Gå til innhold

Bærbar pc til 5-7000 kroner


Anbefalte innlegg

..de jeg kjenner med semperon sliter med temp over 50 grader idle, selv med pm har jeg 35.

5613597[/snapback]

På bærbar avhenger dette i hovedsak av kjøleløsningen og hvordan den er kalibrert. Det er nemlig kun om å gjøre å holde temperaturen nede på et akseptabelt niva, og samtidig holde støynivået nede. På de bærbare jeg har hatt har vifta hatt innslagspunkt omkring 50 grader, og således vil idletemperaturen ligge deromkring. Dette gjelder også min forrige som inneholdt en PM 1.5ghz Dothan. Skal man få lavere idletemp (noe som i og for seg ikke har noen fordeler på en laptop) oppnår man kun mer viftekjøring med økt strømforbruk og støy som følge.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare innom for å nevne at Inspiron`en jeg kjøpte nå kan leveres for under kr. 5000 fra Dell.

 

Har faktisk allerede vært av med kjøleren og røsket av thermalpad`en og lagt på AS5...resultatet er at vifta nå bare går i 5-10 sekunder av gangen mot ca. 15-20 før. Ikke av stor betydning siden man må legge øret nedtil maskina for å høre at den i det hele tatt går, men kjekt å optimalisere litt.

 

Det ser ut som det er veldig enkelt å bytte cpu på denne laptopen, kun et deksel over kjøleren. Dermed kan jo Celeron`en enkelt få nytt hjem i htpc`en i overklokket tilstand om man skulle finne det formålstjenlig med å sette inn en Pentium M i laptopen. Den drar faktisk WMV-HD 1080p på originale 1.5ghz med ca 80% load...

 

Om man har tenkt seg maskinen med P-M er det penger å spare på kjøpe med Celeron og oppgradere selv. Det koster nemlig kr. 2100 ekstra fra Dell å få PM. Kjøper du PM`en selv betaler du ca. kr. 1600, og så sitter du der med Celeron`en i tillegg. Sistnevnte koster vel ca. kr. 700 å kjøpe ny. Ergo; 1200kr. billigere å oppgradere selv.

:)

Lenke til kommentar

har dell fan programmet på min og orginalt går vifta da cpu topper 59 grader. Dette har jeg stilt ned til 55 og 58 da skal den gå på fullt ...... den når aldri fullt og vifta går rolig under spill og den kommer ikke opp i mer enn 55 grader maks.

 

Har tenkt på å skifte til artic silver paste på cpu, men du har ikke bilde av hvordan insprion`en din ser ut uten dekslet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...