Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva skjedde med VDSL?


Anbefalte innlegg

Hva skjedde med VDSL?

Siste jeg husker var firstmile som leverte , men de er vel kjøpt opp nå.

 

Kjedelig historie hvorfor jeg følte for å skrive denne tråden

 

 

Jeg har ikke noe problem med å betale 1000,-+ for en 10mbit/10mbit linje

Alle ISPer har jo ikke over 1.5mbit i upload noe som er skikkelig jalla, eneste er sdsl med 2mbit.

(Nå snakker vi om produkter som går på kobbernettet, Fiber og Skoler er ett eget kapitell)

 

Tanken slo meg idag da jeg har UPC og "Catch" sdsl.

Catchlinja er 1mbit sdsl og blir kun brukt til online gaming.

Men idag måtte jeg bytte over til å surfe på den da UPC har sliti i 3 dager nå.

Så derfor titta jeg litt rundt på nettet, fikk liksom lyst å se om det var noen andre muilgheter. Men alt er jo bare likt , og Det meste er bare DRITT :)

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/VDSL

http://en.wikipedia.org/wiki/VDSL2

http://en.wikipedia.org/wiki/DSL_around_the_world

 

The available bit rates ranges from about 26 Mbit/s symmetric for a loop of about 1500 m, up to 100 Mbit/s symmetric for a few hundred metres.
In Sweden, Bredbandsbolaget are conducting VDSL2 tests as of October, 2005

Tilleggsinfo etter posting:

- NGT Leverer VDSL opp til 10Mbit for ca 10k + Moms per mnd (Bedrift)

- Lagt til PDF fil, Telenorgreier , Planlagt Bredbåndsseminar i Oslo 14-15 Nov 2006 (se side 7 og 11)

gustavsenstein_telenor_5340.pdf

Endret av chrda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter ADSL2+ kom er vel VDSL enda mindre interessant for den gjevne privatbruker. NGT leverer 20000/1200kbit til 550 kr/mnd. Litt småkjip ut-hastighet, men det burde være mer enn nok for de fleste.

5532549[/snapback]

 

52 Mbps / 16 Mbps er jo noe bedre for de som har servere mm. Dessuten kan man ha flere oppgaver igang uten at det blir dårlig ping.

Men du har rett i at Ola Donk greier seg lenge med ADSL / ADSL2+ inntil videre.

Lenke til kommentar

Problemet med VDSL er rekkevidden og derfor ikke et masseprodukt (i Norge). I Japan er det levert flere millioner VDSL porter men dette skyldes da befolkningstettheten. Der er jo flere kunder i ett bygg enn det er i en gjennomsnittslig bygd i Norge. Japan baserer seg da på FTTC (curb) eller building også leveres det VDSL på kobberet i bygget eller nabolaget.

 

Et annet problem med VDSL er at det skaper mye støy som gjør større utslag enn det vi opplever med mange ADSL-kunder på samme bundle som idag.

 

Ellers kommer det jo VDSL2+ produkter som først prøver å etablere en VDSL2 link, og går ikke det har den fallback til ADSL2+ og det er jo litt interessant om økonomien tillater det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...