Gå til innhold

Magnetisk svevende objekt


Anbefalte innlegg

Jeg og "snublefot" her på forumet skal sette igang et prosjekt i samarbeid med viteskapssenteret i Bergen, hvor vi skal lage en "dings" som får en kule til å sveve.

Kommer mer utfyllende informasjonen når planene er helt klare, tenkte derfor vi også kunne lage en worklog som vi kan få idè'er og input på hvordan vi skal klare å løse dette. Dette er oppgaven:

Vi skal få en kule til å sveve ved hjelp av en/flere elektro-magneter som vi skal klare å justere høyden på ved hjelp av mikrokontrollere. Det skal være sensorer som registrerer høyden og ved hjelp av sensorene skal vi justere høyden som kulen svever i ved hjelp av noen knapper.

Eg har laga en sketchup modell ( som er svært dårlig ) som eg prøver å vise hvordan vi har tenkt.

Hvilket materiale vi skal lage modellen i er ennå ukjent, og selve utformingen av modellen er heller ikkje bestemt, vi starter vell prosjektet for fullt etter helgen.

Håper dere på forumet kan hjelpe oss litt med oppgaven!

post-19689-1138967235_thumb.jpg

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, det var en skikkelig enkel modell, men vi kommer til å se nærmere på prosjektet på mandag, for så å definere prosjektet skikkelig.

 

Faktisk så tror jeg ikke vi trenger mange sensorer, men bare en flux-måler. Siden fluxen øker jo næremere legemet kommer magneten. Signalet fra fluxmåleren kan vi bruke til å beregne avstanden, og dermed muligheten til å justere høyden uten bruk av sensorer. Vel, vi har jo frem til mai å prøve ut forskjellige ting...

 

Barry Hansen var vår inspirasjon til dette prosjektet. Hans prosjekt er mye enklere enn det vi skal sette sammen, siden alt er totalt analogt. Vi skal bruke en mikrokontroller av typen PIC, muligens 16F877, som har innebygd AD-omformer. All kontroll av spolen skjer via denne kontrolleren.

 

For de som ikke har peiling på hva en mikrokontroller er, så er det i prinsippet en prosessor som har innebygd programminne og diverse maskinvaredeler som inn-utganger, analog-digitalomformer. Mengde minne og antall inn-utganger variere mellom kontrollerne.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vi har vært utrolig dårlige med å holde tråden oppdatert men her er en liten videosnutt av prosjektet i siste fase, vi fikk det til å fungere sånn passe, men vår regulator er ikke helt bra, slik at legemet oscillerer og til slutt faller ned.

Upload av film funka ikkje, her er en

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
Morsomt prosjekt! Har sett flere 'svevende objekter' holdt på plass av magneter, men tror aldri jeg har sett noe som kan endre f.eks. høyde underveis.

 

Hva med å lage en løsning som switcher mellom ulike innstillinger så den beveger seg med jevne mellomrom? - Spooky!

6386754[/snapback]

Fullt mulig å gjøre det du sier, det er bare til å ha en swith som skifter en referanse verdi vi har, slik at legemet får en annen høyde. Men kretsen vår produserer ikke nok strøm til at den kan sveve langt fra spolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...