Gå til innhold

lage PCB UV fremkaller selv


Anbefalte innlegg

heisann, jeg har lyst på utstyr til å lage kretskort selv, men så så jeg på elfa at de UV fremkallerene kosta litt mer enn jeg har råd til så jeg lurte på om dere tror det er mulig å lage en slik selv?

 

slik jeg tenkte var at jeg fikk tak i en defekt scanner og bare røske ut innholdet i den å legge inn UV lys i bunnen av denne... noen som tror det vil gå?

det er jo veldig nøye med hvor mye lysstyrke og hvor lenge de lyser såvidt jeg har forstått, så derfor spør jeg her om dere tror dette vil funke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den der styke metoden har jeg veldig troa på, har ennå ikke prøvd, men skal det på neste prosjekt.

 

Har drevet litt med hjemme etsing, men det blir fort dårlig og mye rot. Gikk hellet til yrkes skolen og fikk dem til å fikse det.....

 

Men du kan faktisk bruke en vanlig halogen lampe, eller en "blomster pære" (pere/pære...?) som er uten UV filter, funker godt nokk. Jeg brukte toppen til en gammel scanner. Når du skal belyse platen så er det lurt å legger to overhead print oppå hverandre, slik at de stopper mye lys. En kan bli i det minste laget

Lenke til kommentar

Har selv laget UV eksponeringskasse... kjøpte sånne UV lysrør fra elfa, noen ballaster og litt andre nødvendige ting.

Uansett pleier å belyse kortet mellom 40 sekunder - 1.2 minutter...

Syntes jeg selv får ganske bra resultat som regel (har ikke brukte den kjempemye enda da jeg mer eller mindre bare kan bruke den på den varmere delen i året da jeg må etse ute...

 

Uansett kan sikkert laste opp et bilde av den første vellyket kretskortet jeg lagde, må bare finne den først... og finne kabelen til kameraet... Nå er det første kortet som jeg fikk til i litt dårlig form... fordi den er en del oksidert (dette skyldes at jeg fjernet fotomostanden og ikke la på noe beskyttende... Ellers klarte jeg å ødelegge en del av kortet fordi jeg drev og tullet med en transistor som jeg loddet feil... og til slutt klarte jeg å dra med meg en kobberbane... derfor vil du se en del loddetinn i det området...

Lenke til kommentar

Ser nå at jeg har litt stor størrelse på det bildet kanskje.... i IE går det greit men med andre browsere blir det litt tull... skal se om jeg får fikset på det...

 

Det du helt konkret trenger er (tror jeg har tatt med alt...):

-et diagram som forteller deg hvordan du kobler

-x antall lysrør (vil tro at et fornuftig antall ligger rundt 2, avhengig av hvor store kretskort du ønsker å lage...

-x antall lysrør holdere

-evt. x antall starter holdere

-x/2 antall ballaster (med en effekt på 30W hvis lysrørene er 15W) (evt. x antall 15W ballaster).

-x antall startere (disse som gjør at lysrørene "starter"

-En glassplate av passende størrelse (denne må dog ikke blokkere UV-lys... selv bruker jeg glasset fra en billig ramme)

-Noe å bygge kasse av (personlig brukte jeg tre da dette er lett å arbeide med og er en isolator (jobber tross alt med nettspenning her)

-Støpsel med ledning

-Koblingsboks (sånn med sukkerbiter inni, evt. kan du bruke bare sukkerbiter)

-Elektrisk ledning

 

 

Jeg brukte en ballast for 2 lysrør, dette gjorde jeg for å spare penger og plass.

 

Jeg lagde først kassen med lokk, så skrudde jeg fast lysrørholderneog balastene.

Så begynte jeg å koble mellom ballastene og holderne og starterne. Så koblet jeg nettspenning inn på ballastene via en koblingsboks. Så satte jeg på plass alle lysrørene. Målte til sist motstanden mellom de to pinnene på støpslen jeg skulle bruke (dårlig tegn hvis det er kortslutning for å si det sånn..). Og til slutt lukket jeg igjen lokket og satte i støpslet og sjekket at alle lysrørene fungerte som de skulle...

 

Jobben forran meg etter dette var å finne riktig eksponeringstid... drev lenge og rotet rundt 2 til 4 minutter før jeg til slutt bestemte meg for å prøve 1 minutt... noe som stemte ganske bra....

Lenke til kommentar

ok :)

 

men hva bør jeg velge av disse:

 

Typ Eleffekt Sockel mm mm livslängd vid 2 000 h

TL' 8W/05 8 W G5 288 16 2 000 h 25 %

'TL' D15W/05 15 W G13 437 25 3 000 h 20 %

 

den ene er jo kraftigere en den andre, men sammtidig har jo den på 8 watt lavere bølgelengde (288nm)... er ikke 288nm bedre enn 437?

Lenke til kommentar

Det er avgengig av hvor store kretskort du vil belyse...

Den ene er 288mm lang og den andre 437mm lang... av en eller annen grunn er den lengste den billigste...

Personlig kjøpte jeg 15W lysrør, og brukte 30W ballast for to lysrør, hvis du bruker de 8W lysrørene må du bruke (ifølge elfa sin side) en 13W ballast

Du får eventuelt se på forskjellige kretskort laminat til salg... den vanligste størrelsen er vel 100mm x 160mm men det finns også større...

 

Et annet spørsmål er hvor langt det skal være mellom lysrørene... jeg brukte en viss verdi men husker ikke den... generelt bør de ikke være for langt fra hverandre men en del avstand kan du ha...

Lenke til kommentar

Ser bra ut bortsett fra at du har valgt en 36W ballast istedet for 30W (såvidt jeg ser skal du ha 33-812-66).

Og så trenger du 4x33-810-50, da tror jeg du skulle ha alt faktisk. Vet ikke hvor stor den glass platen på en printer er jeg, men et A4 ark er ihvertfall 210x324 og de skannere jeg har prøvd har noe større glassplate enn et A4 ark... men er ihvertfall viktig at du får på plass tubene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...