Gå til innhold

Sony DSC-S600 eller Fujifilm F10


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt digitalkamera. Har bestemt meg for Sony DSC-S600 eller Fujifilm F10. Det er vel også litt prisforskjell på disse.

Hva vil dere anbefale? Jeg har sett at DSC-S600 har meget kraftig blitz, og F10 høy ISO. Vil en "meget kraftig blitz" gi altfor mye lys på nærbilder/altfor mye lys på feks personer i forgrunnen kontra de lenger bak?

Endret av c-audio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd Sony DSC-S600, men har hatt Fujifilm F10 4-5mnd nå. Er strålende fornøyd, så fornøyd at da kameraet gikk i bakken i Kuala Lumpur like før jul, så kjøpte jeg det samme kameraet igjen. Madamen har et Canon Digital Ixus 750 (som jeg kjøpte til henne), og jeg foretrekker F10 fremfor dette.

 

Er ingen proff fotograf, men det er to ting jeg synes er genialt med dette kameraet:

 

1. Det gir skikkelig gode innendørsbilder uten bruk av blitz. Selv når belysningen er dårlig. For meg har dette vært kjempeviktig, og var hovedårsaken til at jeg kjøpte kameraet to ganger. Selv bilder med belysning kun fra stearinlys kan bli bra, og det gjør kameraet etter min mening veldig allsidig. Skal madamen ta de samme bildene MED bruk av blitz (hun har ikke noe valg), så blir bildene...vel, hva skal jeg si...

 

2. Skarpheten. Jeg synes bildene blir veldig skarpe, og for meg er det viktig da jeg hater blurry bilder som jeg f.eks. ofte fikk med mitt tidligere Nikon-kamera.

 

 

Totto

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg skal kjøpe nytt digitalkamera. Har bestemt meg for Sony DSC-S600 eller Fujifilm F10.  Det er vel også litt prisforskjell på disse.

Hva vil dere anbefale? Jeg har sett at DSC-S600 har meget kraftig blitz, og F10 høy ISO. Vil en "meget kraftig blitz" gi altfor mye lys på nærbilder/altfor mye lys på feks personer i forgrunnen kontra de lenger bak?

5542018[/snapback]

 

Jeg skal kjøpe Sony DSC-S600 på jobben fordi det er et rimelig kamera med kraftig blitz og vidvinkel på 31mm, mens Fujifilm F10 har kun 36mm. Vi har behov for litt bedre vidvinkelmuligheter for de bildene vi skal ta (grupper av personer innendørs). Sonyen har også en optisk søker hvis du bryr deg om sånt. Det har ikke F10. Dessutene kan Sonyen bruke vanlige AA-batterier.

Ellers er nok F10 bedre på alle andre måter som noen andre her har påpekt.

 

Hvis du virkelig vil ha et kamera som tar gode bilder bør du vente til sommeren når Fujifilm sin oppfølger til F10, Fujifilm F30 kommer i butikkene. Det har en mye bedre skjerm enn både F10 og den oppgraderte versjonen F11. Det kan ta bilder med ISO-verdier helt opp til 3200. Selv om det neppe blir god kvalitet med så høy isoverdi, kan den nok ta brukbare bilder fra 800-1600. Dette kameraet kommer til å koste ca. 3300 når det kommer i butikkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...