Gå til innhold

Sammenligne 3 videokamera


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg tenkte eg skulle bruke max 5000,- på eit digitalt videokamera.

 

Eg har funne 3 forskjellige og vuderer dei slik sjølv:

 

Panasonic Videokamera NV-GS180E-S

+ 3 CCD brikker = kvalitet?

+ 2.3 MP på stillbilder

+ USB streaming

- Berre 10X zoom

- Ikkje DV-inn (er dette korrekt?)

- Ikkje widescreen (er dette korrekt?)

 

Sony Digital Videokamera DCR-HC35E

+ Carl Ziess

+ Ekte Widescreen

+ 20X optisk zoom

+ DV-inngang

 

Canon Digital Videokamera MV-X450

+ Ekte Widescreen

+ 20X optisk zoom

+ DV-inngang

+ DIGIC DV (bra for farger?)

 

Legger til fylgjande:

- Eg er usikker på kor viktig eg tykkjer det er med stillbilder sidan eg allerede har eit digitalkamera som eg er nøgd med.

- Må innrømme at det frister litt med den Panasonicen, men blir usikker når den er så billig med 3 CCD-brikker.

 

Kva tykkjer du? Har du prøvd/høyrd noko om desse kameraene. Nokon andre som du meiner eg heller burde valgt? Er det betre å vurdere 900-serien til Cannon? Prøver å halde meg innanfor ca 5000,-.

 

På førehand takk for hjelpa! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic sine billige 3CCD kamera takler i mine øyne både bra og dårlige lysforhold bedre enn andre kamera i samme prisklasse.

 

Du klager over bare 10x optisk zoom. Hvis man går over den størrelse i zoom, får du noen uheldige bivirkninger. For det første så mister du optisk kvalitet når du legger på masse zoom, og for det andre så får du liten nytte av det med mindre du har stativ. For selv 10x optisk zoom er vanskelig å holde stødig nok på frihånd til at det kan brukes til noe fornuftig.

 

Canons Digic DV og såkalte RGB filter er bare et forsøk på å etterligne fordelene med 3CCD brikker fremfor 1, og selv om det bedrer resultatet, slår det ikke 3CCD.

 

USB streamingen på Panasonic, bør du ikke la veie for tungt. DV/Firewire er egentlig det eneste som duger når det gjelder å overføre video til PC. USB 2.0 er for ustabilt, og kvaliteten blir dårlig.

 

Det kan nok stemme at GS-180 ikke har ekte widescreen, uten at jeg tør si det for sikkert. Modellene over har widescreen LCD, og vil tippe disse har mulighet for å ta opp i ekte widescreen.

 

GS-180 har ikke DV inn av den grunn at det er et fordyrende ledd (staten skal ha sine ca. 1000 kroner så fort et kamera har DV og/eller analog inn), og ettersom de fleste uansett brenner på DVD, så har de utelatt dette. GS-300 er billigste Panasonic 3CCD modell som har DV inn.

 

Antall megapixler på stillbilder kan du egentlig bare glemme. Kvaliteten på stillbilder fra videokamera blir, uansett antall megapixler, mye dårligere enn selv ganske så billige digitale stillbildekamera. Videokamera og dens optikk og sensor er beregnet på levende bilder, og å benytte de til andre ting kan gå ut over kvalitet både på video og "andre ting".

 

Panasonic sin Leica optikk, og Sony sin Carl Zeiss optikk er kun lisensiert. Det er ikke Leica og Carl Zeiss som har produsert optikken, men de har laget retningslinjer for produksjon av linsene, så det blir jo bra... men det blir optikk fra f.eks Canon også da de er meget store på optikk.

 

Canon sin 900 serie vil jeg fraråde med mindre den er betydelig bedre enn 800-serien.

 

Håper dette gjorde valget litt lettere :)

Lenke til kommentar

Takk for eit strålande svar!

 

Panasonic ligger godt ann no, for å seie det slik.... :)

 

Etter å ha kikka litt på web, så ser det ut til at:

GS-180 ikkje har Leica-opptikk, men 280 og 300 har det. Kan du bekrefte dette?

 

Det einaste eg blir sittande igjen å lure på er det med widescreen. Er det nokon måte eg kan sjå om den har ekte eller "lure-widescreen"?

 

Panasonic si side om GS-180

 

Nokon som veit om nettbutikk som sel GS-280? (er litt nysgjerrig på prisen)

 

Mvh.

 

Green

Lenke til kommentar
Det einaste eg blir sittande igjen å lure på er det med widescreen. Er det nokon måte eg kan sjå om den har ekte eller "lure-widescreen"?
Det er få kamera som har heilt ekte widescreen. Med "heilt ekte" meiner eg at sjølve CCD-brikkene er i 16:9, i motsetnad til 4:3 som er vanleg. Det finst litt ulike måtar å lage 16:9-bilete av eit 4:3 bilete på. Om GS180 bruker same metode som GS150 (forgjengaren?) so kutter det litt av biletet oppe og nede, samtidig som det utvider den horisontale synsvinkelen (truleg ved å bruke meir av CCD-brikkene i breidda).
Lenke til kommentar
Det er få kamera som har heilt ekte widescreen. Med "heilt ekte" meiner eg at sjølve CCD-brikkene er i 16:9, i motsetnad til 4:3 som er vanleg.  Det finst litt ulike måtar å lage 16:9-bilete av eit 4:3 bilete på. Om GS180 bruker same metode som GS150 (forgjengaren?) so kutter det litt av biletet oppe og nede, samtidig som det utvider den horisontale synsvinkelen (truleg ved å bruke meir av CCD-brikkene i breidda).

