Gå til innhold

S-video til Scart, viser sort-hvit


Oblivious

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette sikkert er et tema som er tatt opp litt for mange ganger. Så unnskylder meg på forhånd.

 

Har et ATI Powercolor x800pro. Bruker da S-video til scart på en TV som ikke helt støtter S-video. Får selfølgelig bare svart hvit.

Finnes det noen scart adaptere som vil få farge informasjon i tillegg?

Er det i hele tatt noen vei rundt dette her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fulgte med en splitter til det dyre skjermkortet ditt. Singel-enden passer inn i skjermkortet, og andre enden har både s-video og kompositt på hver sin plugg.

 

Har du rotet den bort (eller kjøpt bulk?) får du sikkert kjøpt ny splitter. Du trenger uansett en komposittkabel hvis ikke tv'n din støtter s-video.

Lenke til kommentar
Nei visst følgte det med en converter.

Får håpe dette er slutten på å springe rundt i butikkene å komm hjem med forskjellige produkter som må returneres!

Når trenger jeg bare en kompositt kabel som er lang nok.

 

Tusen takk for hjelpen!

5529028[/snapback]

 

Ser du på hva jeg skriver? Samma f hva slags kabel du bruker hvis du bare setter tv-out til composite... Prøver å forklare dette for mange av mine kunder hver dag også...

Lenke til kommentar
Nei visst følgte det med en converter.

Får håpe dette er slutten på å springe rundt i butikkene å komm hjem med forskjellige produkter som må returneres!

Når trenger jeg bare en kompositt kabel som er lang nok.

 

Tusen takk for hjelpen!

5529028[/snapback]

 

Ser du på hva jeg skriver? Samma f hva slags kabel du bruker hvis du bare setter tv-out til composite... Prøver å forklare dette for mange av mine kunder hver dag også...

5529058[/snapback]

 

 

Er nok ikke så enkelt. Får ikke muligheten til å hake av til composite nettopp på grunn av vanlige S-video kabler ikke har composite. Ellers takk :)

 

Composite kabelen funket som en sjarm!

Lenke til kommentar
Nei visst følgte det med en converter.

Får håpe dette er slutten på å springe rundt i butikkene å komm hjem med forskjellige produkter som må returneres!

Når trenger jeg bare en kompositt kabel som er lang nok.

 

Tusen takk for hjelpen!

5529028[/snapback]

 

Ser du på hva jeg skriver? Samma f hva slags kabel du bruker hvis du bare setter tv-out til composite... Prøver å forklare dette for mange av mine kunder hver dag også...

5529058[/snapback]

 

 

Er nok ikke så enkelt. Får ikke muligheten til å hake av til composite nettopp på grunn av vanlige S-video kabler ikke har composite. Ellers takk :)

 

Composite kabelen funket som en sjarm!

5531223[/snapback]

 

 

Javel, jeg har en S-VHS kabel som går fra skjermkort til tv. Med en gang jeg velger composite istedet for S-VHS ut, går bildet på tv'en fra sort/hvitt flimrende til farge/stabilt. Du sier S-VHS ikke har composite signal?? Aner du i det hele tatt hva du snakker om?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Javel, jeg har en S-VHS kabel som går fra skjermkort til tv. Med en gang jeg velger  composite istedet for S-VHS ut, går bildet på tv'en fra sort/hvitt flimrende til farge/stabilt. Du sier S-VHS ikke har composite signal?? Aner du i det hele tatt hva du snakker om?

S-Video har ikke composite signal. Den har Luma (brightness/sync) og Chroma (farge) på to forskjellige ledninger, mens Composite video har mixet disse signalene sammen til en kabel. Composite betyr kompositt/satt sammen.

Composite er mer "lossy" enn S-Video pga. dette.

Lenke til kommentar
Det går også ann å kjøpe noe som kalles color fix. Dette gjør at du får farge fra s-video til scart.

5529132[/snapback]

Kjært barn har mange navn, jeg tipper dette er en helt vanlig overgang fra s-video til kompositt. Det denne overgangen gjør i praksis er å slå sammen Y-/C-signalene fra s-video til et komposittsignal.

Lenke til kommentar
Det går også ann å kjøpe noe som kalles color fix. Dette gjør at du får farge fra s-video til scart.

5529132[/snapback]

Kjært barn har mange navn, jeg tipper dette er en helt vanlig overgang fra s-video til kompositt. Det denne overgangen gjør i praksis er å slå sammen Y-/C-signalene fra s-video til et komposittsignal.

6593700[/snapback]

Noe som de fleste skjermkort i dag gjør allerede. Bedre å sjekke om det følger med ekstra kabler i eska enn å investere i denne boksen med det første.

Lenke til kommentar

En liten ting: Dersom du har flere SCART-innganger på TV-en, prøv å bytt.

 

Har TV med to SCART kontakter, der kun den ene viser farger. Trodde ikke det var S-video men RGB funskjonen som var på den ene SCART'en, men manglet på den andre - men her er jeg usikker....

 

PS: "Color fix"tingen koster ca. 40-50 kr: http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=780044

Produktbeskrivelse

Med S-Video på Scart Colorfix kan du sikre at opplevelsen på TV-skjermen blir en hit i sterke farger - også selv om fjernsynet kun støtter Composite video. Mange har prøvd å kjøpe en kabel som går fra S-video til Scart, men har opplevd at bildet kun vises i sort/hvit. Dette retter Colorfix adapteren opp på - den skal settes i forlengelse av S-Video kabelen og straks vil det innebygde Colorfix kretsløpet sørge for at fargene blir vist!

Endret av Okay
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...