Gå til innhold

Kommentarer på snusfornuftig arbeids/BF2-PC?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har prøvd å sette opp et forslag til en stille arbeids/hjemme-PC som samtidig drar rundt BF2 med akseptabel (60+) fps. Hovedvalg er 7800GT + AMD 64 X2 3800+ :

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=24741

 

Kriterier for valg er:

* Value for money

* God skjerm med mer enn 1280x1024 oppløsning

* Stille

* God spillytelse i BF2

* Arbeidshest for serverutvikling (> 1GB minne)

 

 

Har fire kjappe spørsmål:

 

1.) Er dette riktig utgangspunkt, eller finnes det andre kombinasjoner som gir bedre ytelse og/eller stillhet for pengene?

 

2.) Henger disse valgene sammen i det hele tatt (kommer jeg f.eks til å oppdage at kabinett og hovedkort/CPU ikke passer sammen, eller at jeg har gjort noen andre blødmer?

 

3.) Mangler jeg noe essensielt (vifter, CPU-kjøler, kabler, kjølepasta, festeanordninger), eller får man tilsendt det man trenger i pakkene?

 

4.) Klarer jeg, som ikke har satt mine ben i et hovedkort siden 1992, å skru dette sammen? Har relativt grei teknisk innsikt, og er kretsmester i kaldlodding...men jeg aner f.eks ikke hvordan kjølepasta ser ut. Eller smaker.

 

Og et tilleggsspørsmål (mer sutring enn et spørsmål, når jeg tenker meg om):

 

Er det bare jeg som irriterer meg over at skjerm-standarden for alt under 20 tommer ser ut til å være 1280x1024? Synes at min laptop med 15 tommers skjerm og 1400x1050 har perfekt avveining mellom skjermareal og oppløsning, så en 17 eller 19-tommers stasjonær burde da hatt minimum 1600-oppløsning...?

 

- Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For liten PSU 350W blir litt i minste laget.

 

Hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter ett kabinett som ikke har PSU medfølgende og heller kjøpt en HIPER eller MIST PSU i tillegg.

 

Webcam og mus virker som bottom of the drawer POS. Skal du game, kjøp en skikkelig mus :p Legg litt mer penger i webcam, så får du noe som ikke ser ut som det er fra 1999 på kvalitet ;)

 

ellers ser det greit ut om du ikke skal klokke (da ville jeg kjøpt bedre minne)

Lenke til kommentar
For liten PSU 350W blir litt i minste laget.

 

Hvis jeg var deg ville jeg sett meg om etter ett kabinett som ikke har PSU medfølgende og heller kjøpt en HIPER eller MIST PSU i tillegg.

 

Webcam og mus virker som bottom of the drawer POS. Skal du game, kjøp en skikkelig mus :p Legg litt mer penger i webcam, så får du noe som ikke ser ut som det er fra 1999 på kvalitet ;)

 

ellers ser det greit ut om du ikke skal klokke (da ville jeg kjøpt bedre minne)

5549825[/snapback]

 

Jeg lurte litt på det med strømforsyning, men så sier Big SturL i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=532579 at en strømforsyning på 350W holder så lenge man ikke skal ha SLI eller lignende. Og det skal jeg jo ikke...i alle fall ikke enda :-)

 

WebCam var forsåvidt ment å være POS (bare mora mi som forlanger å se meg innimellom), men musa må være bra. Får se etter alternativer der.

 

- Trond

Lenke til kommentar
Jepp. Men så er det også støy å tenke på. En  PSU på 350w som følger med ett kabinett til under 1000lappen kan ikke være særlig god, verken på rails eller støynivå.

 

Kjøper du f.eks. en MIST 500w får du en strømforsyning som er dønn stabil og som du ikke hører ;)

5550215[/snapback]

 

 

Har endret litt på den nå:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=24741

 

Erstattet kabinettet med et CoolerMaster Cavalier 3 (evt. 1, som ser kulere ut og koster det samme), og et NorthQ 400w PSU. Har her valget mellom 24-pins kontakt eller ikke, men hva skal denne matche? Hovedkortet?

