Gå til innhold

Vil intel mac være med core eller solo være centr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil intel mac være med core eller solo være centrinomaskiner? Eller vil de ha centrinospesifikasjoner uten at apple markedsfører dem som centrinomaskiner?

5538875[/snapback]

 

 

dagens maskiner er duo core

og er etterfølgere av powerbook og imac

 

mens ibook kommer til å bli solo core

 

apple bruker samme prossesorer som alle andre pc leverandører bruker.

 

centrino er en platform ikke prossesor

så de kan faktisk få egene prossesorer men jeg tror ikke apple får noe bedre enn feks dell.

Dell er mye større.

 

les alt på www.apple.no

Endret av mrMKE
Lenke til kommentar
Vil intel mac være med core eller solo være centrinomaskiner? Eller vil de ha centrinospesifikasjoner uten at apple markedsfører dem som centrinomaskiner?

5538875[/snapback]

 

 

dagens maskiner er duo core

og er etterfølgere av powerbook og imac

 

mens ibook kommer til å bli solo core

 

apple bruker samme prossesorer som alle andre pc leverandører bruker.

 

centrino er en platform ikke prossesor

så de kan faktisk få egene prossesorer men jeg tror ikke apple får noe bedre enn feks dell.

Dell er mye større.

 

les alt på www.apple.no

5539612[/snapback]

 

Ja centrino er en plattform. Maskinen på ha intel sitt ab eller abg trådløsnettverkskort og et spesielt brikkesett er det ikke så for å kalles en centrino?

 

Vet du om apple sine bærbare med solo eller duo cpu har det, slik at man i teorien vil kunne kalle dem centrinomaskiner om ikke apple selv gjør det. Eller vet man at apple ikke komme til å kjøre på med centrino-spesifikasjoner selv om de bruker intel mobile cpu?

Lenke til kommentar

Er ikke navnet. Men centrino er jo en plattform med hensikt å gi god ytelse uten å utvikle for mye støy og varme trodde jeg.

 

Vet ikke om det er noe i brikkesettet på centrinomaaskiner som gjør den bedre med tanke på varmeutvikling/støy.

 

Jeg har nettopp bestilt en pc. Men lurte på dette av ren nysgjerrighet da de fleste pc'leverandører som benytter seg av intel mobile cpu bruker det i centrinomaskiner. Så da var jeg litt nysgjerrig på om Apple kom til å markedsføre sine bærbare med intel pentium m cpu som centrinomaskiner

og evt. ha det kjente centrinoklisteret på. Noe jeg tror de ikke vil benytte seg av hvis de skulle benytte seg av kompontenter som gjør at maskinen kan kvalifiserere seg som en centrino-maskin av samme som de kommer til å lavere med å ha et intelklister på for cpu'en som er i maskinen.

 

Selv om jeg liker både os x, xp og linux, samt apple sine maskiner er det noe med plattformen til xp jeg foretrekker. Da mener jeg ikke operativsystemet men tilgjengeligheten på programvare, at maskinvaren i prinsippet er mer mottakelig for andre operativsystem, at maskinvaren er lettere å oppgradere.

 

Håper at OS X med tiden vil la sseg installere på pc og at windows vil la seg installere på mac.

 

Da kunne det ha blitt spennende å sett hvor mange av pc-maskinvare som hadde innstallert OS X og hvor mange med mactel som ville ha installert windows. Og gjerne fått høre litt av hvilke grunner. F.eks. noen gjør det fordi de foretrekker maskinvaren til den ene foran den andre men operativsystem til den andre, mens andre trenger trenger det ene operativsystemet til jobbrelatert. Og noen foretrekker begge i dualboot f.eks. for å spille med på xp og arbeide i os x.

 

Lurer på om det skjer noe på spillfronten når mac går over på intel for fullt slika at mac blir like bra å spille på.

 

Dette ble endel of topic. Kunne gjerne laget en egen tråd om dette.

Lenke til kommentar

etter det jeg har lest rundt om kring gang på gang.. bruker apple ingen absolutt ingen egen produsert hardware alt er intel sitt...

det er altså rimeligere å gjøre det på denne måten og intel sitt eget bra det har de bevist gang på gang.

