Gå til innhold

midi keyboard trøbbel


Anbefalte innlegg

hei folkens. har et "lite" problem som jeg håper at dere med deres ekspertise kan hjelpe meg med :)

 

har et eldgammelt midi keyboard...

 

produsent Quikshot

type Midi Composer

 

og et ganske nytt lydkort. SBlive!

 

jeg er også den stolte eier av et musikk program, fruity loops.. ikke så high tech kanskje, men greit nok for en nybegynner...

 

nok snikksnakk... hvordan kobler jeg til keyboardet, og hvordan skal jeg stille inn pc'en etterpå?

 

det jeg har prøvd på er å koble midi-ut tilkoblingen fra keyboardet til joystick inngangen på lydkortet. dette er kanskje helt feil?`har prøvd dette på begynnelsen av 90-tallet en gang, og da tror jeg det var slik jeg gjorde det for at det skulle funke.... men det begynner jo å bli en del år siden da.. :ermm:

 

men det kommer ingen lyd når jeg prøver i Fruity.. finnes det noe annet program jeg kan laste ned gratis for å sjekke at det ikke bare er fruityloops som baler, eller om det er noe annet jeg ikke er nerd nok til å forstå?

 

håper på masse positive og fornuftige tilbakemeldinger :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei har ikke det, men tror ikke jeg skal det heller? når jeg går inn på options og velger midi, får jeg masse alternativer... outputs her og inputs der liksom =) masse channels jeg kan velge i osv... men mpu-401 er ikke på noen av listene.. er ikke det som oftest noe innebygd greier? sånn yamaha-standardiserte greier som ofte er på hovedkortene? jeg har jo et SB lydkort, men er ikke sikker på om det er der jeg skal koble til midi-keyboarden heller....

 

på toppen av alt dette er det også som sagt flere utganger på keyboardet. en flatkontakt med masse pins på som det står soundcard på.. en nesten identisk kontakt det står joystick på og til slutt en det står midi out på (det er den jeg har prøvd å koble det til på etter instruksjon fra en fyr i en platebutikk)

 

en ting til :D dette er kanskje helt på trynet å spørre om, men når man ikke vet hva man skal gjøre er vel ingenting for dumt eller? :D

 

det er en knepp-bryter på baksiden av keyboardet. står bare int og ext på hver av sidene.. hva skal den stå på ?

 

uff.. begynner å tvile på at jeg får liv i dette jeg :ermm::cry:

Lenke til kommentar

Neida, klart vi skal få liv i det, alt er mye lettere når man kan det!

 

Nå er det år og dag siden jeg brukte Fruity Loops, så jeg husker ikke det. MPU-401 er vanligvis betegnelsen man bruker på MIDI-enheter som deler inn/utgang med joystick. Denne skal du velge som input i FL.

 

Koble "MIDI OUT" på keyboardet til MIDI IN på kabelen koblet til PCen (logikken er at det som går ut et sted, skal inn et annet).

 

Er det ikke en eller annen indikator i FL som viser om du mottar signalet? Sjekk denne.

Lenke til kommentar

ikke noen steder jeg kan sjekke om det tar imot signaler nei, men det er ikke så nøye lenger =)

 

det funka plutselig i dag. har ikke gjort noen forandringer. meget merkelig. har ikke slått av pc'en engang :cool:

 

tror ikke jeg tør å gjøre det i fremtiden engang :!:

 

tusen takk for hjelpa :thumbup: selv om problemet løste seg av seg selv :hmm:

 

keep up the good work

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...