mandela Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Lurer på hva som er å foretrekke av disse 2 mailprogrammene. (og er det mulig å importere mail til kmail fra thunderbird?) bruker hdd installert siste kanotix, så på nettsiden til kanotix (kanotix.com) at man kan nå kjøre apt-get update og apt-get dist-upgrade, så jeg gjorde det og det virker som om min ledig harddiskplass har krympet betydelig. Jeg svarte ja på to spørsmål i kommandovinduet nå apt-get ble kjørt) jeg vet ikke hva apt-get update og apt-get dist-upgradei nnebærer, kan noen forklare?
LessThanJake Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 (endret) Jeg mener kmail er den beste mail-klienten for GNU/Linux, så hvis du har KDE installert ville jeg gått for den. Selv bruker evolution, fordi den integrere bedre i Gnome. Det store problemet med Thunderbird(og firefox for den slags skyld) er at ikke integrer bra i noen DE. Krever egne extensions for å få ordbøker eller gensesnitt på annet språk. KMail er også den eneste av de tre som har innebykket system-try-varsling av ny mail, noe jeg synes er en stor fordel. Ellers må man ty til ekstra-program for å fikse det. Endret 31. januar 2006 av LessThanJake
meastp Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 apt-get update Oppdaterer listen over pakker lokalt på maskinen. Tar lite plass (bare tekst). apt-get upgrade Laster ned oppdaterte pakker. Kan ta mye plass. apt-get dist upgrade Kjøres når du har endret versjon, f.eks fra debian sarge til debian sid, eller ubuntu hoary til ubuntu breezy (for å endre versjon må du endre noe i /etc/apt/sources.list . Den fila inneholder stedene apt-get bruker for å hente pakker. Selve kommandoen er som apt-get upgrade, bare at du altså gjerne bruker den ved versjonsendring.
mandela Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 Takk for begge svar. Lurer på hvorfor det kan ta mye plass, blir ikke gamle filer / versjoner overskrevet av nye eller samler det seg lag på lag med versjoner slik at installasjonen bare vokser og vokser? apt-get upgrade -> Laster ned oppdaterte pakker. Kan ta mye plass.
JonJ Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Sitter ikke i debian nå, men mener å huske at alle pakker blir lagt i /var/cache/apt/archives apt-get clean mener jeg at skal renske opp i alle .deb pakker som er lastet ned.
meastp Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 meastp@ubuntu:~$ sudo apt-get help Password: apt 0.6.40.1ubuntu9 for linux i386 kompilert på Oct 5 2005 13:40:08 Bruk: apt-get [innstillinger] kommando apt-get [innstillinger] install|remove pakke1 [pakke2 ...] apt-get [innstillinger] source pakke1 [pakke2 ...] apt-get er et enkelt grensesnitt som kan brukes fra kommandolinja for å laste ned og installere pakker. De kommandoene som brukes mest er «update» og «install». Ordrer: update - Hent nye pakkelister upgrade - Utfør en oppgradering install - Installér nye pakker (Bruk pakkenavn - ikke filnavn (foo.deb)) remove - Fjern pakker source - Last ned kildekode fra arkivene build-dep - Sett opp bygge-forutsetninger for kildekodepakker dist-upgrade - Oppgradér utgave, les apt-get(8) dselect-upgrade - Følg «dselect» sine anbefalinger [b]clean - Slett nedlastede arkivfiler[/b] autoclean - Slett gamle nedlastede arkivfiler check - Se etter om det finnes brutte avhengigheter Innstillinger: -h Denne hjelpteksten. -q Loggbar tilbakemelding - ikke vis framdrift -qq Ingen tilbakemelding - bortsett fra feilmeldinger -d Bare nedlasting - IKKE installér eller pakk ut arkivfilene -s Simulering - bare simuler kommandoen -y Anta Ja til alle forespørsler uten å spørre -f Prøv å fortsette hvis integritetstesten mislykkes -m Prøv å fortsette når pakker mangler -u Vis liste med oppgraderte pakker -b Bygg pakken etter at kildekoden er lastet ned -V Vis fullstendige versjonsnummere -c=? Les denne innstillingsfila -o=? Sett en vilkårlig innstilling, f.eks. -o dir::cache=/tmp Les manualsiden apt-get(8), sources.list(5) and apt.conf(5) for mer informasjon og flere innstillinger Denne APT har kraften til en Superku. meastp@ubuntu:~$ Ser ut som om du har rett. Har ikke tenkt på det før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå