Gå til innhold

Hjelp! Rar lukt fra pc'en


Kane

Anbefalte innlegg

Slo på min amd athlon k7 750, gikk ned i stua og så litt på tv. Da jeg kom tilbake etter ca 10min stod skjerm-leden og blinka, skjermen var svart, mens det kom en rar lukt ut av kabinettet. Åpnet opp og merket at lukten holdt seg i øvre bakre del av kabinettet, ved cpu, psu og hdd. lukten var som en blanding av salmiakk og kattepiss. Lurte på om det kunne være brent cpu, ødelagt harddisk eller psu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har harddisken øverst, psu under og cpu under der igjen. og luften rundt disse komponentene er det som lukter vondt, luften ellers i kabinettet er helt fin. men jeg tviler på at det er psu siden pc'en tross alt starter når jeg trykker på startknappen. Det som da skjer er at hdd led lyser konstant og skjermen er svart.

Lenke til kommentar

vel, bilde blir vel litt vanskelig da jeg ikke har digitalt kamera, eller andre bilder av pc'en. Har tenkt på det med å sjekke core på cpu, men siden det er en slot prosessor betyr dette at jeg må ta av dekselet rundt, noe som kan ta sin tid + at det er ganske risikabelt.

Lenke til kommentar

kan høres ut som det er en kondensator som har gått lekk... :roll:

 

de lukter direkte " Gammelt Piss"!

og da er det mest sansynelig at det er enten PSU eller HK som har tatt kvelden...

 

om du ikke vet hvordan en kondensator ser ut så kan jeg si så mye som at de ser ut som batterier, men kan vere i _alle_ størrelser..

 

ta en titt på HK å se om du kan se noe som kan virke som er "smeltet", den vesken som kommer ut av en kondensator hålder ca 500-800c, så det skal vere lett å se skaden... (om det er dette som har skjedd da...)

 

lykke til! :smile:

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 21:20, Jannis-15 skrev:

kan høres ut som det er en kondensator som har gått lekk...
:roll:

de lukter direkte " Gammelt Piss"!

og da er det mest sansynelig at det er enten PSU eller HK som har tatt kvelden...


om du ikke vet hvordan en kondensator ser ut så kan jeg si så mye som at de ser ut som batterier, men kan vere i _alle_ størrelser..


ta en titt på HK å se om du kan se noe som kan virke som er "smeltet", den vesken som kommer ut av en kondensator hålder ca 500-800c, så det skal vere lett å se skaden... (om det er dette som har skjedd da...)


lykke til! :smile:


Mvh, Jan Erik


 

Rett bak cpu var det vel ca 5-10 kondensatorer som stod skakt oppi små dammer av svart gugge, luktet rimelig stramt der ja... heldigvis har jeg lenge hatt planer om å kjøpe ny pc, og fikk akkurat nok penger idag (har nok begynt å tro på skjebnen i dag ja).

Mangler vel bare å takke alle dere som svarte, spesielt Jannis. Og tilslutt vil jeg bare takke mitt tidligere Abit KA7-100 hovedkort for en lang og tro tjeneste. Rest in peace

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 21:59, ueland85 skrev:

Hvor lenge levde avdøde?


May you rest in peace :sad:


 

hadde det vel i litt over 3 år.

 

Quote:


Den 2002-09-14 22:41, muffe skrev:

Hei, hva slags komponenter var det som stod i PC'en? Hvis du har noe som "overlevde", kan jeg være interessert i å kjøpe det... Spesielt vifter (både CPU vifter/ribber og kabinettvifter) og skjermkort.


 

Skal kjøpe ny cpu, hovedkort og ram i morra, så jeg skal mok bruke det som overlevde.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem.. dvs... fikk telefon fra kona at det pcen det lukta svidd fra pc rommet så hun skrudde av alt.. jeg ble svett i panna og dro hjemover etter hvert (ikke med en gang... så desp i pcen er jeg ikke.. hehe)

 

prøvde å lukte meg frem, men lukta litt svidd og litt piss.. rar lukt... iallefall var det ikke strøm noe sted på pcen..

(har liten led som viser om det er strøm på hovedkortet) men så fant jeg ut av skjermen ikke lyste eller... og så ikke lampa på kontoret eller.. erga strømforgreiner tenkte jeg. kunne ikke være så enkelt som sikring siden det fortsatt og i det hele tatt lukta der... så fant jeg ut..... OPPI den ytterste kontakta på forgreineren som det ikke sto noe i var det PISS I !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Den kaninen vi har var så elskverdig å ta turen til kontoret... pisse i forgreinern og overleve og traske ut igjen... rakk vel og gjøre seg ferdig før den fikk strøm i seg DESSVERRE...

 

ergo konklusjonen:

1. ikke kjøp kanin

2. hvis du har det allerede lås den inne

3. eventuelt la ytterdøra stå åpen og dessverre glem å lukke igjen kaninburet...

 

løser de fleste problemet

 

for de som lurer lever vår kanin i beste velgående (men heldigvis hos noen som har en "kanin-farm" siden vi ikke kunne få den med oss i den nye leiligheten (ville ikke ha dyr der)

 

lang post dette her.. åper det er noen som orker å lese lange poster =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...