Gå til innhold

bit IC7-MAX3 Hovedkort, sata/ide mix problemer


Labanfighter

Anbefalte innlegg

Vær hilset mine forumluskende venner

 

Jeg har et utrolig irriterende problem med mitt "Abit IC7-MAX3 Hovedkort" som har vart

over lengre tid (2-3 måneder).

Det hele startet med at jeg kjøpte meg et flunka nytt Abit kort fra komplett som demovare(håper det bare er jeg som er idiot og at det ikke er noe galt med kortet)

jeg satte inn min 120gb western digital IDE disk og installerte windows, alt gikk som i

gode gamle dager, helt til jeg en dag fant ut at jeg ikke hadde nok diskplass og bestemte meg for å prøve de "nye" og spennende SATA diskene, ettersom jeg har veldig god erfaring med Western digital gikk jeg til innkjøp av en "Western Digital Caviar RE2 400GB SATA" fra min gode venn komplett data. Når jeg fikk disken satte jeg den inn og bootet opp, til min store overaskelse fant jeg ikke disken i BIOS, jeg prøve å bytte litt rundt på jumpere(master her, slave der) you know the drill. Men uansett hvordan jeg vred og vrengte på det klarte jeg rett og slett ikke å finne disken i BIOS, jeg tok til mot og fant fram min gode venn Google, jeg søkte på både det ene og andre og fant tilslutt ut at jeg kunne stille på hva slags "mode" diskene skulle kjøre på, i menyen testet jeg alt fra "Auto" til "Enhanced Mode" men fortsatt var det ikke noe tegn til disken noe sted. Alt håp begynnte og svinne vekk og jeg trodde det var noe galt med hovedkortet, men så skjedde det en dag når jeg pakket sammen maskinen og tok den med til en god bekjent på LAN; Maskinen startet opp med en CPU error, så jeg gikk en kjapp tur i BIOS fant ut at ingenting var galt, bootet maskinen, OG BOOM plutselig fant pcen disken i BIOS og i windows som om ingenting hadde vært galt, jeg fyllte opp disken både fram og tilbake og levde lykkelig i rundt 1 måned. Men en mørk mandags ettermidag når jeg returnerer fra jobben finner jeg plutselig ut at strømmen har gått og tatt min kjære maskin med seg, da jeg slo på maskinen var plutselig disken BORTE igjen og kunne ikke finnes noe sted. Jeg prøvde desperate ting, oppgraderte BIOS, Resatte BIOS, Tok ut disken og startet opp maskinen, satte den inn igjen i en annen sata slot, tok ut CDrom bootet uten IDE disk, men uansett hva jeg gjorde så fikk jeg følgende resultat:

 

1.Hvis jeg bootet med Alle delene i fant jeg bare IDE disken, ingen CDROM ingen SATA disk

2.Hvis jeg bootet med bare SATA fikk jeg den opp som primary

3.Hvis jeg bootet med bare IDE disk og CDROM fant jeg begge deler

 

nå spør jeg dere kloke mennesker, hva kan jeg gjøre ? er det hovedkortet mitt som er slitent eller er jeg bare en virkelig lavpanne når det kommer til maskiner ?

 

På forhånd takk for all support

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Er redd for at dette kan være begynnelsen på slutten for hovedkortet ditt.

Jeg har selv hatt et tilsvarende kort siden 2003. Der har ting og tang blitt gradvis mer "raklete".

Først begynte chipset-vifta å støye - koblet ut denne. Bruker maskinen som server, så chipsettet blir ikke særlig varmt uansett).

 

Kjørte stripet SATA-RAID på 2 Maxtor 200 GB PATA disker (SATA-PATA konverter) - fikk oftere og oftere feil på denne... (Det KAN jo ha vært Maxtor sin feil, da...) Kuttet ut RAID, og diskene fungerer helt fint individuelt.

 

Har nå en Raptor systemdisk på onboard SATA, 2 WD250 disker i onchip SATA-RAID, 2 nevnte Maxtor disker som individuelle PATA. Dette har funket greit - MEN hvis jeg kobler til DVD-brenneren (PATA), så må jeg koble ut Maxtor diskene (og omvendt). Hvis ikke, nekter Win2K3 å boote... ? :dontgetit:

Har levd med dette en stund, men nå fryser maskinen i snitt 2 ganger i døgnet. Det må sies at maskinen har vært i drift stort sett 24/7 siden jeg fikk den i 2003.

 

Etter å ha lest litt rundt har jeg kommet fram til at mitt hovedkort nok er "oppbrukt". Har nå bestilt et ASUS hovedkort pluss en SATA-kontroller.

 

Har ikke hørt om noen andre som har fått et IC7-MAX3 til å leve lengre enn 2 år...

:(

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Les her, står sikkert noe lurt her.

Har ic7-max 3 selv..husker det er litt kronglete og få satt opp ide og sata sammen.

Men an må sette flere parametere i bios ,under integrerte enheter.

Husker ikke helt hva jeg gjorde her nå.... det er også 2 kontrollere gor sata på dette kortet...

 

 

 

http://forum.abit-usa.com/forumdisplay.php?f=3

Endret av mammut
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke om dette gjaldt dette hovedkortet men har opplevd at SATA/IDE-instillingene i BIOS har vært forvirrende/misvisende.

 

Jeg skulle ha både SATA og PATA-enheter tilkoblet og gikk i BIOS og valgte "SATA and PATA". Dette fant jeg ut var feil! :huh:

 

Det jeg måtte gjøre var å velge "SATA Only" og lengre nede sette på "Keep PATA". Da virket alt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Har ikke hørt om noen andre som har fått et IC7-MAX3 til å leve lengre enn 2 år...

Vel...nå vet ikke jeg hvor mange du kjenner som har MAX 3, men jeg har hvertfall hadd dette kortet i over 2 år, og har aldri hatt andre problemer enn chipsetvifta som jeg har byttet...

Dessuten en utmerket klokker! :w00t: Den aller beste s478 vil jeg påstå!

Lenke til kommentar

takk for den mammut, titta litt rundt der, skal prøve et par småting når jeg kommer hjem, men ser ut til at jeg bare gir faen og kaster 120g ide disken min. Da kommer jeg igjen til et morsomt spørsmål, jeg har fundert lenge på å kjøpe meg en stor ekstern harddisk, noen som har noen tips om gode eksterne som funker bra (bør være rundt 200gb eller mer)

Endret av Labanfighter
Lenke til kommentar

Husker at jeg ikke fikk til å boote fra s-ata med en p-ata disk koblet til, i bios var on chip ide device disabled i default instillinger, satte den på enabled og vips ingen problemer. Dette ble forøverig forandre på i senere bioser der dette var på som default.

 

Kortet funket fint i 1,5 år til maskinen begynet å feile prime ram test og 3d mark. kortet haded da kjørt min p4 3.2c @ 3,8 hele livstiden sin. Så begynte onboard lan kontrolleren å monge seg med at det kunne ta opp mot en time å få ip adresse.

 

Sendte inn kortet og fikk et p4p 800 e deluxe fra asus og ble veldig skuffet. dette kortet suger til å klokke med!

 

Francis :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...