Gå til innhold

er hardisken min ødelagt?


Anbefalte innlegg

Jeg satt å skulle prøve å partisjonere hardisken min med partition magic i dag, skjedde det noe rart med hardisken min. når den hadde kommet på 32% så kom det en error. etter det kåm jeg meg ikke inn på windows. da prøvde jeg å formatere den. men da kom denne erroren:

 

"filen 7i386/halaacpi.dll kan ikke lastes inn.

 

instalasjonen kan ikke fortsette. Trykk en tast for å avslutte"

 

Er det ikke en slags resetknapp på hardisken ellerno?? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken er nok ikke ødelagt. Det som antagligvis har skjedd er at når du prøvde å partisjonere harddisken som windows ligger på, så har den under partisjoneringen skrevet over windows filer for å gjøre av plassen som den nye partisjonen skal ha.

Så det jeg ville ha prøvd på var å starte opp datamaskinen med windows cden i, og startet system recovery, da legger den inn de filene som har blitt fjernet.

Fungerer ikke dette, ville jeg prøvd å formatere.

Lenke til kommentar
Harddisken er nok ikke ødelagt. Det som antagligvis har skjedd er at når du prøvde å partisjonere harddisken som windows ligger på, så har den under partisjoneringen skrevet over windows filer for å gjøre av plassen som den nye partisjonen skal ha.

5542026[/snapback]

PartitionMagic er ett såpass oppegående program at den ikke skriver over, men flytter dataene dersom det er nødvendig.

Det er altså ingen fare å bruke på samme harddisk som windows ligger på, jeg har brukt PQM på utallige maskiner uten problemer.

Uforutsette feil under flytting/partisjonering (i mine tilfeller kun av typen strømbrudd) kan ofte la seg fikse med tipset jeg gav her.

 

Vet ikke hva som har forårsaket problemet ellers, da trådstarter ikke har skrevet feilmeldingen han fikk i PQM, kan ha vært en skadd sektor eller noe.

 

Problemet han har i etterkant med feil under installasjonen kan kanskje ha med en skadd sektor eller noe så enkelt som riper/skade på Windows-CD'en hans.

 

St. Anders, under reinstallasjon, har du kun formatert partisjonene eller slettet alle partisjoner og så opprettet på nytt ?

 

Ellers får man lastet ned diagnose-disketter fra de fleste harddisk-levrandører. Dette kan også være en mulig løsning.

 

Lykke til videre St.Anders

Lenke til kommentar
PartitionMagic er ett såpass oppegående program at den ikke skriver over, men flytter dataene dersom det er nødvendig.

Det er altså ingen fare å bruke på samme harddisk som windows ligger på, jeg har brukt PQM på utallige maskiner uten problemer.

Uforutsette feil under flytting/partisjonering (i mine tilfeller kun av typen strømbrudd) kan ofte la seg fikse med tipset jeg gav her.

 

Vet ikke hva som har forårsaket problemet ellers, da trådstarter ikke har skrevet feilmeldingen han fikk i PQM, kan ha vært en skadd sektor eller noe.

 

Problemet han har i etterkant med feil under installasjonen kan kanskje ha med en skadd sektor eller noe så enkelt som riper/skade på Windows-CD'en hans.

 

St. Anders, under reinstallasjon, har du kun formatert partisjonene eller slettet alle partisjoner og så opprettet på nytt ?

 

Ellers får man lastet ned diagnose-disketter fra de fleste harddisk-levrandører. Dette kan også være en mulig løsning.

 

Lykke til videre St.Anders

 

 

hv vill det si å ha en skadd sektor?

jeg hadde bare en partisjon før jeg begynte med partition magic. jeg har ikke slettet noen partisjoner etterpå.. lurer på om feilen skjdde når den håldt på med endring av størrelse på partisjonen min.. så tror ikke den rakk å lage noe ny partisjon. jeg formaterte vertfall hd 0 eller hva den heter. men i windowsinnstalasjonen kommer den erroren etter noen få sekkunder etter boot from cd. har prøvd med 3 forskjellige cd´r. så det er nokk ikke hakk i cd´n

Lenke til kommentar
hv vill det si å ha en skadd sektor?

 

har prøvd med 3 forskjellige cd´r. så det er nokk ikke hakk i cd´n

5543363[/snapback]

 

Harddisken deles opp i sektorer for å "gruppere" data sammen, slik at det kan finnes fram.

Mer om det på Wikipedia

Når jeg sier en skadd sektor mener jeg at en liten del av harddisken kan være skadet, slik at man ikke kan lese/skrive til den. De fleste formateringsprogrammer vil ordne det slik at filsystemet ikke bruker den sektoren etterpå.

 

ZullE har gitt deg et godt tips, jeg gjør tilfeldigvis akkurat det samme nå med en harddisk jeg skal bruke i ett prosjekt på skolen :p *krysse fingrene*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Tror jeg må lage en tråd om harddisk-rescue, mange som lurer på de samme spørsmålene her.

 

Uansett, jeg anbefaler UBCD4WIN (Ultimate BootCD for Windows), TestDisk fra www.cgsecurity.org og ACTIVE @ Undelete fra www.active-undelete.com. Når det gjelder å finne tilbake til partisjoner, formatert data og ødelagte/feilaktig informasjon på din harddisk, kan TestDisk hjelpe deg.

 

TestDisk: http://www.cgsecurity.org/testdisk.html

UBCD4WIN: http://www.ubcd4win.com

 

Hvorfor skriver jeg dette? Hovedsakelig fordi jeg klarte f*en meg å "u-partisjonere" 200GB på min gamle disk som inneholdt svært mye viktig informasjon. Jeg setter min lidt til de programmene over foreløpig.

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...