Gå til innhold

Hva er stepping?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan prøve å forklare så godt jeg kan;

Stepping betyr enkelt sagt versjonsnummer, omtrent på samme måten som man gjerne bruker revisjon 1.xx på andre ting, er det på cpu feks stepping Exx.

Så det er altså små endringer og/eller forbedringer som er gjort med samme kjerne. For hver nye endring gis de et nytt steppingnavn.

 

Her på forum snakkes det også mye om stepping i forbindelse med overklokking. Inbakt i prosessorens navn (stepping) kan man også se bla produksjonsdato. Min Opteron heter feks CABYE0542, der CABYE er versjons/revisjons navnet, og den er produsert i uke 42 2005. Dette er man opptatt av fordi små forskjeller i produksjonsprosessen, og waferen (råvaren kjernen lages av) gjør at man gjerne oppnår høyere klokk med den ene steppingen enn den andre.

Dette siste er vel egentlig ikke noen eksakt vitenskap, man bare sammenlikner resultater, og noen steppinger får bedre "rykte" enn andre :) .

Lenke til kommentar
Min Opteron heter feks CABYE0542, der CABYE er versjons/revisjons navnet, og den er produsert i uke 42 2005. Dette er man opptatt av fordi små forskjeller i produksjonsprosessen, og waferen (råvaren kjernen lages av) gjør at man gjerne oppnår høyere klokk med den ene steppingen enn den andre.

Vet ikke om dette kom helt klart av svaret ditt; hver bokstav i den første rekken koder for noe spesielt. Nå tror jeg at den nest siste ("Y") er hva slags minnnekontroller den har f.eks. (litt usikker på om det var den nest siste eller den siste :hmm: )

Lenke til kommentar

I A64 prosessorer sitter minnekontrollen i cpu istedet for i brikkesettet på andre platformer. Det skal vel gi høyere minnebåndbredde, men i de fleste tilfeller går det utover overklokkingen (spesielt med minusgrader). Etter hvert lages det nye revisjoner av kontrollen, og da kommer det en ny stepping med en ny bokstav eller et nytt tall. Slik som jeg skrev over. Hva de andre bokstavene betyr er jeg ikke helt sikker på, men det er uansett ikke noe viktig å vite om du ikke er på jakt etter en spesifikk prosessor for å bruke til å jakte verdensrekorder i oc.

Lenke til kommentar
Min Opteron heter feks CABYE0542, der CABYE er versjons/revisjons navnet, og den er produsert i uke 42 2005. Dette er man opptatt av fordi små forskjeller i produksjonsprosessen, og waferen (råvaren kjernen lages av) gjør at man gjerne oppnår høyere klokk med den ene steppingen enn den andre.

Vet ikke om dette kom helt klart av svaret ditt; hver bokstav i den første rekken koder for noe spesielt. Nå tror jeg at den nest siste ("Y") er hva slags minnnekontroller den har f.eks. (litt usikker på om det var den nest siste eller den siste :hmm: )

5601084[/snapback]

 

http://www.thedigerati.us/info/amdcpuchart.html#opt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...