Gå til innhold

Byttet CPU-kjøler, men hjalp ikke.


Tøråsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker rart at ikke tempraturen falt mere enn det der...

Hva slags kjølepasta brukte du når du satte på kjøleren, og er du sikker på at du la på kjølepastaen riktig? Fjernet du restene av gammel pasta godt nok før du la på ny?

Dersom ikke kjølepastaen sørger for skikkelig kontakt mellom CPU kjernen og kjøleren vil du ikke få full effekt den nye kjøleren din.

 

Selv har jeg som regel brukt Arctic Silver ArctiClean til å fjerne gammel kjølepasta, men kondensfjerner gjør vistnok samme nytten. Til kjølepasta vil jeg anbefale Arctic Silver 5.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noen måte å sette viften oppå eller under på denne kjøleren, den må uansett stå på en av sidene. Se f.eks. hvordan viften er montert på det andre bildet i denne artikkelen.

 

Slik jeg forstår det så har trådstarter satt kjøleren den andre veien, slik at viften blåser mot strømforsyningen. Om det er slik han har satt det så kan jeg ikke se at effekten skal være så mye dårligere enn på det bildet.

 

Til trådstarter: er reduksjonen på 2-3 grader ved belastning eller er det ved idle?

Dersom det er ved idle trenger ikke dette være så altfor galt, ettersom den største forskjellen med ny kjøler vil være synlig under belastning. Personlig ville jeg nok forventet litt mere reduksjon uansett, men dette er jo avhengig av hvilke tempraturer du hadde fra før også da.

 

Jeg ville trolig forsøkt å sette den på igjen uansett for å se om det ble noe bedre på andre forsøk, det kan jo være den ikke sitter helt som den skal... Kan ikke uttale meg om hvordan den kjølepastaen som følger med er, evt. om den trenger lang tid før den oppnår maks effekt... Å fjerne all gammel pasta med f.eks. litt kondensfjerner først kan nok også være en god ide.

Lenke til kommentar
hmm, den står oppå og blåser ned?

 

Da vil den blåse varmere luft enn vis viften stod under (varm luft stiger)

 

Viften vil faktisk og blåse i "motvind" (varm luft stiger)

 

Men, hmm. Hvor god er viftene i kabinettet da?

5593877[/snapback]

 

 

Den står nede og blåser opp..

Viftene i kabinettet der de som fulgte med dette kabinettet..

Lenke til kommentar
Det er vel ikke noen måte å sette viften oppå eller under på denne kjøleren, den må uansett stå på en av sidene. Se f.eks. hvordan viften er montert på det andre bildet i denne artikkelen.

 

Slik jeg forstår det så har trådstarter satt kjøleren den andre veien, slik at viften blåser mot strømforsyningen. Om det er slik han har satt det så kan jeg ikke se at effekten skal være så mye dårligere enn på det bildet.

 

Til trådstarter: er reduksjonen på 2-3 grader ved belastning eller er det ved idle?

Dersom det er ved idle trenger ikke dette være så altfor galt, ettersom den største forskjellen med ny kjøler vil være synlig under belastning. Personlig ville jeg nok forventet litt mere reduksjon uansett, men dette er jo avhengig av hvilke tempraturer du hadde fra før også da.

 

Jeg ville trolig forsøkt å sette den på igjen uansett for å se om det ble noe bedre på andre forsøk, det kan jo være den ikke sitter helt som den skal... Kan ikke uttale meg om hvordan den kjølepastaen som følger med er, evt. om den trenger lang tid før den oppnår maks effekt... Å fjerne all gammel pasta med f.eks. litt kondensfjerner først kan nok også være en god ide.

5594108[/snapback]

 

Det er når jeg hører på musikk, spiller cs og ser på film. Jeg spiller nesten aldri..

Skal ta og fjerne gammel kjølepasta en dag til uka for å se om det hjelper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...