Gå til innhold

Hvordan slites et skjermkort?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan slites et skjermkort når en klokker? Har hørt at en sliter mer på skjermkortet når en klokker (det samme gjelder prossesoren). Hvordan slites det? er det fare for at det kortslutter, eller hvorfor er det farlig? Kan det gå gærent å klokke et skjermkort for mye (hvis en har god nok kjøling)?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er varme og såkalte artifacs som setter stopper for klokking. Med god kjøling kan du klokke til du finner en klokk hvor skjermkortet er stabilt. Ja, kortet blir litt slitt, men ikke mye. Forkorter levetiden på kortet med kaskje er år eller lignende, spørs hvor mye du klokker selvførgelig. Hvis du merker artifacs eller store varmehøyder, så kan du klokke litt ned, og finne en klokk kortet ligger stabilt på.

 

Det er veldig mange som klokker kortene sine, og faren for kortslutting er MINIMAL. Dette skjer ikke, hvis ikke du voltmodder da. Hvordan kort har du? Har du nVidia, ville jeg brukt Rivatuner og hvis du har ATI ville jeg brukt ATI Tool

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Some interesting numbers to say the least. Having posted the info which should provide you with a base to which to compare your temps too, ie 80°C and even 90°C is still within specs. But having said that I'd like to share some words of wisdom from one named ViperJohn

 

--------------------------------------------------------------------------------

ATI says 95°C is okay but it may not run clean either. I had an ASUS XT-PE that ran at 80C stone stock in the 3DM01se Nature torture loop. While they say it is okay there is a catch to running hot.

For every 10°C you increase a discrete parts (memory chips, cores, Mosfets, IC's, etc) average operating temperature you cut its lifespan in 1/2 what ever that given lifespan may be. Conversely for every 10°C you lower the average operating temperature you double the parts lifespan. It doesn't take a rocket scientist to conclude that a card that runs 60C will have an average life span that is 4 times longer than if the same card runs 80°C.

 

The above is the reason that a properly modded card can have a longer lifespan that the same card will stock.

 

John

 

Mao et overklokket kort med god kjøling kan ha lengre levetid enn et stock

Lenke til kommentar
Tja, det er varme og såkalte artifacs som setter stopper for klokking. Med god kjøling kan du klokke til du finner en klokk hvor skjermkortet er stabilt. Ja, kortet blir litt slitt, men ikke mye. Forkorter levetiden på kortet med kaskje er år eller lignende, spørs hvor mye du klokker selvførgelig. Hvis du merker artifacs eller store varmehøyder, så kan du klokke litt ned, og finne en klokk kortet ligger stabilt på.

 

Det er veldig mange som klokker kortene sine, og faren for kortslutting er MINIMAL. Dette skjer ikke, hvis ikke du voltmodder da. Hvordan kort har du? Har du nVidia, ville jeg brukt Rivatuner og hvis du har ATI ville jeg brukt ATI Tool

 

Lykke til :thumbup:

5578168[/snapback]

 

Takk for svar.

Har Sapphire x800xl (ati). Klokker når jeg spiller bf2 til ca (vanligvis litt under) 570/450 fra originalt 490/400. Har montert zalman Fatal1ty så jeg tror ikke varmen er det værste problemet. Har prøvd ati-tool og funnet ut at den ikke greier så mye mer uten artifacts. Men som mange andre som klokker her på forumet, har jeg lyst til å få enda mer ut av skjermkortet. Er voltmodding nødvendig for å klokke det enda mer? Har lyst å gjøre det, men er litt skeptisk siden noen sier at det er risky. Noen som vet om det er farlig å prøve? Hadde vært ille hvis skjermkortet hadde gått opp i røyk.

Lenke til kommentar
Tja, det er varme og såkalte artifacs som setter stopper for klokking. Med god kjøling kan du klokke til du finner en klokk hvor skjermkortet er stabilt. Ja, kortet blir litt slitt, men ikke mye. Forkorter levetiden på kortet med kaskje er år eller lignende, spørs hvor mye du klokker selvførgelig. Hvis du merker artifacs eller store varmehøyder, så kan du klokke litt ned, og finne en klokk kortet ligger stabilt på.

 

Det er veldig mange som klokker kortene sine, og faren for kortslutting er MINIMAL. Dette skjer ikke, hvis ikke du voltmodder da. Hvordan kort har du? Har du nVidia, ville jeg brukt Rivatuner og hvis du har ATI ville jeg brukt ATI Tool

 

Lykke til :thumbup:

5578168[/snapback]

 

Takk for svar.

Har Sapphire x800xl (ati). Klokker når jeg spiller bf2 til ca (vanligvis litt under) 570/450 fra originalt 490/400. Har montert zalman Fatal1ty så jeg tror ikke varmen er det værste problemet. Har prøvd ati-tool og funnet ut at den ikke greier så mye mer uten artifacts. Men som mange andre som klokker her på forumet, har jeg lyst til å få enda mer ut av skjermkortet. Er voltmodding nødvendig for å klokke det enda mer? Har lyst å gjøre det, men er litt skeptisk siden noen sier at det er risky. Noen som vet om det er farlig å prøve? Hadde vært ille hvis skjermkortet hadde gått opp i røyk.

5578805[/snapback]

 

Du kan prøve Omegadrivere det er noen som klarer å klokke lengre når de bruker Omega isteden for orginal driverene. (Husk å avinstalere CCC før du instalerer Omegadriverene)

 

Her er en en Guide til hvordan du kan voltmodde

Lenke til kommentar
Tja, det er varme og såkalte artifacs som setter stopper for klokking. Med god kjøling kan du klokke til du finner en klokk hvor skjermkortet er stabilt. Ja, kortet blir litt slitt, men ikke mye. Forkorter levetiden på kortet med kaskje er år eller lignende, spørs hvor mye du klokker selvførgelig. Hvis du merker artifacs eller store varmehøyder, så kan du klokke litt ned, og finne en klokk kortet ligger stabilt på.

 

Det er veldig mange som klokker kortene sine, og faren for kortslutting er MINIMAL. Dette skjer ikke, hvis ikke du voltmodder da. Hvordan kort har du? Har du nVidia, ville jeg brukt Rivatuner og hvis du har ATI ville jeg brukt ATI Tool

 

Lykke til :thumbup:

5578168[/snapback]

 

Takk for svar.

Har Sapphire x800xl (ati). Klokker når jeg spiller bf2 til ca (vanligvis litt under) 570/450 fra originalt 490/400. Har montert zalman Fatal1ty så jeg tror ikke varmen er det værste problemet. Har prøvd ati-tool og funnet ut at den ikke greier så mye mer uten artifacts. Men som mange andre som klokker her på forumet, har jeg lyst til å få enda mer ut av skjermkortet. Er voltmodding nødvendig for å klokke det enda mer? Har lyst å gjøre det, men er litt skeptisk siden noen sier at det er risky. Noen som vet om det er farlig å prøve? Hadde vært ille hvis skjermkortet hadde gått opp i røyk.

5578805[/snapback]

 

Takker for svar!

Men er det noen som kan fortelle meg hva som slites på et skjermkort når det klokkes? Hvilke deler slites og hvordan?

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Men er det noen som kan fortelle meg hva som slites på et skjermkort når det klokkes? Hvilke deler slites og hvordan?

5597172[/snapback]

 

Hvis du klokker GPU og Minne så øker slitasjen på GPU og Minne (Hvis Tempraturen øker).

 

Hvis du derimot bytter kjøler på skjermkortet slik at du får lavere Temp enn det du hadde før du klokket, kan levetiden øke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...