Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc restarter ( system recoverd from serious error)


Anbefalte innlegg

hei

har bygget en pc sjøl fra ps data

den fungere fint uten om nor jeg spiller

etter en stund med spilling datt jeg ut til desktop med dei siste driverene far asus sin heime side(asus grafikk kort)

å nor jeg oppdaterte til nysete drivere fra Nvidia 81.98

restarter maskinene seg ved spilling å jeg får jeg denne feilmeldingen:

 

"the system has recovered from a serious error"

 

tempraturene ligger på det dei skal

å ingen kresj uten om(lot den stå på over natt) med musikk spillende

 

grafikk kortet har strøm tilkobling som jeg har koblet til

 

har tatt mem test men fant ingen feil på ram mine

 

 

oppset:

 

strøm :

Hiper 580W Modular ATX 2.2/12 Device Con./SATA/APFC/Silent 18dB Black

 

skjermkort

Asus geforce EN7800gtx

 

prosessor

Amd 64 4000+(boxed)

 

hoved kort

MSI K8N Diamond Plus

ram:Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel

 

 

tillegs opplysninger:

vcore 1.44v

3.3volt=3.36

+5v=5.44v

+12v=12.4

PCIE volt= 1.5 V

 

temp idel

cpu temp= 33

sys temp = 35

grafikk kort 35

har lastet ned nyeste drivera til HK å Bios

 

nor jeg monterte inn HK sjekket jeg at der var rett antall skruer til HK å at dei stemte overens

sjekket opp hvordan ram skulle stå vist dei var dual core å det stemte

(kan bruke dual core ram selv om jeg ikke har dual core prossesor?) lite peiling på akkurat denne delen her

 

 

har koblet til strøm direkte på skjermkort(skal du også bruke 4 pins strøm koblingen på hk kortet samtidig?) kan det skade kortet vist begge har stått i?

 

 

hvordan kan jeg teste om noe er gale med cpu?

 

prøvde et ram teste program(huska ikke hva det heter) men fant ingen feil der i verfall.

 

forslag til program til feilsøking?

har lite peil nor det kommer til akkurat det så helst en link med litt forklaring med

 

på forhånd takk for all hjelp :w00t:

 

berre spør om noe ekstra opplysinger trengs!

 

har en smule skrive å lesevansker som dere sikkert ser...

berre spør om noe er uklart

Endret av acerview
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har lest i manualen men fant ingen direkte info om den skulle kobles til eller i fra

å har prøvde med beggge i å også kun 1 tilkoblet

 

det jeg er litt redd for er at kansje cpu kan vere skada

 

på grunn av at jeg ikke viste der var cpu strøm kobling på HK å starta maskina uten den i.. å da fekk jeg opp hved hjelp av lys diodene at cpu var skada eller feilmontert så jeg tok den ut å inn noen ganger å var kansje litt for harhente..

fann senere ut at det var strøm jeg manglet

 

men er redd jeg skada cpu så derfor lurte jeg på hva sort program jeg kan bruke for å sjekke dette.

 

virker litt usansynlig at dette er feilen siden skjermkort driverene har en påvirkning på hav feil meding jeg får\ikke får

 

men vil uansett prøve å utlukke cpu som mulig problem

 

på forhand takk :tease:

Lenke til kommentar
send Cpu inn på garanti og si det er feil med den.. så får du ny tilsendt å må kansje sende defekt cpu tilbake.

5577996[/snapback]

 

gjelder garantien forsatt vist jeg har bygd PC sjøl?

for ta meg en telefon å høre

å hvordan sjekker jeg minnetimings å hva skal dei ligge på eller over?

 

 

EDIT: ok tok å ruska ut og inn grafikk kortet og satte i 4 pins strømen. å nå detter jeg kun ut i desktop igjenn. med dei nyaste nvidia driverane(før så restarat maskina å jeg fekk en feilmelding med same drivera)

Endret av acerview
Lenke til kommentar

ok har gjort litt feil søking å oppdaga nor jeg fjerner den ene minne brikken fungerer maskina het stabilt!

 

har byttet på ramm brikkene(for å teste om den ene var skada) men virka like stabilt

har godd over manualen mange ganger å slik jeg fårstår det har jeg koblet rett ved dual channal minne

 

står at du skal koble i dimm1 og dimm2(green and purpel) eller dimm3 og dimm4(green and purple)

 

har ikke testa i dimm 3 og 4 enda for kan ikke forstå at det skal vere feilen?

 

lurte på om det er noe i bios jeg må forandre?

har lite peiling på bios oppsett

Lenke til kommentar

ta ut strømpluggen på PC´n og trykk på påknappen et par ganger så du er sikker på at du har tømt maskinen for strøm.. etter det ar du ut CMos(jumper) på hovedkortet og så setter du den på igjenn på samme plass.. og da er Biosn nullstilt.. og så ser du i manualen å stiller inn etter det som står dær!

vis du har 2 ram brikker så sett dem i purple ellr Green.for vist begge er i samme farge da er de sottet i dual channel!

Lenke til kommentar
ta ut strømpluggen på PC´n og trykk på påknappen et par ganger så du er sikker på at du har tømt maskinen for strøm.. etter det ar du ut CMos(jumper) på hovedkortet og så setter du den på igjenn på samme plass.. og da er Biosn nullstilt.. og så ser du i manualen å stiller inn etter det som står dær!

vis du har 2 ram brikker så sett dem i purple ellr Green.for vist begge er i samme farge da er de sottet  i dual channel!

5587543[/snapback]

 

men i manualen står det at dual channel skal kobles KUN i dimm 1 og 2 eller dimm 3 og 4(green/green eller purple\purple er for singel side)

dimm 1 er green

dimm 2 er purpel

dimm3 er green

dimm4 er purple

dual side er samme som dual channel?

Lenke til kommentar

På ditt kort er det enten slot 1 og 2 eller slot 3 og 4 som gjelder ved dual-minne.

Det er også svært viktig at minnebrikkene er identiske ved dual.

 

OG, hentet fra support til MSI:

Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

Endret av O. B. Lix
Lenke til kommentar
På ditt kort er det enten slot 1 og 2 eller slot 3 og 4 som gjelder ved dual-minne.

Det er også svært viktig at minnebrikkene er identiske ved dual.

 

OG, hentet fra support til MSI:

Due to the High Performance Memory design, motherboards or system configurations may or may not operate smoothly at the JEDEC (Joint Electron Device Engineering Council) standard settings (BIOS Default on the motherboard) such as DDR voltage, memory speeds and memory timing. Please confirm and adjust your memory setting in the BIOS accordingly for better system stability.

5599128[/snapback]

 

ok men hva skal jeg forandre av bios instillingene? regner med det er tallene på ram brikkene(cl= 1-23456) som skal settes i bios? men hvilken tall skal hvor? noen guider på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...