Gå til innhold

Noen som kan si litt om ulike prossesorer?


rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Begynner å kikke litt etter en ny bærbar pc nå. men ser det finnes så mange forskjellige prossesorer. var en pc jeg kikket på der mener jeg at den kostet et par tusen ekstra hvis man skulle ha den med dual core prossesor, men de var oppgitt til like mange mhz.

 

Regnes prossessor hastigheten ut på en annen måte på bærbare pcer enn vanlige?

For ser jo at mange dyre bærbare bare har 2ghz, mens på stasjonære så får man vel over 3ghz nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Begynner å kikke litt etter en ny bærbar pc nå. men ser det finnes så mange forskjellige prossesorer. var en pc jeg kikket på der mener jeg at den kostet et par tusen ekstra hvis man skulle ha den med dual core prossesor, men de var oppgitt til like mange mhz.

 

Regnes prossessor hastigheten ut på en annen måte på bærbare pcer enn vanlige?

For ser jo at mange dyre bærbare bare har 2ghz, mens på stasjonære så får man vel over 3ghz nå

5564931[/snapback]

 

Det jeg kan si noe om er forskjellen på de tre forskjellige Intel CPU's:

1. Pentium M

2. Celeron M

3. Core Duo/solo

 

Pentium M og Celeron M har vært i gamet en stund nå (ca. 2 år?) og funker veldig greit, for å finne ut hvor mye en Pentium M tilsvarer i en stasjonær Pentium kan du gange Ghz tallet med 1,5. Dvs at en 2,2 Ghz Pentium M yter tilsvarende en Pentium 4 3,3 Ghz. En Celeron M bruker samme arkitektur som Pentium M, men med mindre Cache og ikke speedstep teknologi. Noe som betyr at den blir tregere og varmere/bruker mere strøm ettersom den ikke kan skru ned Ghz.

 

Core Duo har to kjerner som opererer på alt fra 1,66 til 2,13 Ghz, disse CPU's har 2 MB cache og er like raske som tilsvarende Pentium M for programmer som ikke er laget for dobbeltkjerne, men opptil 60% raskere på programmer som er optimalisert for bruk av dobbeltkjerne.

 

Core Solo har bare en kjerne aktivert, men er samme arkitektur som Core Duo. Vil yte omtrent tilsvarende med en Pentium M. kommer kun i 1,66 Ghz.

 

Håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Windows XP støtter dualcore allerede, bare for å ha nevnt det. Men problemet foreløpig er at det ikke er så mange programmer/spill som støtter dualcore enda, slik at de fleste spill/programmer foreløpig kun benytter den ene kjernen.

 

Men dette kommer helt sikkert til å bedre seg rimelig kjapt, siden flere og flere skaffer seg dual core for tiden. ;)

Lenke til kommentar
takk, det hjalp veldig:)

 

Men er det mange programmer laget for dual core? Vil for eksempel windows vista være det?

5565004[/snapback]

 

Windows vista vil vel utnytte dual core mye bedre en xp og 2000 gjør idag, men både xp og 2000 bruker og utnytter begge kjernene.

 

Og det begynner og komme flere og flere programmer, spill og drivere som tar i bruk begge kjernene. Så det vil absolutt være en fordel med en core duo cpu forran en core solo.

Lenke til kommentar
takk, det hjalp veldig:)

 

Men er det mange programmer laget for dual core? Vil for eksempel windows vista være det?

5565004[/snapback]

 

 

Mulig jeg bæsjer på leggen her, men jeg våger meg frempå.

 

Dual core er en ytelsesøkning som ikke krever spesiell tilpasning av programvaren som kjører på den. MEN... skal du ha nytte av ytelsesøkningen må OS'et støtte flere prosessorer. Hvis ikke oppfatter OS'et dual core prossessoren som en vanlig prossessor.

 

Sjekk "ditt" OS for å finne ut om det støtter flere prosessorer. Vista kommer til å ha slik støtte, som jeg også mener XP har i dag.

Lenke til kommentar

Det bør kanskje nevnes at dual core også kan føre til ytelsesøkninger ved bruk av programmer som IKKE benytter dual core dersom man f.eks. kjører flere programmer samtidig. Da vil programmene fordele ressursene sine slik at ett program f.eks. jobber i kjerne 1 mens et annet jobber i kjerne 2.

 

Dette kan også overstyres i oppgavebehandleren, slik at man f.eks. kan tvinge et videoredigeringsprogram til å kun benytte den ene kjernen, mens man fortsatt har den andre kjernen til rådighet. Resultatet er at maskinen fint kan brukes videre selv om den samtidig jobber hardt med å komprimere video.

Lenke til kommentar
takk, det hjalp veldig:)

 

Men er det mange programmer laget for dual core? Vil for eksempel windows vista være det?

5565004[/snapback]

 

 

Mulig jeg bæsjer på leggen her, men jeg våger meg frempå.

 

Dual core er en ytelsesøkning som ikke krever spesiell tilpasning av programvaren som kjører på den. MEN... skal du ha nytte av ytelsesøkningen må OS'et støtte flere prosessorer. Hvis ikke oppfatter OS'et dual core prossessoren som en vanlig prossessor.

 

Sjekk "ditt" OS for å finne ut om det støtter flere prosessorer. Vista kommer til å ha slik støtte, som jeg også mener XP har i dag.

5565030[/snapback]

 

Det er ikke riktig at Dual core automatisk gir en ytelsesforbedring i alle programmer.

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2648&p=1 sjekk denne testen for en sammenligning av Core duo , X2 og Pentium M. Der vil du se at Core duo stikker fra PM i de fleste tilfeller, men ikke alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...