Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

omgå loopbackproblem i routere


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å omgå loopbackproblemet uten å gjøre noe med routeren. Nå bruker jeg www.ipupdater.com for å få et domene for serveren min, og så lenge jeg bruker det navnet kan jeg fint omgå loopbackproblemet ved å spesifisere det bestemte dns-oppslaget i pc'n min i "hosts" fila under windows.

 

lokal-ip domenenavn

 

 

På denne måten vil pc'n selv velge lokaladressen når jeg taster inn domenenavnet på nett på min pc... mens alle andre som taster det inn vil bruke ekstern ip..

 

Det jeg lurer på er om det er en liknende funksjon for å redirecte ip'er lokalt. Sånn at hvis jeg taster inne ip1, så gjør maskina den automatisk om til ip2.

 

Hvis det siste der er mulig, så får ikke routere uten loopback så stor konsekvens lenger.. (eneste er at det greiene må fikses på alle pc'er bak routeren.. sånn sett kan det bli et lite problem i seg selv) :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg forstår deg riktig vil du ha mulighet til å gå inn på serveren din med samme hostnavn i ditt lokalnett som eksternt. Om jeg har missforstått så bare si fra. Jeg har løst dette problemet ved at jeg har min egen DNS server i lokalnettet mitt som har en zone fil der for domet mitt peker til den interne ip adressen på nettet mitt. Du kan jo som du sier også løse det med hosts fila, men da må du jo manuelt legge dette inn på alle maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg har mekka hosts fila manuelt sånn at når den sjekker domenet, så gjør den dns oppslag der først, og så sender den meg til lokal ip.

 

Problemet oppstår når jeg trenger å bruke ekstern ip og ikke domene navn...

hosts fila vil bare oversette fra navn til ip... ip til ip.

 

Men det er ikke noe stort problem... er sjeldent jeg har bruk for å brukde den rene ip-adressen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...