Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette Speedtouch 5x6 i "Bridge" mode.


Anbefalte innlegg

For de som er interresert i ST546i i bridge-mode så har jeg laget en konfigurasjon som er helt Transparent og lagt den med i denne posten.

 

Jeg må understreke at NGT-kunder som ikke kjører PPPoE (altså som ikke er på telenor sitt nett) vil kunne få problemer da autentisering da gjøres på tidligere lag enn ethernet-laget.

Hvis du derimot er sikker på at du bruker PPPoE så kan du laste inn denne konfigurasjonen og kjører PPPoE bak nodemet i en maskin eller en ruter etter som.

 

Konfigurasjonen jeg har laget tar høyde for PVC-verdier på 8.35 og 0.100

(det er disse to som kan forekomme i Telenor sitt nett)

Brukernavnet er Administrator hvis du skulle få brukt for det passord=<blankt>

 

Last ned filen og rename den til .ini i stedet for txt. (får ikke lastet opp ini-filer til forumet)

 

Gå inn i boksen på Speedtouch - configuration - backup or restore

bla fram ini-filen og last opp. (det er meget mulig at dette står på norsk i NGT-softwaren. kjenner han duden som har hatt oversettelsejobben  )

 

Det kan være lurt å kjøre backup av den ini-filen du har først.

Skulle det skjære seg så kan du resette med knappen og laste opp din egen ini-fil etterpå.

 

Good Luck!

 

 

 

Fungerer denne med IP telefon,Nextphone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette er en Bridge-konfigurasjon (det var det som det ble spurt etter) så er det ingenting i denne konfigurasjonen som vil stoppe noe IP-trafikk.

 

det er en bridge - helt transparent...

 

Hvis du skal ha NextPhone så er jeg usikker på om dette er noe som er forbehjoldt kunder som befinner seg i NGT sitt nett. Det må du høre med dem om.

 

Konfigurasjonen jeg har lagt ut er ikke aktuell med mindre du har NGT og får ADSL via Telenor sitt nett.

 

I såtilfelle er det den ruteren som du har på innsiden av ditt nykonfigurerte Bridge-modem som en skal være kritisk til ved bredbåndstelefonien...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ikke så glad i Speedtouch selv, den ligger ikke langt fra søppelkassen da jeg byttet til ZyXEL router. Ahh... deilige tingen :!: Den har både NAT og SUA, kjører hjemmeside direkte fra egen PC hjemme og får 610 GB lagrings plass :innocent: ZyXEL er mye lettere å bruke og

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har latt hele XBOX 360 "NAT Strict" problematikken min ligge død en stund, men jeg er nå klar til kamp mot speedtouchen igjen (546i) :(

 

Spørsmålet mitt er enkelt: Kan noen bekrefte før jeg setter i gang at man får "NAT Open" på XBOX 360 hvis 546i settes i bridge (ved å gjøre som beskrevet før i denne tråden)?

 

Eller må jeg ta kontakt med NGT på nytt og se om de nå har kommet opp med en løsning?

 

Asbjørn

Lenke til kommentar

jeg var usikker på om du ville ha svar fra meg i det heletatt i og med det var jeg som la ut bridge-konfigurasjonen....

 

Men i allefall: NAT er noe som har med oversettelse av IP-adresesr og gjøre.

TCP/IP er på lag3 i OSI

 

En bridge-konfigurasjon er "strictly layer 2" altså ingen behandling av IP-adresser "what so ever"

 

På bakgrunn av dette så er keg sikker på at så lenge du har problemer med behandlingen av IP-adresser så kan ikke dette bli påvirket av din bridgekonfigurasjon.

Lenke til kommentar

Noen som har en ini til 516i, eller kan jeg bruke den som er lagt ut i tråden her til 546i?

 

Jeg har oppgradert min SpeedTouch 516i til nyeste Firmware.

Der har jeg satt den opp som bridge.

 

Jeg er rimelig ny på nettverk, men har en viss peiling, og flinkt til å famle meg fram.

 

Hvilke settings skal jeg plotte i min Linksys WRT54GL for at jeg skal få internett til å fungere?

 

Brukernavn: Kundenummer hos NGT?

passord: Aktiveringspassord hos NGT?

 

Internet IP: ?

Gateway IP: Den som SpeedTouch har?

 

osv....

 

Har forøvrig SpeedTouch 516i hos NGT som sub-leier linjen fra Telenor.

 

 

 

Drømmen hadde vært om noen kunne laste opp en ini til 516i og en cfg til Linksys-en som gav meg helt åpent nett.

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar

Du kan benytte konfigurasjonen som jeg lastet opp i denne tråden for å sette din ST516i bridge-mode.

 

Når det gjelder din bredbåndsruter (Linksys) så kan jeg ikke stort om konfigurasjonsfiler, men den må settes til PPPoE (NGT leier av Telenor sa du...)