5621661[/snapback]

 

Kult, her lærer ein litt om litt! Ser på bildet av GS-180

NV-GS180-1i.jpg

 

Bildet av GS-280

NV-GS280-1i.jpg

 

Så ser ein at skjermen på GS-280 er breiare og lavere. Mitt spm. blir då:

Dersom det stemmer at at den utvider den horisontale synsvinkelen, betyr det isåfall at kvaliteten på å køyre begge desse kamerane i widescreen-modus er lik? (forutsatt at GS-180 kan køyre widescreen)

 

Takk for svar!

 

Mvh.

 

Green

Lenke til kommentar

Dei fleste DV-kamera kan filme i widescreen på ein eller annan måte, og den amerikanske versjonen av NV-GS180, PV-GS180, har det lista som ein eigenskap, so det er ingen grunn til å tru at GS180 ikkje kan filme i widescreen. Veit ikkje korleis GS280 lager 16:9-bilete, so kan ikkje seie kva forskjellane er, om det er nokon forskjell.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Etter å ha kikka litt på web, så ser det ut til at:

GS-180 ikkje har Leica-opptikk, men 280 og 300 har det. Kan du bekrefte dette?

 

Det einaste eg blir sittande igjen å lure på er det med widescreen. Er det nokon måte eg kan sjå om den har ekte eller "lure-widescreen"?

 

Nokon som veit om nettbutikk som sel GS-280? (er litt nysgjerrig på prisen)

GS-180 er vel egentlig etterfølgeren til GS-75 som IKKE hadde Leica optikk. På tross av dette hadde GS-75 også meget bra optikk, og regner med at det er samme optikk som sitter i GS-180. Altså ikke Leica optikk, men god optikk uansett.

 

Det kan virke som GS-180 har "lure-widescreen", mens GS-280 har ekte. Dette vet jeg imidlertid ikke sikkert og baserer det på LCD-skjermen på disse to.

 

GS-280 koster ca. 7000. Vet ikke om noen nettbutikker som har den. GS-300 med DV inn koster bare ca. 500 kroner mer.

Lenke til kommentar

Det finnes mange bra merker av DV-kassetter, og du er ikke nødt til å kjøpe Panasonic sine, men hold deg til ett merke så er du sikret lengst mulig levetid på kamera og minst mulig fare for drop-outs og digital støy.

 

Hvorfor? DV kassetter av forskjellige merker kan bruke noe forskjellige smøremidler på båndet. Enkelte kombinasjoner kan reagere uheldig på hverandre, og nærmest lage et slags limbelegg på videohodet på kameraet ditt. Det kan føre til digital støy og/eller båndsalat. Det fikser normalt problemet å kjøre en rensekassett, men opptak med digital støy er allerede ødelagt.

 

Bra merker er f.eks Sony, Panasonic og Fuji. Men som sagt, hold deg primært til ett merke. Sjekk derfor hva din leverandør har av hovedmerke, og benytt dette. Hvis du går over til et annet merke, eller skal prøve en annen persons kassetter, kjør rensekassett først.

Lenke til kommentar

Takk for eit bra svar!

 

Skal halde meg til eit merke!

 

Lurer til slutt på dette du nevner med rensekassett. Eg hugsar tilbake til VHS-spelaren si tid. Me hadde ein av den virkeleg gamle sorten. Fisher, eit eller anna. (slik som kassetthuset spretter opp på). Hvertfall blei den slitt og me blei annbefalt å kjøpe renseband. Dette gjorde at heile spelaren blei øydelagd. Eg antar at ting har forandra seg litt sidan den tid, men:

 

Er det heilt uproblematisk å køyre renseband?

 

Er det kjemikaler på rensebanda og, slik at ein bør f.eks. kun bruke renseband i det merket ein kjøper kassetter i?

 

(Sorry for all masinga!)

 

Mvh.

 

Greeen

Lenke til kommentar

Det er viktig å ikke kjøre rensetape helt ukritisk. Hver gang man kjører en rensetape, så sliter det noe på videohodet. Å kjøre kun når problem oppstår er derfor anbefalt.

 

Men... har man først fått ødelagt et opptak med digital støy, så er det ikke noe å gjøre med det. Så lenge du bruker taper av samme merke, vil jeg tro du kan kjøre rensetape en gang hvert halvår uten at det skal føre til problemer verken med tanke på digital støy eller unødvendig slitasje på videohodet.

 

Bruk gjerne rensetape av samme merke som opptakstapene dine. Vet ikke hvor viktig det er, men skader ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...