Gå til innhold

hvordan partisjonere, noen som vet hvordan ?

Myou

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hvordan partisjonerer jeg ?

har bare en sånn (C:), kunne trengt en til.

:)

Endret av 4S Matrix
Videoannonse
Annonse
Skrevet
hvordan partisjonerer jeg ?

har bare en sånn (C:), kunne trengt en til.

5541021[/snapback]

Du må ha en oppstarts disket og starte opp med den komadoen du bruker heter fdisk resten er nokså enkelt

Og : tegnet er Alt+ø tror jeg!!

håper deg hjalp deg!! :thumbup:

Skrevet

hvis du ikke har en oppstarts disket kan du lage en i windows

Step 1. sett en tom/disk du ikke skal bruke lenger i diskett stasjonen

Step 2. høyre klikke på disketstasjonen

Step 3. trykk formatere/formate

Step 4.trykk på "Gjør dette til en oppstartsdiskett for MS-DOS"/"do this to a startup disk for MS-DOS"

:thumbup::thumbup::roll::thumbup::thumbup:

Skrevet

Tror ikke det ligger fdisk eller format på den disketten der. Så skal han godt nok være ekspert i dos.

Vil du dele dit C drev i flere partitioner, så skal du bruke et program som PartitionMagic, eller lignende. Så beholder du alt av data. Dog, så ville jeg ikke gått i lag med dette, uten å ha en med som kjente programmet.

Eller, du kan installere windows forfra, og partitionere under installasjonen. Det er enkelt nok, du skal bare sørge for å lese ALT og følge anvisning. Her vil du så selvfølgelig miste alt av data.

Hilsen tukols

Skrevet (endret)

thanks for all answers !

takker !

men har et spørs. til. er bedre å ha 2 partisjoner eller bare en, eller kommer det bare ann på en selv om en vil ha en til ?

Endret av 4S Matrix
Skrevet (endret)

Det er bedre å ha 2 partisjoner. Grunnen at hvis du får problemer i Windows og må formatere for å komme i gang igjen, og du har samlet datafilene på partisjon D:, så er det mindre sjangs for at de forsvinner.

PS. Man bruker ikke floppy og fdisk for å partisjonere nå. Det var noen år siden det ble gammeldags. I dag booter man XP CD'en.

Endret av hårek
Skrevet

Etter nyinstallasjon og partitionering av HD, er det første jeg gjør, å oprette en mappe på D (eller annet drev hvis flere) og navngi den "dokumenter" Heretter højreklikke på mappen "dokumenter". Velger egenskaper og flytt. Nå velger jeg mappen dokumenter på D drevet, og siger OK til at alle mapper og innhold skal flyttes med.

Hver gang jeg nå skal gjemme noe, kan jeg gjemme det direkte i mappen "dokumenter" som kommer opp som første valg. Slipper for å "browse" meg fram til annet drev og mapper.

Uansett hvor mange ganger du nå trenger å formatere og installere windows, vil det aldrig berøre "mine dokumenter". De ligger trygt og godt på "D" drevet.

Ved neste installasjon er det bare samme framgangsmåte, men nå siger jeg nei til å flytte med mapper og filer. Nå ligger de der jo i foreveien.

95% av de vira, spy eller problemer som opstår treffer på C drevet. Hvis ikke prosenten er høiere. Nå ligger alt av data godt beskjyttet på annet drev, og blir ikke ramt av den type problemer.

Hilsen tukols

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...