 

brukernavnet i PPP-forbindelsen er da ditt kundenummer (p+seks tall)

passord (antagelig åtte tall)

Lenke til kommentar

Hvis du benytter PPPoE i Linksys slik som du har skissert så vil du få tildelt IP fra NGT hver gang PPP-forbindelsen blir koblet opp.

Det er ikke vanlig at den blir skiftet ut med mindre PPP-forbindelsen blir koblet ned. Hvis du må ha "fast IP" eller vite din IP til en hver tid så kan du enten betale litt for å få tildelt den samme Ip-adressen hver gang, eller benytte en dynamisk dns-tjeneste.

Dynamisk dns er gratis og du kan registrere deg på www.dyndns.org

Inne i din Linksys-router kan du deretter registrere kontodetaljene dine og du vil da ha ditt egent lille domene som til enhver tid peler mot din IP samme hva den nå er. eks: trykkertor.dyndns.org

Lenke til kommentar

Jeg trenger å telnette Speedtouch 516i.

NGT bekreftet at brukernavnet var P minus 10000 nummeret.

Men passordet er ikke mitt aktiveringspassord, og NGT kunne heller ikke se hvilket passord som skulle brukes da jeg har installert nyeste original Thomson Firmware på ruteren.

 

Med nyeste original Thomson Firmware 6.1.0.5. hva er brukernavn og passord for at jeg skal kunne telnette ruteren?

 

NGT oppgav også følgende til meg:

xvpi 2441

xvci 52

 

Hva brukes de verdiene til?

Lenke til kommentar
Jeg trenger å telnette Speedtouch 516i.

NGT bekreftet at brukernavnet var P minus 10000 nummeret.

Men passordet er ikke mitt aktiveringspassord, og NGT kunne heller ikke se hvilket passord som skulle brukes da jeg har installert nyeste original Thomson Firmware på ruteren.

 

Med nyeste original Thomson Firmware 6.1.0.5. hva er brukernavn og passord for at jeg skal kunne telnette ruteren?

 

NGT oppgav også følgende til meg:

xvpi 2441

xvci 52

 

Hva brukes de verdiene til?

6765994[/snapback]

 

Original Thomson Software legger ruteren på adresse 10.0.0.138 og 192.168.1.254

(du når den på begge adressene) Den vil da gi ut IP fra sin DHCP-server i 192.168.1.64 til 253 standard brukernavn er Administrator (husk stor A) passorder er <blankt>

 

vpi og vci er DSLAM-parametere (adresser som må være oppgitt riktig i boksen din i forhold til "ADSL-sentralen") men dette er vanligvis 8.35 eller 0.100

2441.52 er langt unna noe som blir brukt i Norge hvis det i det heletatt finnes...

Lenke til kommentar
For de som er interresert i ST546i i bridge-mode så har jeg laget en konfigurasjon som er helt Transparent og lagt den med i denne posten.

 

Jeg har lagt inn denne firmwaren din nå men kommer ikke på nett med modemet i bridge(546i).Bruker PPPoE på NGTs eget nett 6500/756.

Har koblet routeren D-link DGL-4300 etter modemet og har den i i PPPoE modus men i logn til DGL får jeg bare WAN link is down.

Noen spesielle innstillinger jeg kan ha glemt?

Jeg får derimot dette til med mitt gamle 510i i bridgemodus men hastigheten blir dårligere?

Som sagt bruker jeg PPPoE på NGT sitt nett og ikke Telenor.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
For de som er interresert i ST546i i bridge-mode så har jeg laget en konfigurasjon som er helt Transparent og lagt den med i denne posten.

 

Jeg har lagt inn denne firmwaren din nå men kommer ikke på nett med modemet i bridge(546i).Bruker PPPoE på NGTs eget nett 6500/756.

Har koblet routeren D-link DGL-4300 etter modemet og har den i i PPPoE modus men i logn til DGL får jeg bare WAN link is down.

Noen spesielle innstillinger jeg kan ha glemt?

Jeg får derimot dette til med mitt gamle 510i i bridgemodus men hastigheten blir dårligere?

Som sagt bruker jeg PPPoE på NGT sitt nett og ikke Telenor.

6775879[/snapback]

 

Regner med at du mener den konfigurasjonsfila, ikke noe firmware.... :)

det er sundt hvis du går inn på modemet og sjekker at konfigurasjonen er lastet opp. se under Speedtouch configurations details. den skal kan benytte 8.35 eller 0.100 som verdier mot DSLAM. Hvis du benytter denne på NGT-linje (ikke levert igjennom Telenor) så er verdiene enten 1.32 eller 1.33

Du kan jo bytte ut 0*100 og 8*35 i konfigurasjonsfila med NGT sine verdier...

 

Men, det høres rart ut at du prøver med noe PPPoE bak bridgen i og med det er linje levert rett fra NGT skulle tro det var PPPoA eller noe...

OK, skal ikke legge meg oppi hva du gjør etter bridgen....