 

 

 

 

:)

ja det fungerer men ingen ting fungerer i os'et...

største problemet med osx for vanelige pc'er er drivere du finner ikke drivere rundt om kring på internett til forskjellige ting det er for dårlig støtte...

det vil koste sykt mye å utvilkle drivere for alt.

 

men vet jo aldri da :p

 

spill kommer til å bli bedre men tviler det kommer til å blomstre.. det er liksom ikke bare å lage en versjon også bruke på begge plattformene .

men flere blir det sikkert.

 

pc verden har en stor fordel med flere brukere.. utviklere ser nok på hva de klare rå selge til pc og mac.

 

feks så selges det sinnsykt mye mer spill til ps2 enn xbox

og det er mer utvalg og flere solgte maskiner.

den nye psp'en har vært fiasko i følge impotørene.

 

det er ett tøft marked.

 

har selv bestilt macbook pro gleder meg som en unge :D

menne er litt sykt betaler 18k for en maskin jeg skal bruke til web og film :p

men den er nice.. tynn å lekker :love:

må klare å vente til 24feb før den blir sendt også tar det noen dager før den kommer :hmm:

Endret av MKE
Lenke til kommentar
Håper at OS X med tiden vil la sseg installere på pc og at windows vil la seg installere på mac.

5541364[/snapback]

Det går an med x86-versjonene og du kan i tillegg legge inn linux på ppc-Macene.

5543035[/snapback]

Ja men er i x86 versjoner bare utviklerversjoner som egentlig ikke er lov å bruke? Tenkte på at det kom x86 versjon med tanke på konsumentene på både mac og pc.

 

Vet at mange linuxditroer er støttet på ppc. Windows var jo aldri støttet. Men på mactel-maskinene hadde det vært fint hvis det ble tilrettalagt for windows på mac. Vet at apple ikke gjør noe for å forhindre det. Men siderstiller det heller ikke med os x da det er det de tjener penger på. Men lurer på om de tjent mer på grunn av windowsbrukere som kjøpte mac-maskiner eller som konventerte 100% på grunn av at de fikk testet det os x i en dualboot.

 

Mange nybegynnere i linux har jo xp i dualboot slik at de har muligheten til å boote opp i operativsystemet de er vant med når de ikke får noe til eller ønsker litt avveksling.

 

Kanskje grunnen til at apple ikke vil slippe os x fi å gjøre det like brukt som xp er på grunn av da dukker virusene opp i større grad noe som gjør at sikkerheten og stabiliteteten de har bygget seg opp forsvinner?

Lenke til kommentar
Håper at OS X med tiden vil la sseg installere på pc og at windows vil la seg installere på mac.

5541364[/snapback]

Det går an med x86-versjonene og du kan i tillegg legge inn linux på ppc-Macene.

5543035[/snapback]

Ja men er i x86 versjoner bare utviklerversjoner som egentlig ikke er lov å bruke? Tenkte på at det kom x86 versjon med tanke på konsumentene på både mac og pc.

 

Vet at mange linuxditroer er støttet på ppc. Windows var jo aldri støttet. Men på mactel-maskinene hadde det vært fint hvis det ble tilrettalagt for windows på mac. Vet at apple ikke gjør noe for å forhindre det. Men siderstiller det heller ikke med os x da det er det de tjener penger på. Men lurer på om de tjent mer på grunn av windowsbrukere som kjøpte mac-maskiner eller som konventerte 100% på grunn av at de fikk testet det os x i en dualboot.

 

Mange nybegynnere i linux har jo xp i dualboot slik at de har muligheten til å boote opp i operativsystemet de er vant med når de ikke får noe til eller ønsker litt avveksling.

 

Kanskje grunnen til at apple ikke vil slippe os x fi å gjøre det like brukt som xp er på grunn av da dukker virusene opp i større grad noe som gjør at sikkerheten og stabiliteteten de har bygget seg opp forsvinner?

5543291[/snapback]

 

 

osx skal kun selges med mac maskiner det er lagt inn chip slik at osx kun skal fungere på deres maskiner så de prøver alt for å forhindre at du kan bruke dem på andre vanelige pc'er

 

apple var først ute før microsoft og mens IBM gjorde det mulig for alle å lage pc kloner ville apple kun lage dem selv.

 

de skal ha kontroll og de tjener ikke mye på osx det er hardware de tjener penger på.

 

microsoft tjener lite på windows

Det microsoft lever på er server systemer og mye annet software som office og mye annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...