Gå til innhold

Store harddisker i Windows 2000, mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har hørt at man i Windows 98 kun kan ha harddisker som har 40 GB (eller mindre), vet ikke om dette stemmer. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Det jeg lurer på er hvor stor/stor harddisk/harddisker man kan bruke i Windows 2000.!? Hvis HK støtter det, kan man da ha en 200 GB harddisk? Er det kun slik at harddisken som Widnows er installert IKKE på kan romme forferdelig mye plass, men at man kan ha harddisker i maskina til lagring (u/ installert Windows). I Windows XP u/ SP1 var vel grensen på 137 GB eller noe i den duren, eller!?

Har overhodet ikke styringen på akkurat dette, så kan noen avkrefte/bekrefte alt dette?

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hei!

Har hørt at man i Windows 98 kun kan ha harddisker som har 40 GB (eller mindre), vet ikke om dette stemmer. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Det jeg lurer på er hvor stor/stor harddisk/harddisker man kan bruke i Windows 2000.!? Hvis HK støtter det, kan man da ha en 200 GB harddisk? Er det kun slik at harddisken som Widnows er installert IKKE på kan romme forferdelig mye plass, men at man kan ha harddisker i maskina til lagring (u/ installert Windows). I Windows XP u/ SP1 var vel grensen på 137 GB eller noe i den duren, eller!?

Har overhodet ikke styringen på akkurat dette, så kan noen avkrefte/bekrefte alt dette?

Tusen takk!

5588192[/snapback]

Kjører Windows 2000 med operativsystempartisjonen på en 300GB harddisk.

Minnes at jeg måtte opprette en registerkey etter at operativsystem var lagt inn for å få tilgang på mer enn 137GB.

Betyr vel at du muligens kan få problemer med å opprette en systempartisjon som er større enn 137GB.

Edit: Hmmm.. Gjelder visst kun eldre 2000-installasjoner ( med sp2 eller tidligere )

Dersom installasjonen inkluderer sp3+ går det visst greit med større bootpartisjoner. Slik leser jeg ihvertfall denne: Link

Endret av b-urn
Skrevet (endret)

Feilen jeg gjorde og har lært av:

Har du formatert maskinen og du har windows partisjonen på 20gb og installerer windows på den samtidig som du har andre disker på <130Gb som ligger ting som som du er glad i så for all del få inn den register koden med en steike gang for ellers begynner windows i oppstarten med en "chkdisk" eller "kontroll for feil" og da fjernes alle filene på de andre diskene. Du kan finne de igjen ved hjelp av programmet GetDataBack (eller var det GetBackData?) men har du filmer og musikk så har mange av disse mange feil og kan hoppe fra en fil til en annen...

Hadde faktisk en musikk fil som var helt sinnsykt bra "mixet" på denne måten, traff utrolig bra med sangene og tidspunktene den hoppet...

Edit: Tror ikke Win98 ikke støtter store disker, det er jo bare en programeringssak... Problemet kommer når du har et gammelt HK som er var ekstreme da 8Gb var som 200Gb er nå... På den pc'en jeg bruker nå har jeg en 40Gb disk stående i, men jeg kan bare bruke rundt 30 av dem (C: 14,6 - D: 16,8) i diskbehandling står det oppført 16Mb som utildelt plass på den disken som står i pc'en selvom det skulle vere totalt 40Gb...

Endret av icer
Skrevet

Windows 2000+Sp4 skal ha støtte for store disker. Har ikke sjekka om det går bra med disker over 137 GB da jeg bare har 120 GB disker for hånden akkurat nå. Men det jeg bruker å gjøre er å bruke småe harddisker/partisjoner til Windows. Slik som nå når jeg skal kjøpe ny pc skal jeg ha en lite IDE disk som jeg har Windowsene mine på. Det blir 80 GB Harddisk, som blir delt i 2 eller 4 deler. Jeg bruker som standard regel å ha 20 GB Partisjon til Windows. Synes dette er enklest.

Men som sagt: Om man har Windows 2000+Sp4 så skal det ikke være noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...