 

Du kan gå inn i modemet på dets adresse og se hvilken av verdiene 1.32 eller 1.33 som er connected. (DSL-lampa må lyse først, ellers er det ingen sync med DSLAM)

Lenke til kommentar
Regner med at du mener den konfigurasjonsfila, ikke noe firmware....

det er sundt hvis du går inn på modemet og sjekker at konfigurasjonen er lastet opp. se under Speedtouch configurations details. den skal kan benytte 8.35 eller 0.100 som verdier mot DSLAM. Hvis du benytter denne på NGT-linje (ikke levert igjennom Telenor) så er verdiene enten 1.32 eller 1.33

Du kan jo bytte ut 0*100 og 8*35 i konfigurasjonsfila med NGT sine verdier...

 

Men, det høres rart ut at du prøver med noe PPPoE bak bridgen i og med det er linje levert rett fra NGT skulle tro det var PPPoA eller noe...

OK, skal ikke legge meg oppi hva du gjør etter bridgen....

 

Du kan gå inn i modemet på dets adresse og se hvilken av verdiene 1.32 eller 1.33 som er connected. (DSL-lampa må lyse først, ellers er det ingen sync med DSLAM)

 

 

Ja konfigurasjonsfila.

Og ring NGT selv hvis du er så i tvil på PPPoE over NGT sitt nett hvis du er sånn i tvil.

Konfigurasjonsfilen din var lagt inn ja men det var fjernet muligheten for laste inn ny konfigurasjon fra menyen.Så jeg har prøvd å resete den etter bruksanvisningen men det gikk ikke,det resulterte i at resetknappen gikk til hel..te fordi jeg tok for hardt i .Jeg skrudde opp hele boksen og prøvde resete den med en skrutrekker rundt kretsen der resetknappen er uten hell.Da så jeg modemet som tapt og prøvde for moroskyld og kortslutte to av bena på en chip foran resetknappen,det gnistret svakt og dioden slo seg av og lyste rødt.

Når jeg jeg prøver å komme meg inn på routeren virker ikke passordet Administrator som jeg trodde var default men den kan jo være ødelagt.

Har prøvd Guest og Bemyguest som var ditt passord også uten hell(det var det siste passord og brukernavn som virket).

Ser ut som jeg må kjøpe nytt modem.

Noen forslag til et? :cry:

Lenke til kommentar
"Bemyguest" er feil stavet i ini-filen.

Administrator som pålogging fungerer heller ikke med den ini.filen som ligger i tråden her.

6787115[/snapback]

 

Den er grei. Skal gjøre en rework av den og legge den ut på nytt.

skal også legge til de PVC-verdiene som NGT bruker i sitt nett slik at de som har PPPoA støtte på sine bredbåndsrutere skal kunne benytte dette.

Lenke til kommentar

NGTbridge.txtOK, her er den nye bridgefila.

 

Tekniske data:

Modem nåes på 10.0.0.1

login: Administrator / <blank> eller Guest / bemyguest

PVC-verdier Telenor: 8.35 og 0.100

PVC-verdier NGT: 1.33 og 1.32

(1.33 er kunn til bruk som registreringsPVC og det vil ikke gå å surfe over denne)

 

Last ned txt-filen og navn den om til user.ini

gå inn med FTP til modemet i dl-katalogen (benytt Windows FTP i ledetekst)

skriv cd dl (for å gå til dl-katalogen)

skiv bin (for binær overføring)

skriv put og dra filen inn i ledeteksten

tast enter og filen overføres.

gå ut av FTP og restart modemet.

Modemet starter nå på user.ini.

 

Hvis du vil så kan du resette modemet med knappen bak og du er kvitt filen igjen.

 

Det er nok mest aktuelt å benytte denne bridge-konfigurasjonen for de som har linje levert fra NGT, men igjennom telenor sin DSLAM. (ring og hør med NGT om dette) det er da nødvendig å gjøre en PPPoE fra utstyr bak bridge-modemet.

 

Den kan i teorien også benyttes hvis du har linje levert fra NGT sitt utstyr og vil kjøre modemet i bridge for så å benytte PPPoA i utstyr bak modemet

Du må da ha en bredbåndsruter som støtter PPPoA (Ikke PPPoE som alle støtter)

 

OK, gutta good luck!

Lenke til kommentar
Må jeg overføre den via FTP?

Kan jeg ikke logge meg på ruteren, og laste den opp som restore ini-file?

6789020[/snapback]

 

Jo hvis du har muligheten.

Jeg pratet med Knopfix i forbindelse med salg av et modem der han sa at han ikke hadde mulighet til å kjøre "set up" inne web-interfacet. NGT har nok fjernet dette. Derfor kunne det være en mulighet for at NGT har fjernet restore-ini file i softwaren sin også. Desuten så blir instillingen scriptet inn i tillegg til den ini-filen som kjører allerede, hvis du benytter denne funksjonen. Dette går bra i de fleste tilfeller, men avhenger av at det er ikke er brukt like variabler i filen som blir lastet opp som i den som allerede kjører. Hvis det kræsjer så blir modemet resatt. (ikke værre altså...)

 

Dette er grunnen til at jeg anbefaler å laste den opp med FTP og restarte modemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...