 

- Trond

Lenke til kommentar

Ville vurdert dette hovedkortet, lydløst og kanonbra :thumbup:

 

Du trenger 24-pins psu fordi du har bygger et mad 64-system og disse hovedkortene har 24-pins strømkontakt. Er mulig å kjøre med 20-pins dersom du bruker en overgang, men er jo ikke noe vits i det.....

Endret av Fixit
Lenke til kommentar
Er mulig å kjøre med 20-pins dersom du bruker en overgang, men er jo ikke noe vits i det.....

5551231[/snapback]

 

 

Og i værstefall kan det drepe Hovedkortet... Jamnført med DFI sine anbefalinger om native 24 pin PSUer og døde kort...

5551368[/snapback]

 

 

Right. 24-pins it is.

 

Men klarer jeg å skru dette sammen sjøl med bare erfaring fra å fikle på hovedkortet til 386-maskiner i forrige århundre? Eller bør jeg overlate dette til fagfolk (dvs. en eller annen kvisete guttunge i 14-års-alderen) ?

 

- Trond

Lenke til kommentar

 

Men klarer jeg å skru dette sammen sjøl med bare erfaring fra å fikle på hovedkortet til 386-maskiner i forrige århundre? Eller bør jeg overlate dette til fagfolk (dvs. en eller annen kvisete guttunge i 14-års-alderen) ?

 

- Trond

5551507[/snapback]

 

 

Jeg vil ikke tro at det byr på noen problemer. Bare ikke vær typisk mann og tro at du ikke trenger instruksjonsblokka ;) Ta deg god tid, gjør det til en læreopplevelse. De fleste tingene passer bare oppi en plass, uten særlig knuffing (ram kan trenge litt kraft for å få nedi skikkelig..).

 

Tror det skal gå fint jeg, spesiellt hvis du ikke er TOTALT nybegynner inni en PC (hvis du har rota i en 386 så vil jeg si du er kvalifisert ;) )

Lenke til kommentar
Ville vel sett på et annet hovedkort.

 

SE er vel så nedstrippet som du får det eller ?

5551567[/snapback]

 

Hva får man ved å gå opp et hakk eller to? Ser at det kan være en fordel å erstatte vifta med en Zalman (?)-kjøler, så jeg har lagt til en slik samt kjølepasta på handlelista. Men hvis hovedkortet da holder kjeft, og har tilstrekkelig antall PCI-E-slots osv., er det ikke da OK?

 

Tilbyr MSI bedre "value for money"? Ser at de har et SLI ATX-kort til omtrent samme pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oooooog....den fungerer!

 

Fulgte ikke med bruksanvisning eller strømkabel til kabinettet, så det tok litt tid før jeg skjønte tegninga. Montering av CPU var litt mer spennende enn jeg satte pris på (Ikke lett å sørge for antistatiske forhold når katten hele tiden prøver å bosette seg i hovedkortet). Rotet litt med kablingen til hovedkortet. Svart skjerm og diagnose "CPU inoperative", før jeg oppdaget at det var egen strømkabel til cpu'en. Klarte etterpå å gjøre akkurat det samme trickset (!) med videokortet, men da spratt det opp en feilmelding i windows om at jeg hadde glemt den ekstra strømkabelen. Noen i nvidia har idiotsikret chip'ene sine.

 

Den ble ikke HELT så stille som jeg skulle ønsket, men ikke halvgærnt heller. Tror strikkoppheng på HD blir første steg.

 

Ytelsen ser bra ut foreløpig, til tross for billig ram. Har ikke begynt å overklokke CPU'en, men der har jeg ikke noen store ambisjoner. Default klokking på POV 7800GT-kortet var 400/1000, som er litt lavt i forhold til de fleste andre tror jeg. En justering til 450/1100 ga 7624 poeng i 3dmark05:

http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1804968

 

Og BF2 går i 90fps på medium settings i 1680x1050. Nå har jeg bare meg sjøl å takke hvis jeg blir skutt...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...