfiguert og avsluttet.

 

I tillegg til dette, når jeg slår på data'n og den scanner devices kommer det opp: " raid

none define

none raid

serial- ch0 master"

 

hvis jeg trykker tab, kommer jeg inn på en meny, der det står noe om array, men jeg kan ikke gå inn på noen av de undermenyene. det står også med røde store bokstaver: "NOTICE! Number of disks is not adequate to create a raid!"

 

Nå kan jeg ikke gjøre noe, den gamle hardisken funker ikke fra før av, mens den nye er jo ikke instalert.

 

Veldig hyggelig, hvis noen kan hjelpe meg, det er vinterferie, og det litt tris uten data :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, det er ikke lurt å ha den gamle disken tilkoblet når du installerer Windows. Du kan koble den på igjen når du er ferdig.

 

Den menyen du nevner er nok BIOS til en RAID kontroller. Da er spørsmålet om du har en eller to SATA kontrollere på hovedkort? En enkel måte å finne ut av det er å telle hvor mange SATA kontakter du finner. Du har kanskje valgt feil kontakt til disken.

Hvilket hovedkort har du?

Lenke til kommentar

Ok jeg tror jeg vet hva jeg har gjort feil. Nemlig det at jeg har prøvd å installere raid driver. Det jeg skal gjøre er å installere SATA driver (driver til hardisken min) dumme meg trodde disketten der det sto ``SATA RAID Driver`` var driveren. Dessverre har jeg ikke disketten som inneholder driveren til den nye hardisken min. Men den finnes på nettet ett eller annet sted forhåpentligvis.. Hovedkortet mitt er ``MSI K8T Neo-V for AMD`` Gått inn på msi hjemmeside og prøvde å finne driver for sata harddisken min, men det var ikke helt vellykket, skjønner ikke helt hva som er hva :( . Ville vært kjemegreit hvis noen kunne finne den driveren og gi meg linken til nedlastingssiden.

 

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Om den trenger driver avhenger av hovedkortet, mitt trenger ikke drivere..

 

Ofte er s-ata raid driverne rette driverne til harddisken, er vanligvis samme om det ikke er 2 disketter med hovedkortet..

 

Kan tenke meg problemene her kommer av RAID oppsettet i bios (eller i egen liten raid config utenom) og at gamle harddisken er koblet til ennå..

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, normalt trenger den ikke driver under windows installasjonen, men i dette tilfellet klarer den nemlig ikke å finne harddisken, og pga dette klarer ikke windows installasjonen å forsette. Derfor må jeg installere driveren. S-ATA harddisk skrivefeil.. mente SATA i forbindelse med harddisker .. Glem det jeg bablet om raid.. Raid har ikke noe med dette å gjøre lenger.. Jeg har fulgt rådet om å ikke ha begge hardiskene koblet til under windows installasjon, har bare den nye oppi men som sagt tidligere, jeg trenger driveren..

 

Kort sagt: Hyggelig om bare noen kunne finne SATA driver til harddisken min. Hovedkortet mitt er MSI K8T Neo-V for AMD.

Lenke til kommentar
S-ata raid driveren din skal være drivere til harddisken på, det er kun den de har på MSI til det HK (s-ata raid + s-ata driver i ett)..

5629080[/snapback]

 

ok.. hvis det er slik hva skal jeg gjøre? Jeg prøver å installere både uten å installere driver og med driver. Ingen av delene fungerer. Når jeg prøver uten, gjør jeg det på vanlig måte. Har windows installasjons cden inni cdrommen, slår dataen på, så begynner den første delen av installasjonen der jeg kan trykke f6 for driverinstallering. Jeg trykker ikke f6 eller noe annet og den installerer forskjellige ting men så blir skjermen svar for et par sekunder, også tilbake igjen til blå skjerm der det står at den ikke finner harddisken, at jeg må skjekke konfigurasjonene, skjekke om den er slått på etc.. Hvis jeg prøver med driver (trykker f6 og putter inn disketen) klarer den denne delen og den går videre til selve windows installasjonen. Men før windows installasjonen starter opp kommer det feil melding som sier at jeg skal ta virusskjekk, og fjerne alle nye hardisker eller drivere, og at jeg skal skjekke om hardisken er riktig konfiguert og avsluttet.

 

Når det gjelder tilkoblingen av harddisken min, har jeg sata kabelen som går fra harddisken til hovedkortet på stedet som heter sata1. har også så klart strømforsyning i harddisken. Har prøvd med begge strømkabler, sata og vanlig (har ikke hatt begge oppi er ikke helt kokos heller).

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Sjekk i bios om du kan slå av RAID helt, og sjekk samtidig at a-ata er "enabled", så velger du rett harddisk i "boot sequence"..

5629274[/snapback]

 

Hvor/hvordan kan jeg skjekke om RAID er slått av og om s-ata er ``enabled``? det eneste jeg kan er boot sequence. NÅr jeg går inn på den, kan jeg velge 1boot,2boot,3boot og boot other devices. På 1boot,2boot,3boot kan jeg velge mellom floppy,cd,disabled, også disse to : BBS-0(RAID)HDS728080PLA380, BBS-1(NETWORK):PXE/RPL 2.32.

Lenke til kommentar

finner ikke noe som ligner på RAID i integrated peripherals.Dette står ihvertfall når jeg går inn der:

 

on-chip pata-ide controller

usb controller

usb legacy support dis

on chip sata idecontrol

bootrom function

ac97 audio

on-chip lan controller

bootroom function

on-chip lan p.m.e

set super 1/0

 

alt er enabled unntatt ac93 audio og usb legacy support som er auto og disabled.

har prøvd å slå av boot from devices, det hjalp ikke noe..

Endret av NozG
Lenke til kommentar
Hvis du går inn på "on chip sata idecontrol", finnes det ikke noen valg der?

5630747[/snapback]

 

nope.. kan bare velge mellom disable og enabled. kan ikke ''gå inn på det''

spiller det noe rolle om jeg har den nye disken tilkoblet eller den gamle?jeg skjekket dette nemlig med den gamle tilkoblet..

Endret av NozG
Lenke til kommentar
Nei, da vet jeg ikke.

MSI K8T Neo V skal ha VIA VT8237 Chipset. http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=648

 

Her er en guide for å bruke det med RAID, og den BIOSen har tydeligvis innstllinger for SATA RAID og IDE:

http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t8636.html

5638777[/snapback]

 

 

det er nemlig det at jeg ikke skal installere raid.. bare noe jeg klarte å gjøre ved en feil siden jeg trodde det var driveren til hardisken min. det eneste jeg vil er å installere eller få hardisken min til å fungere. RAID greiene installerte jeg ved feil altså og jeg vet ikke åssen jeg fjerner det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...