Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

wl-500g og Canal Digital


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har problemer med å holde på WAN-tilkoblingen på en Asus wl-500g koblet til et Thomson broadband modem fra Canal Digital. Jeg har tidligere benyttet samme ruteren sammen NGT uten problemer.

 

Jeg får nettet til å fungere fint, både kablet og trådløst, men ruteren mister adressen etter noen dager. Når dette skjer må jeg "jumpstarte" modemet med en pc før jeg kobler til ruteren igjen.

 

Har noen vært borti noe lignende eller er det et spesielt oppsett jeg må bruke? Har prøvd å finne info om Canal Digital sine protokoller på nettet uten hell..

 

Pri

Endret av pri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan Thompson boksen funker?

 

Må jeg legge inn MAC adressen til modemet i ruteren?

 

Pri

5536992[/snapback]

 

Tror ikke det. Hadde det vært Mac-lås på

modemet hadde du ikke fått noe nett.

Virker som du blir disconnecta når CD fornyer

ip-en din. Sjekk WAN settings på routeren og sett

den til "Automatic Reconnect", eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Jeg har også en (to faktisk) WL-500g, og bruker den uoriginale firmwaren det linkes til her. Den er basert på den offisielle versjonen, og web-grensesnittet er således veldig likt. Kjernen er den samme, men det er lagt til noen funksjoner, hacks og fikser. Siden den kjører Linux er det ikke måte på hva du kan få den boksen tilå kjøre. Jeg kan i alle fall garantere at jeg aldri i verden kommer til å legge tilbake den originale firmwaren fra Asus på mine to enheter!

 

Gå for den uoffisielle firmwaren fra Oleg (http://oleg.wl500g.info/) du.

Lenke til kommentar
muffe Postet i dag, 21:49

  Kan problemet ditt være dette: http://www.wl500g.info/showthread.php?t=571 ?

 

Dette har jeg på en annen wl-500g som jeg bruker selv. Skjer som oftest ved stor belastning over lokalnettet og ved spilling. Skal prøve ut uoriginal firmware på denne også.

 

Den ruteren som er koblet til CD sitt nett har kun en maskin tilkoblet, så der er det nok et annet problem. Det er nok som shakur skriver at den ikke får med seg at CD endrer IP til kabelmodemet, selv om det virker merkelig at denne skal endres så ofte..

 

Skal prøve med firmwaren dere linker til, er jo ikke dumt med uoriginal firmware så lenge den funker :p

 

Pri.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei.

 

Jeg må nok skuffe deg.. Jeg har ikke kommet noe lengre med problemet mitt, men så har jeg ikke hatt tid til å prøve så mye heller. Jeg la inn oleg sin firmware uten at det hjalp, ruteren mister fortsatt forbindelsen etter et par timer/dager..

 

Problemet ligger nok i kommunikasjonen mellom kabelmodemet og ruteren, har en Asus som jeg bruker mot NGT og det funker greit. Denne henger seg en gang i blant, men det kan ha med kabelen fra NGT sin ruter å gjøre, kjører for tiden ethernet over 4 av lederne på en 8-leder ISDN kabel med spleis på halvveien...

 

Dersom noen som har litt erfaring med CD hadde det vært fint om de kunne poste litt detaljer om opplegget deres og hvilke innstillinger som skal til for å få oppdatert IP adressen til ruteren.

 

Pri

Lenke til kommentar

Hvis det kan hjelpe sliter også jeg med det samme problemet. Min WL-500g er koblet til Telenor via Speedtouch 510i modem. Også her kobler den fra alt fra etter en dag/dager til uker.

 

Har prøvd den uorginale firmware basert på 1.9.2.7 som det refereres til uten at det hjalp. Ingen problem med å bruke uorginal firmware da det bare er å legge inn den originale igjen...

 

Nå har gått tilbake til original firmware versjon 1.9.5.0. som er siste og nyere en den uorginal. Oppdaterte også firmware på modemet til 4.3.6.0. Det finnet også en "Connection idle time" i oppsettet som er satt til 1800 sek. Vet ikke helt men tror denne stenger ned forbindelsen etter den tid som er satt hvis det ikke er aktivitet f.eks hvis forbindelsen mellom PC og router går ned. Har nå satt denne til 0 - uendelig tilkobling.

 

For tidlig å si om det hjelper da dette ble gjort for et par dager siden.

Lenke til kommentar

Er disse Speedtouch'ene dere bruker med eller uten DHCP-server? Jeg vil anta med, så har dere prøvd å sette fast IP på wl-500g ?

 

Jeg har en WRT54G som jeg brukte som access-punkt (kobler via switch-port, ikke WAN) mot en Cisco-router fra Nextgentel. Jeg hadde problemer med at kommunikasjonen mellom de hang seg opp helt til jeg byttet til å bruke fast IP via WAN-porten istedet og egen DHCP på WRT54G. Jeg har nå fast ip 10.0.0.99 på WAN og har ikke opplevd utfall av samme type på flere måneder.

 

Noen vil kanskje synes det er kjedelig å måtte bruke dobbel NAT men ..

 

Om dere forsøker å sette fast IP på WAN-porten på wl-500g så kan det jo hende dette problemet minsker? Jeg har nemlig en ide om at det kanskje kan være forårsaket av DHCP.

 

 

Edit: stavefeil

Endret av jib
Lenke til kommentar

Kan være...

 

Har satt opp min Speedtouch som Bridge-modem uten DHCP server. Kanskje bedre å sette det som Router og kutte DHCP-server i wl-500g hvis det er det du mener. Fikk ikke Speedtouch til å virke i routermodus sammen med wl-500g men det var kanskje fordi begge var satt som DHCP server ?

 

Ser an litt først, hvis ikke det jeg gjorde fungere skal jeg prøve dette. Takk for tips - ikke lett for en novis i nettverk dette....

Lenke til kommentar
Er disse Speedtouch'ene dere bruker med eller uten DHCP-server?

 

Set var egentlig det jeg lurte på om noen visste. Jeg har et "Thompson Cable Modem" som jeg ikke har funnet ut noe særlig om. Det fulgte ikke med noen bruksanvisning og det eneste jeg vet er at Canal Digital leverer 4 IP-adresser så jeg regner med at det ikke er DHCP i modemet.

 

Jeg har prøvd å kjøre wl-500g som AP, altså uten DHCP, uten at det har hjulpet.

 

Skal se om jeg kan få testet litt mer i løpet av uken.

Lenke til kommentar

Har nå brukt Asusen min i ca en dag. Jeg er hittil ganske fornøyd med min. Hadde litt småproblemer i starten, men det ordnet seg. Jeg har et problem med å bruke den som AP, da får ikke jeg koblet meg til den. Men hvis jeg bruker den som home gateway, så funker den og er stabil. Hva gjør jeg feil? Skal sies at jeg ikkje har turt å oppdatere den enda, så jeg bruker 1.8.2.1 firmwaren.

Lenke til kommentar

Ikke rør hvis ting som fungere sier nå jeg - har lang erfaring med å rote til ting som fungere...... :tease:

 

Forskjell på 1.8.. og 1.9.. firmware går vesentlig på at med den siste kan begrense båndbredden per bruker. Fint hvis man krangler om båndbredde, ellers ingen vits å oppgrader hvis ting fungere. Dessuten må du resette routeren og legge inn alt på ny etter oppdatering. Fint hvis man liker å holde på med slikt, elles ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...