Gå til innhold

Write access til NTFS disk


Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få write access til NTFS disken?

 

Har en ødelagt harddisk (i følge windows) som jeg skal hente ut filer fra og overføre til ekstern harddisk.

 

Har prøvd i root bruker uten å finne ut noe.

 

(Jeg er helt ny i Linux)

 

BTW: Jeg har ikke ieee1394 på min maskin så jeg kjører ubuntu live på hans maskin.

Endret av Xbox lover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en ødelagt NTFS disk han skal ha ut data av. Men siden han skal ha så mye ut, så måtte vi gå ned til han å bruke linux live fordi jeg har ikke fire wire som den eksterne harddisken hans bruker.

 

Han har en vanlig Pentium 4... i386 (hvis det var det du lurte på)

5544194[/snapback]

 

du trenger ikke write access for å hente ut data. dessuten er write access til ntfs veldig eksperimental, og vil sansynligvis fokke disken mer. read access funker bra. mount den med

 

-åpne root terminal

-skriv:

mkdir disk
mount /dev/hda1 disk

(sudo forran kommandoene om du ikke bruker en root-terminal)

 

kopier så til en annen disk/partisjon/cd-r

Lenke til kommentar
mkfs.reiser4 /dev/sdb1

or

mkfs.reiserfs /dev/sdb1

or

mkfs.jfs /dev/sdb1

or

mkfs.xfs /dev/sdb1

or

mkdosfs -F 32 /dev/sdb1

 

 

Whats the problem?

5563257[/snapback]

 

Bare for å kommentere XFS-eksempelet ditt;

XFS regnes vel ikke som helt produksjonsklart, og hva viktigere er, XFS anbefales ikke med mindre du har UPS - nødstrømsystem. XFS er rett og slett dårlig på å håndtere abnormaliteter som strømbrudd. Da vil jeg ikke akkurat anbefale dette til en ekstern harddisk, som gjerne er litt på farten.

Lenke til kommentar

Joda, XFS er produksjonsklart. Brukes tungt av SGI på deres servere, stormaskiner og visualiseringssystemer. XFS har vært vurdert som stabil i linuxkjerna siden 2.4.25.

Dog har XFS et problem med strømbrudd, men siden filsystemet er designet for stormaskiner og liknende var vel ikke dette vurdert som et stort problem. Har en HW i mangemillionklassen sikrer en seg med UPS-systemer nok. Men for hjemmebrukeren er kanskje XFS ikke helt bra; dertil også overkill.

 

EDIT: Jeg ville ikke anbefalle XFS på en ekstern HD pga asynkron skriving til disk.

Strømbrudd problemet er ikke like stort som før. Men hvis en vil ha absolutt sikkerhet kan en jo bruke ext3 med data=journal mountoption.

 

Reiser4 er derimot ikke like gjennomtestet som XFS og andre journalførende filsystemer, og da ikke vurdert som produksjonsklart av alle. Dog er grunnen til at Reiser4 holdes ute av det stabile linux treet uenighet rundt Namesys' kodestil.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
hvordan er reiserfs i forhold til ext3 med hensyn til sikkerhet / stabilitet? (sannsynligheten for å få korrupt disk / partisjon)

Kan bare snakke for meg selv, men jeg synes at ReiserFS er mye dårligere når det gjelder stabilitet en EXT3. Har hatt alt for mange diskkrasj med ReiserFS.

Endret av olear
Lenke til kommentar
hvordan er reiserfs i forhold til ext3 med hensyn til sikkerhet / stabilitet? (sannsynligheten for å få korrupt disk / partisjon)

5583885[/snapback]

Jeg snakker også bare for meg selv, men har stikk motsatt erfaring enn olear. Har aldri hatt problemer med reiserfs.

That said er jeg fullstendig enig i at ext3 sannsynligvis er et bedre kort å melde hvis du vil satse på stabilitet. ext3 er tross alt utvidet/byggd på ext2 den gamle traver av linux filsystemene, og ext2 er dønn stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...